Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec zpravodajství: Stavební gigant zastavil vysílání regionální televize

  14:57aktualizováno  14:57
Mediální krajina v Libereckém kraji prochází další zásadní proměnou. Na konci ledna umlkne regionální televize Genus. Konec vysílání z Ještědu a z Černé hory přichází po dvaceti letech existence stanice. Televizi vlastní společnost S group holding, jejíž nejznámější součástí je liberecká stavební firma Syner.

Nadále bude Genus fungovat jako dodavatel zpravodajství z Libereckého kraje pro celoplošné televize (ilustrační foto). | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

"Do budoucna jsou naší prioritou interaktivní internetové projekty," uvedla ředitelka televize Alena Roubalová. "Nadále budeme fungovat jako produkční studio a dodavatel zpravodajství z Libereckého kraje pro celoplošné televize," dodala. Kolik lidí dostalo výpověď, Roubalová nesdělila.

Není to ovšem zdaleka první ústup z mediálních pozic. Před více než dvěma roky v Libereckém kraji, stejně jako jinde v celé zemi, skončil - aniž vlastně pořádně začal - projekt místních týdeníků Naše adresa.

Stála za ním společnost PPF miliardáře Petra Kellnera. Nejbohatší Čech začal budovat redakce ve všech krajských městech, ovšem nakonec v řadě z nich nevyšlo ani první číslo.

Naše adresa měla mít vedle tištěné podoby i svou internetovou verzi a obsah týdeníku měli tvořit nejen profesionální novináři, ale i externisté z řad místních "dobrovolníků". Zjednodušeně řečeno: článek o novinkách u hasičů měl v roli externího přispěvatele psát například velitel místních dobrovolných hasičů.

Naše adresa chtěla žít z peněz za inzerci od menších lokálních podnikatelů. Kellner najal zkušené žurnalisty, kteří sestavili redakce a měli začít vytvářet takzvaně hyperlokální zpravodajství - tedy psát o tom, co se děje přímo v sousední ulici, za čtenářovými humny. Plán ovšem zkrachoval. Dvě stě novinářů dostalo výpovědi a podle neoficiálních informací utopila PPF v Naší adrese zhruba dvě stě milionů korun.

Miliardář v rozhovoru pro MF DNES vysvětlil důvody konce Naší adresy takto: "Zavřeli jsme to proto, že se jednalo o příliš malý podnik. Chyba byla nejspíš na začátku, kdy jsme se do toho pustili. Byl to příliš malý projekt na to, abychom se jím měli zabývat. Každá aktivita vám vezme nějaký čas, zaměstná naše nejlepší lidi a vy musíte vážit, na čem se dělá: zda na projektu za pár milionů, nebo na projektu za miliardu. Bylo to bolestivé, ale proto jsme se rozhodli Naši adresu opustit. A svoji roli sehrálo i to, že se PPF chtěla stáhnout z médií, aby nebyla činěna odpovědnou za články, které někde vyšly."

Zanikla také regionální Sedmička

Podobný osud potkal o něco později - vloni v létě - i zdarma rozdávaný týdeník Sedmička, který měl skoro třicet regionálních mutací, ale nakonec se z regionů úplně stáhl, zrušil místní redakce a po změně majitele se přeměnil v úspěšný bulvární týdeník. Prvního čísla s Ivetou Bartošovou na titulní straně se letos o prázdninách prodalo skoro sto tisíc kusů.

Původní regionální Sedmičku vydávalo nakladatelství Mladá fronta (nemá nic společného s MF DNES - pozn. autora). Vedle zpráv z regionu byl součástí týdeníku také obsáhlý televizní program. Sedmička se rozdávala zadarmo - k dispozici byla ve stojanech umístěných například v nákupních centrech. Peníze na provoz chtěla, tak jako Naše adresa, získávat z místní inzerce.

Projekt se ovšem už záhy po spuštění potýkal s ekonomickými problémy a postupné propouštění novinářů bylo jen dalším logickým krokem. Předzvěstí úpadku pak bylo kompletní zrušení redakce ve středních Čechách. Krátce nato následovaly další regiony, včetně Liberce. Sedmička se nejprve změnila v placený lifestylový magazín a po přechodu pod nového majitele - jímž je nyní Empresa Media - je z ní bulvární týdeník.

Pozice chce obsadit Babiš

Vyklizené místo na trhu regionálních týdeníků se nyní pokouší se svým projektem 5 + 2 dny obsadit velkopodnikatel Andrej Babiš. Jeho firma AGF Media posílá týdeník lidem zadarmo do schránek. Babiš, který založil protikorupční hnutí ANO 2011, s nímž hodlá jít v roce 2014 do voleb, je ovšem v kuloárech "podezírán", že mu mají jeho noviny pomáhat v předvolební kampani.

On sám nicméně odmítá, že by za jeho vstupem do mediálního byznysu byly politické ambice. V rozhovoru pro Lidové noviny zdůvodnil své vydavatelské angažmá tím, že v České republice podle něj existuje problém se svobodou slova. Což ilustroval příběhem, kdy ho Česká televize odmítla vzít do diskusního pořadu Otázky Václava Moravce.

A tuto nesvobodu prý Babiš zamýšlí změnit. "Před volbami v našem týdeníku inzerovala většina parlamentních stran, nemáme s tím problém. Já jen dneska můžu říct, že bych se chtěl k něčemu vyjádřit a vím, kde se vyjádřit můžu a kde ne."

Hrála roli i politika?

Ale zpět k libereckému Genusu. Ředitelka televize Alena Roubalová nedávno připustila, že její podnik neprožívá zrovna nejbohatší etapu. "Nemáme právě nejlepší období. Ale to platí pro všechny regionální televize v Česku, které silně ohrožuje, stejně jako veškerý terciální sektor, krize," připustila v rozhovoru pro portál tydenvlk.cz, který opět, tak jako Genus, patří pod S group holding.

Tento internetový zpravodaj je ostatně jakýmsi elektronickým nástupcem týdeníků Týden v Libereckém kraji a Sport v Libereckém kraji, které patřily rovněž Syneru, a zanikly už dříve. Naopak portál tydenvlk.cz má běžet i po skončení vysílání Genusu. Roubalová, jež televizi vede dvanáct let, současně nezastírala, že bez pomoci Syneru by již asi Genus neexistoval.

"Dodnes zůstává faktem, že Liberecký kraj má vlastní televizi jenom díky majitelům Syneru. Pomohli televizi v jejích začátcích a drží jí nad vodou víc než patnáct let. Zachránili ji i loni před Vánocemi, kdy se její tehdejší majoritní vlastník FTV Prima rozhodl, že regionální televizní vysílání v České republice, a tedy i Genus, zruší. Syner si koupil zpátky většinový balík akcií a umožnil Genusu restart pod názvem Genus Plus," vysvětlila v rozhovoru pro tydenvlk.cz.

Nyní už tedy Syner zjevně přestalo bavit televizi dotovat a regionální znělka vysílání Genusu se z televizních reproduktorů ozve naposledy 31. ledna. Manažeři stavebního gigantu vždy rádi opakují známou poučku, že účelem podnikání je zisk, což se u televize v poslední době začalo ukazovat jako obtížně dosažitelný cíl.

Podle internetového portálu mediář.cz, který se zabývá tuzemskými médii, totiž utržila loni Genus TV 19 milionů korun, předchozích pět let se tržby pohybovaly mezi 21 a 23 miliony. Vloni tak televize podle Mediáře skončila ve ztrátě zhruba čtvrt milionu, rok předtím byla v zisku 1,2 milionu korun.

Jedním z důvodů konce vysílání ale mohou být i změny na libereckém a krajském politickém jevišti. Genus za vlády ODS vyráběl pro liberecký magistrát za zhruba půl milionu ročně informační magazín, což po volebním fiasku ODS "zimní primátor" Liberce Jan Korytář zastavil.

A nyní se zgruntu změnila i sestava na hejtmanství, pro který Genus rovněž vytváří magazín a navíc produkuje také informační pořady pro jednotlivé odbory - od kraje za to celkem Genus inkasoval víc než milion korun ročně.

Ovšem po nástupu Starostů a Změny k moci se asi nedalo moc čekat, že by tato spolupráce beze zbytku pokračovala. Což by se na budoucích příjmech televize a její životaschopnosti mohlo odrazit dosti zásadně.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Třem nalezeným ostatkům vévodila kostra vzrostlého muže. Měřil kolem 180...
Hroby v Jilemnici vydaly ostatky tří mužů, stopy vedou k Valdštejnům

Tři hroby s ostatky mužů, z nichž jeden je takřka jistě proslulý šlechtic Zdeněk ze Štěpanic z rodu Valdštejnů, našel v Jilemnici archeolog Jan Prostředník....  celý článek

Andělčina, Liberec IV-Perštýn, okres Liberec. Dvougenerační hrázděná Liebiegova...
Hrázděné domy. Jaká zajímavá stavení jsou v Česku na prodej

V České republice se prodává velké množství hrázděných a podstávkových domů. Některé se pyšní několika patry, či dokonce věžičkou. Téměř všechny stojí v...  celý článek

Mandragora servíruje své ryzí muzikantství už pětadvacet let a zdaleka nekončí....
Jablonecká Mandragora slaví čtvrt století s rockem a funkem

Čtvrt století není v životě lidském zrovna krátká doba. A v životě hudební skupiny už se jedná přímo o úctyhodný věk. Přesně 25 let na scéně si nyní připomíná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.