Pracovník továrny na výrobu brzd TRW Automotive v Jablonci. Firma kvůli rostoucí poptávce nabírá další zaměstnance.

Pracovník továrny na výrobu brzd TRW Automotive v Jablonci. Firma kvůli rostoucí poptávce nabírá další zaměstnance. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Krize je pryč, dodavatelé automobilek na Liberecku nabírají stovky lidí

  • 2
Evropské automobilky překonaly ekonomickou krizi a jejich dodavatelé v Libereckém kraji dostávají více a více zakázek. Z úřadů práce ubývá nezaměstnaných, mizí hlavně lidé zajímající se o práci ve výrobě.

Návrat z ciziny nebyl jednoduchý pro osmadvacetiletého Adama z Bílého Kostela. Dlouho nemohl najít práci. Nepomohly mu ani svářečské kurzy. Práci získal až v automobilovém průmyslu, dokonce ve svém oboru.

"Nejprve jsem pracoval v místní fabrice. Odjel jsem do ciziny, a když jsem se vrátil, práce už pro mě nebyla. Teď mi ji vrátili, akorát na pobočce v Jablonci," vypráví svojí zkušenost Adam.

Podobný příběh zažily od začátku roku stovky lidí. Vrátili jim práci a desítky nezaměstnaných mohly odejít z úřadu práce. Alespoň ti, kteří měli zájem pracovat ve výrobě pro automobilový průmysl.

"Od začátku roku jsme přijali dvě stovky lidí. Nejprve jsme oslovili ty, které jsme museli propustit v době krize," informovala Eva Koudelková, asistentka generálního ředitele TI Group Automotive Systems v Jablonci.

Omezená výroba skončila, říká výrobce autoklimatizací

Ve společnosti zabývající se výrobou klimatizací do automobilů dnes pracuje přes pět set zaměstnanců. Podle Koudelkové je to nejvíce za poslední dobu.

"Zhruba před rokem a půl jsme museli omezit výrobu a pracovalo se jen tři dny v týdnu. To trvalo asi půl roku. Dnes máme klasický třísměnný provoz," informovala Koudelková. Výrobce klimatizací musel posílit v řadách zaměstnanců, protože rozjíždí nové projekty, například pro německého zákazníka BMW.

S rozšířením výroby počítá také jeden z největších dodavatelů diskových brzd TRW Automotive v Jablonci. Začátkem roku posílila společnost o třicet kmenových zaměstnanců - techniků.

"Protože nám přibudou obráběcí i montážní linky, po pololetí budeme potřebovat dalších dvacet lidí. Konkrétně rozšíříme výrobu brzd pro Daimlera," poznamenal personální ředitel TRW Automotive Vladimír Zákoucký.

Krize v Japonsku výrobce moc neovlivnila

Od podzimu loňského roku dodnes naplnili továrnu na výrobu plastů stejným počtem zaměstnanců, jako tomu bylo před ekonomickou krizí. AKT plastická technologie Čechy za posledního půl roku přibrala padesát lidí.

"Nejedná se však o staré zaměstnance. Ti si našli novou práci," uvedl vedoucí personálního oddělení Milan Vlastl.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že na subdodavatelské firmy pro automobilový průmysl dopadne nepříznivá situace v Japonsku, není tomu tak.

Většina z nich snižovat výrobu nemusí. "Dopad pro nás není nijak významný. Někteří naši zákazníci jsou sice propojení na japonské výrobce, ale výrobu redukují nebo mění sortiment," upřesnil Zákoucký.