Lanovka na Ještěd loni svezla méně lidí, na vině jsou povodně

  13:23aktualizováno  13:23
Loňská sezona byla pro lanovku na Ještěd z hlediska návštěvnosti slabá. Z čísel, které zveřejnily České dráhy, vyplývá, že lanovka loni přepravila jen 204 tisíc pasažérů. Je to nejméně za posledních pět let. Na vině jsou prý loňské povodně.

Lanovka na Ještěd | foto: Bořivoj ČernýMF DNES

Zatímco v roce 2009 lanovka odbavila přes 236 tisíc cestujících, o rok později jich bylo o 32 tisíc méně. "Do loňských čísel se promítly ničivé záplavy, letos se ale čísla vyvíjejí příznivěji," uvedl mluvčí Českých drah Petr Pošta. Mnoho lidí podle něj kvůli tragickým povodním vyměnilo návštěvu Libereckého kraje za jinou akci.

Počty pasažérů

2005: 244 414
2006: 261 513
2007: 291 174
2008: 275 535
2009: 236 048
2010: 204 044

Navíc už čtvrtým rokem je v provozu taktéž sedačková lanovka Skalka. Ta však kabinové lanovce příliš nekonkuruje. "Neznamená to pro nás až tak velkou konkurenci, jelikož nevede až na vrchol Ještědu," poznamenal mluvčí.

Zájem o rodinné stříbro Českých drah se opět vrací. "Od ledna do června letošního roku jsme přepravili o asi dva tisíce cestujících více než za stejné období v loňském roce," uvedl Pošta a doplnil, že se tak stalo i přesto, že loni trvaly pravidelné odstávky lanovky 13 dní a tento rok o 11 dní déle.

Původně se měla lanovka připravovat na letní část sezony až do konce května. Vše se však stihlo o měsíc dříve. "Nová nosná lana se podařilo namontovat během necelého týdne," řekl v dubnu přednosta lanové dráhy Vladimír Štěpán.

Lanovka na Ještěd. Snímek lanovky ze 30. let 20. století

Lanovka na Ještěd. Snímek lanovky ze 30. let 20. století

Starý Ještěd s lanovkou před vyhořením (okolo roku 1961)

Starý Ještěd s lanovkou před vyhořením (okolo roku 1961)

Lanovka na Ještěd. Oficiální delegace při otevření lanovky v roce 1933

Lanovka na Ještěd. Oficiální delegace při otevření lanovky v roce 1933

Nosná lana výměnu potřebovala, naposledy se totiž měnila před čtvrt stoletím. Výměna lan se urychlila také díky lanovkářské firmě z italské Bolzany, jež lana vyměňovala a použila na tuto činnost rychlejší technologický postup. Obě kabiny také dostaly nový barevný nátěr.

Lanovka se zprovoznila v roce 1933

Provozní doba

Lanovka na Ještěd

duben-říjen 8-19 hodin
v pondělí 14-19 hodin
listopad-březen 8- 18 hodin

Ceník jízdného:
Obyčejné zpáteční 120 Kč
Zákaznické 90 Kč
Děti do 15 let a ZTP 60 Kč
Jednodenní přenosná jízdenka 400 Kč

První zmínka o záměru výstavby lanové dráhy na vrchol Ještědu spadá do roku 1924. Tehdy německá firma Balichert, podnikající v lanové dopravě, předložila projekt majiteli hotelu na Ještědu, jímž byl Německý horský spolek pro Ještěd a Jizerské hory.

Kvůli peripetiím se stavebním povolením se stavět začalo až o osm let později. "Lanovka na Ještěd byla vybudována na náklady tehdejších Československých státních drah známou chrudimskou firmou František Wiesner," popsal Pošta.

Lanovka se uvedla do provozu 27. června 1933 a stala se historicky druhou visutou lanovou dráhou na území republiky. Předběhla jí pouze lanovka z Janských lázní na Černou horu.

Lanovka na Ještěd

V minulosti jezdila lanovka v červené barvě, nyní jsou kabiny zelené a modrobílé.

V 70. letech prošla lanovka zásadní rekonstrukcí, čímž se zařadila k lanovkám světové úrovně. Za sekundu ujede deset metrů, což je prý nejvyšší rychlost u visutých lanovek v Čechách. Nově byly vyrobeny také kabiny s kapacitou 35 osob.

Provoz obnovené lanovky byl zahájen na Silvestra roku 1975. Hned rok nato se v ní svezl rekordní počet pasažérů - jejích služeb tehdy využilo 597 tisíc lidí. Letos lanovka jezdí už 78. sezonu.

Autor:

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Astana - Jablonec 2:1, hosty srazil gól v závěru, postup je takřka utopií

ROZHODNUTO Jevgenij Postnikov z Astany se raduje, právě vstřelil gól Jablonci v...

Ne, a zase ne. Bohužel. Ani na čtvrtý pokus. Jablonečtí fotbalisté v Evropské lize ještě nevyhráli, v dalekém...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Další z rubriky

Za dvě výjimečně brutální vraždy dostal bezdomovec 28 let vězení

Obžalovaný František Havel (vpravo) přichází ke krajskému soudu v Liberci,...

Za dvě vraždy lidí bez domova v České Lípě dnes potrestal soud v Liberci třiadvacetiletého bezdomovce úhrnným...

Exšéf libereckého dopravního podniku přihrával zakázky svým známým

Manažer dopravního podniku Pavel Šulc je také obviněný z korupce, podle policie...

Pavel Šulc byl předsedou představenstva Dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Ve funkci podle zákona...

Nejstarší skokanský můstek v Liberci je na prodej, zřejmě ale padne

Skokanské můstky v areálu LVT v Liberci jsou dnes v zoufalém stavu.

Svého času tam skákali závodníci z celého Československa, i když jen v kategorii žáci a mládež. Dnes je historicky...

Najdete na iDNES.cz