Liberec chce mít z letiště svou malou Ruzyni. Trávu by nahradil beton

  6:30aktualizováno  6:30
Liberec chce mít na pomezí Růžodolu a Ostašova plnohodnotné letiště pro civilní dopravu. Podle představ města by to pomohlo místnímu průmyslu. Vedení Liberce vidí totiž budoucnost v boomu civilních letů.

Na libereckém letišti se létá od dubna do listopadu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Město proto spojilo síly s provozovatelem jiných regionálních letišť s mezinárodním statutem v zemi. Na dalším rozvoji chtějí spolupracovat.

„Významný odborník v oblasti letecké dopravy a člen představenstva Letiskové spoločnosti Žilina Antonín Kazda se na setkání v Liberci ztotožnil s naším názorem, že pro oblasti, kde jsou průmyslové zóny, je důležitý provoz regionálního letiště. Je to právě případ krajského Liberce,“ zmínil náměstek libereckého primátora pro technickou správu majetku města Tomáš Kysela.

Příležitostná dopisnice s příležitostným razítkem k prvnímu letu ČSA na trase...

Příležitostná dopisnice s příležitostným razítkem k prvnímu letu ČSA na trase Praha - Liberec 15. června 1937.

Letecký provoz podle něj představuje významnou úsporu času pro soukromé podnikatele a společnosti. Malá zahraniční letiště navíc v zahraničí zažívají rozvoj.

Liberecké letiště ale potřebuje především vybudovat zpevněnou dráhu a pojezdy k ní. Bez ní totiž špatné počasí přeruší provoz, protože travnatá plocha nasákne vodou. Létá se od dubna do listopadu. Vzlety a přistání zastavilo i sněžení před pár dny.

„Pevná dráha je nejen pro pravidelnou dopravu důležitá věc. Bez ní nemůžeme garantovat celoroční provoz,“ přiznal vedoucí letového provozu letiště Václav Kmínek z libereckého Aeroklubu, který letiště na základě smlouvy provozuje a stará se o ně.

O dráhu usiluje třeba i regionální letiště v Ústí nad Labem. „Setkání ukázalo na nutnost spolupráce letišť. Když se spojíme, tak budeme mít širší možnosti získání finančních prostředků pro rozvoj,“ doplnil Tomáš Kysela.

Dráha by vyšla nejméně na 60 milionů

Podle nejstřízlivějších odhadů by dráha v Liberci vyšla na 60 milionů korun. Na tuto sumu se vyšplhalo i vybudování obdobné dráhy na letišti v Moravské Třebové. Město Liberec jako vlastník letiště na úpravy v tuto chvíli nemá peníze.

Na letišti se loni oproti jiným rokům podařilo zdvojnásobit provoz. Výjimkou už nejsou ani byznys lety, přibylo i letů ze zahraničí. Loni letiště odbavilo 8100 vzletů a přistání. Zhruba ze dvou třetin šlo o provoz spojený s Aeroklubem. Zbytek tvořil cizí provoz.

„U obchodních letů musí být garantovaný servis, kdy třeba personál natankuje. A také jistota, že letadla budou moci přistát pravidelně a nebude hrozit výpadek,“ poznamenal Kmínek.

Letiště sice funguje jako mezinárodní, ale neveřejné s vnější hranicí. Může odbavovat přílety a odlety i mimo Schengenský prostor. Zájemci o přistání ze zahraničí se jen musejí ohlásit den předem. Plocha také není osvětlená, letadla proto mohou přistávat jen ve dne. Důvodem je i zvýšený hluk, protože v blízkosti jsou domy.

Na letiště je dnes napojeno asi 80 lidí, především členů aeroklubu nebo parašutistů. Z těchto nadšenců se rekrutují lidé, kteří se věnují údržbě letiště a řízení provozu.

V minulých deseti letech se objevilo několik potenciálních investorů, kteří měli zájem letiště odkoupit nebo provozovat. Žádný z projektů se ale nepodařilo realizovat.

Objevily se i úvahy o zrušení letiště a přeměně plochy na místo pro bydlení. K projednávání ale nikdy nedošlo.

„Určitě chceme zachovat letiště jako konkrétní plochu v územním plánu. Potenciál pro využití letiště do budoucna tam je. Zachovat chceme i stávající využití aeroklubem a paraklubem,“ zmínila náměstkyně primátora Karolína Hrbková.

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Astana - Jablonec 2:1, hosty srazil gól v závěru, postup je takřka utopií

ROZHODNUTO Jevgenij Postnikov z Astany se raduje, právě vstřelil gól Jablonci v...

Ne, a zase ne. Bohužel. Ani na čtvrtý pokus. Jablonečtí fotbalisté v Evropské lize ještě nevyhráli, v dalekém...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Další z rubriky

Chodci nejsou za tmy vidět, jejich střetů s auty neustále přibývá

Výroba reflexních prvků v chráněné dílně v Hradci Králové

Červená nebo modrá jsou na nic. Ani oranžová není to pravé. Nejlepší je svítivá žlutozelená. Policisté a dopravní...

Za dvě výjimečně brutální vraždy dostal bezdomovec 28 let vězení

Obžalovaný František Havel (vpravo) přichází ke krajskému soudu v Liberci,...

Za dvě vraždy lidí bez domova v České Lípě dnes potrestal soud v Liberci třiadvacetiletého bezdomovce úhrnným...

Výroba v autoprůmyslu se zmenšila, firmy v Libereckém kraji propouštějí

Klimatizační jednotky vyrobené v Densu jsou používány ve vozech značek VW, BMW,...

Několik firem, které vyrábějí komponenty do aut v Libereckém kraji, snížilo výrobu, zastavilo nábor nových pracovníků...

Najdete na iDNES.cz