Každý z autobusů stojí více než sedm a čtvrt milionu korun. „Vyšli jsme vstříc odborářům ze Škody Auto, kteří si přáli, aby zaměstnanci cestovali do práce a hlavně z práce v pohodlí,“ řekl hejtman Martin Půta.
„Když jsme přebírali ČSAD Liberec, věděli jsme, že má starý vozový park. V budoucnu chceme nakoupit dalších sedmnáct nových autobusů,“ doplnil hejtman.
Vozy si Liberecký kraj pořizuje také proto, aby se neocitl v pozici, kdy mu budou moci komerční autobusoví dopravci diktovat své podmínky.
ČSAD Liberec obstarává dopravu na Liberecku. Soukromé společnosti BusLine a ČSAD Česká Lípa jezdí na krajských linkách na Semilsku a Jablonecku.
Liberecký kraj převzal společnost ČSAD Liberec ve stavu, kdy čelila kritice ze strany cestujících i řady měst a obcí.
„Zaměříme se i na lepší odměňování řidičů. Mnoho z nich v ČSAD Liberec zůstalo, protože doufali, že se po našem vstupu do společnosti situace zlepší,“ sdělil Půta.
Předseda představenstva ČSAD Liberec Martin Bobek dodal, že cílem společnosti je zvyšovat komfort pro cestující a zlepšovat podmínky pro práci řidičů.
ČSAD Liberec si účtuje za jeden ujetý kilometr 33,38 koruny. BusLine 36,39 a ČSAD Česká Lípa 32,86 koruny.
„Liberecký kraj pokračuje ve stabilizaci vlastní dopravní společnosti, díky níž bude mít pod kontrolou veškeré výdaje, které nyní platí za veřejnou dopravu,“ upozornil Půta. „Chceme si ověřit, zdali jsou oprávněné náklady, které nám vykazují soukromí dopravci,“ uvedl hejtman.
Liberecký kraj dá letos na veřejnou dopravu ze svého rozpočtu 645 milionů korun, v příštím roce to bude 690 milionů korun.
Toaleta na palubě i více místa pro nohy
Na lince Liberec – Mladá Boleslav odjezdí řidiči autobusů VDL Futura 460 kilometrů denně. Do jednoho vozu se vejde 65 pasažérů.
„Pod sedadly mají hodně prostoru na nohy,“ uvedl ředitel ČSAD Liberec Martin Oumrt.
Linka Liberec – Mladá Boleslav je nejdelší jakou ČSAD Liberec zajišťuje. Vozy VDL Futura měří téměř 15 metrů. Spotřeba nafty je nízká, pohybuje se kolem 24 litrů na 100 kilometrů. Motory o objemu 13 litrů dosahují výkonu 460 kilowattů. Řidičům slouží automatická převodovka. Pasažéři najdou ve voze i toaletu.
Nové autobusy jsou mnohem bezpečnější než starší vozy, které pendlovaly mezi Libercem a Mladou Boleslaví až dosud. Pokud autobus přejede náhle z pruhu do pruhu, s řidičem se varovně zavrtí sedačka. Vozy navíc dokážou samy brzdit před překážkou.
ČSAD Liberec na ně získala tříletou záruku, jež platí také v případech, kdy cestující poškodí výsuvné stolečky a síťky v zadní části sedadel.