„Nejsem si vědom toho, že bychom někdy v Liberci měli podobný případ. Žalob se stejnou podstatou je přitom ještě asi necelá desítka. Většina těch dalších žalujících lidí je ze Severomoravského kraje,“ přiblížil mluvčí Okresního soudu v Liberci Petr Hoček.
Žena reagovala na reklamu na internetových stránkách prodejce, kde byla u pětidveřového hatchbacku BMW 116i uvedena akční cena 6 999 korun bez daně platná do 30. června 2015 a přeškrtnutá cena 576 000 korun.
V e-mailu prodejci odepsala, že má o auto za sedm tisíc korun zájem, a hned poslala peníze na jeho účet. V žalobě uvádí, že tím uzavřela kupní smlouvu, a trvá na tom, že když auto nedostala, nesplnil prodejce svoji povinnost.
Je to pokus o bezdůvodné obohacení, říká ředitel společnosti
Prodejce s žalobou nesouhlasí. „Z našeho pohledu je to jasný pokus o bezdůvodné obohacení. S podobnou snahou jsme se ještě nesetkali,“ řekl ředitel společnosti CarTec Liberec Pavel Svoboda.
Uvádí, že v poznámce k částce 6 999 korun bez daně bylo uvedeno, že jde o měsíční splátku operativního leasingu nového BMW, a auto za tuto akční cenu k prodeji nikdy nenabízel. Zároveň odmítá, že se ženou uzavřel smlouvu.
„Nejsme žádný e-shop. Webové stránky nelze pokládat za návrh na uzavření kupní smlouvy,“ podotkl ředitel Svoboda.
Prodejce argumentuje, že smlouvy uzavírá jen písemně v kamenné prodejně, což se v tomto případě nestalo. Peníze se snažil ženě vrátit, ale žalobkyně mu prý neposkytla bankovní spojení.
Myslela jsem, že má autosalon výročí, tvrdí žena
Žena, která má středoškolské vzdělání s maturitou, soudu řekla, že se nad cenou sedm tisíc korun za nový vůz v hodnotě přes půl milionu nepozastavila. Řekla, že si myslela, že jde o „nějakou akční nabídku“. Domnívala se prý, že má autosalon nejspíš výročí.
„Nedovedu si představit, že bych druhý den v televizi viděla, že si někdo toto auto koupil za tuto cenu a já bych to neudělala,“ uvedla žena během soudního líčení.
U soudu popsala, že akční cena sedm tisíc byla uvedena červenou barvou. Tvrdila, že když rozklikla odkaz, nebylo rozpoznatelné, že by se mohlo jednat o splátku operativního leasingu. Následovala proto odkaz „Mám zájem o tento vůz“, a nabídku přijala.
Okresní soud žalobu zamítl
Soud měl k dispozici i sken obrazovky internetových stránek pořízený 25. června a sken následující stránky s podrobnostmi.
„Z obsahu webových stránek neplyne návrh žalovaného dodat vozidlo BMW za kupní cenu sedm tisíc Kč bez DPH,“ rozhodl po jejich posouzení liberecký soud.
Podotkl, že u nákupu vozidel hrají důležitou roli požadavky druhé strany, které se týkají výbavy vozidla.
„Je tedy běžné, že si kupující vybírá z konkrétní navrhované výbavy takové položky, které u automobilu požaduje. Zároveň je zřejmé, že předmětné vozidlo nebylo nabízeno za kupní cenu sedm tisíc korun bez DPH. Za tuto kupní cenu jej žalobkyně nemohla ani koupit prostřednictvím kliknutí na okénko ‚mám zájem o tento vůz‘,“ zdůvodnil soud své rozhodnutí.