Od 7. července do konce srpna zmizí kvůli propadu kolejí tramvaje mezi...

Od 7. července do konce srpna zmizí kvůli propadu kolejí tramvaje mezi Rybníčkem a Lidovými Sady. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Liberec bude od pátku pastí, k uzavírkám silnic přibude výluka tramvají

  • 10
Dvě z páteřních silničních bran do Liberce se s počátkem prázdnin uzavřou. Kvůli nutnosti opravit most přes Nisu v Londýnské ulici bude počínaje 1. červencem až do konce listopadu ulice neprůjezdná. Stejný termín uzávěry čeká i ulici Dr. Milady Horákové, kde se budují nové inženýrské sítě.

A jako by toho nebylo málo, od 9. července se do 21. srpna kvůli propadu kolejí ruší tramvajový provoz mezi Rybníčkem a Lidovými Sady.

„Sešlo se toho hodně a bude to nesmírně komplikované. Na druhou stranu přicházejí uzavírky v době prázdnin, kdy bývá provoz ve městě klidnější,“ komentuje situaci náměstek libereckého primátora pro technickou správu Tomáš Kysela.

Na co všechno se musí řidiči a cestující připravit? Motoristům usnadní orientaci ve městě systém objízdného značení. Například ulici Dr. Milady Horákové lze objet po dálnici a pak do ní zase vjet křižovatkou od arény, do neuzavřené části Londýnské se jde dostat buď kolem soudu, nebo z druhé strany od Pavlovic. Horší to budou mít cestující v autobusových linkách.

Ti se musejí smířit s tím, že některé zastávky nebudou v čas uzavírky obsluhovány. Autobusy navíc pojedou objížďkami, jejich dojezdové časy se mohou měnit.

„Spoje jedoucí do Rochlice pojedou Košickou, z opačného směru zase kolem stadionu. V úseku oprav je zastávka Melantrichova, ta přechodně zaniká,“ oznámil provozně technický ředitel libereckého dopravního podniku Ludvík Lavička. Zaniká také zastávka Košická, její náhradní zastávkou se stává Babylon.

Z centra zmizí tramvaje

Vyhnout se dopravnímu chaosu bohužel nepůjde ani přesednutím na tramvaj. Ta bude jezdit jen z Horního Hanychova na Rybníček. V úseku paláce Dunaj je totiž propadlé kolejiště.

„Přestupní místo z tramvaje na autobus bude u vlakového nádraží. Odtud pojede autobus Košickou ulicí směrem k Babylonu a dál do centra. Bohužel nemůžeme autobusy pustit do Lidových sadů v tělese tramvajového kolejiště, to lze až od Šaldova náměstí. Proto i zde platí výlukové jízdní řády,“ varoval Ludvík Lavička.

Podle ředitele dopravního podniku Luboše Wejnara je třeba připravit se na zpoždění.

„Češi jsou velmi konzervativní národ a nelibě nesou jakoukoliv změnu. Bohužel nemůžeme ovlivnit stav mostů a inženýrských sítí. Objízdné trasy nejsou vždy ideální. Ale nebojíme se. Nedávná rekonstrukce kolejiště v klíčové křižovatce u Skloexportu nám ukázala, že na provozu ve městě se to nemusí moc projevit a že výsledek stojí za to,“ podotkl Wejnar.

Tramvaje do vozovny zacouvají

Během uzavírky tramvajové trati na Soukenném náměstí budou lidé svědky i jednoho unikátního jevu. Aby se tramvaje vůbec na noc dostaly do vozovny, která leží až za místem uzávěry, budou z Fügnerovy do vozovny přes Rybníček couvat po koleji, která zůstane zachována.

„Tramvaj couvat umí, ale málokdo asi zažil, aby tak jezdila takhle dlouhou trasu, to je vskutku mimořádné,“ dodal ředitel.

Předběžné náklady na opravu kolejiště jsou vyčísleny na osm a půl milionu korun. Je možné, že budou ještě vyšší.

„Zatím netušíme, co nás tam čeká. Následkem je propad kolejí, ale jeho příčinu neznáme. A praxe nám praví, že vždycky se nějaké překvapení objeví, jako posledně nikým neočekávaný sklep pod kolejištěm u Skloexportu,“ naznačil Ludvík Lavička.

Oprava ulice Dr. Milady Horákové bude zátěží také pro zde žijící lidi. Až do listopadu se tu v úseku od Čechovy po Melantrichovu ulici bude stavět nová kanalizace, vodovod a plyn. Město pak v celém opravovaném úseku položí nový chodník. Předpokládaná cena je 19,4 milionu korun, jde o sdruženou investici různých vlastníků.

Bonusem bude nejen prodloužení cyklopruhu v komunikaci až za teplárnu, ale také vznik nových podélných parkovacích míst.