Nevzhledné autobusové nádraží v Liberci

Nevzhledné autobusové nádraží v Liberci | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Liberec chce koupit nádraží. Buňky nahradí nový terminál

  • 10
Na desítky milionů korun má přijít výstavba autobusového terminálu meziměstské a dálkové dopravy, kterou plánuje liberecká radnice. Současné nádraží tak dostane novou tvář a hlavně z něj zmizí ostudné buňky. Radní chtějí odkoupit pozemky, na nichž nádraží leží.

Ty patří společnosti Autobusové nádraží Liberec (ANL), kterou vlastní firma ČSAD Liberec.

„My v této společnosti nemáme žádnou majetkovou účast, takže máme jen omezenou možnost podílet se na rozvoji nádraží. Přitom počítáme s tím, že nový odbavovací terminál bude s nástupní částí autobusového nádraží velmi úzce provázaný,“ uvedl Jan Korytář, náměstek libereckého magistrátu.

Kromě terminálu má v prostoru směrem k Žitavské ulici vyrůst také parkovací dům. To jsou pozemky, které patří městu. „Logické ale je propojit budovu terminálu a samotného nádraží, aby nedošlo k tomu, že jedno bude patřit nám a to druhé někomu jinému. Pokud se nám podaří tuto plochu odkoupit, můžeme tu plánovat do budoucna i další rozvoj, třeba bytovou výstavbu,“ vysvětlil náměstek.

Ten zatím nechtěl spekulovat o částce, kterou je město připraveno za pozemky zaplatit.

„Chceme samozřejmě dojednat co nejlepší podmínky, cena ale bude součástí dalšího jednání a vycházet musí i ze znaleckých posudků. Otázkou také zůstává, zda bychom kupovali jen pozemky, nebo celou firmu ANL, která je majitelem a provozovatelem nástupní části autobusového nádraží,“ upozornil Korytář. Peníze chce město získat z evropských dotací.

Nádraží má hodnotu 34 milionů korun

Jednání se nebude bránit zřejmě ani Petr Wasserbauer, ředitel ČSAD, které firma ANL patří.

„Zatím ještě nevím, co přesně město chce, pokud celé autobusové nádraží, tak to má hodnotu zhruba čtyřiatřicet milionů korun,“ zmínil ředitel. On sám už prý nechal zpracovat v minulosti kolem čtrnácti studií, jak by mohlo budoucí nádraží vypadat. A uvědomuje si, že největší a oprávněná kritika směřuje především na zázemí pro cestující v ošklivých unimobuňkách.

„Už v roce 1995, kdy se začalo nádraží stavět, jsme usilovali o výstavbu odbavovací haly, jenže na ni nikdy nebyly peníze. Vím, že ta výpravní budova, která tam stojí dnes, není nic hezkého, naopak, ale zastávky a stanoviště pro autobusy jsou i po těch letech stále vyhovující. Počítalo se s tím, že uprostřed zálivů budou parkovací místa pro autobusy, které sem přijíždějí z okolních krajů, některé dokonce z Ukrajiny a jejich řidiči tu pak čekají dvě tři hodiny, než odjedou. Tak, aby neparkovali někde po městě, mohou vůz odstavit přímo na nádraží,“ popsal Wasserbauer.

O podobě rozhodnou architekti

Denně nádražím projede kolem stovky autobusů. Za svou současnou podobu vděčí architektu Patriku Kotasovi, který je v Liberci podepsán rovněž pod terminálem MHD a tramvajové vozovny.

Jak bude vypadat jeho nová tvář, o tom rozhodnou architekti, kteří se se svými návrhy přihlásí do veřejné soutěže.

„Zatím jsme ještě žádnou nevypsali, pro to zadání bude důležité i to, zda se nám podaří získat plochu nádraží či nikoli. Stále ale platí, že nový terminál má nést stopy moderní architektury a zároveň být funkční a provozně efektivní,“ uzavřel náměstek.