Dopravní podnik města Liberce a Jablonce chce nakoupit nové tramvaje, zakázka však vyvolává řadu nejasností. (ilustrační snímek)

Dopravní podnik města Liberce a Jablonce chce nakoupit nové tramvaje, zakázka však vyvolává řadu nejasností. (ilustrační snímek) | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Liberec chce koupit tramvaje za 320 milionů. Plýtvání, tvrdí opozice

  • 11
Dopravní podnik města Liberce a Jablonce chce nakoupit osm nových tramvají za 320 milionů korun. Zároveň si je chce smontovat ve svých dílnách. Liberecká opozice ale nákup považuje za nepochopitelné plýtvání a poukazuje na řadu nejasností.

"Podle smlouvy by měl Dopravní podnik koupit do roku 2020 osm tramvají. První z nich by měl podnik odebrat do konce roku a zaplatit do konce příštího. Její cena je 46 milionů. Je dražší než ostatní, protože se s ní kupuje dokumentace," uvedl Josef Šedlbauer, který byl několik měsíců člen představenstva Dopravního podniku.

"Máme k tomu své důvody. V dílnách Dopravního podniku již podobná tramvaj za desítky milionů korun stojí několik let. Nikdy ještě nevezla cestující. Obáváme se, že by dalších osm mohlo skončit podobně," dodal Šedlbauer. Zakázka na koupi tramvají, které by měly stát 320 milionů korun, vyvolává řadu nejasností.

"Třeba to, že smlouvu podepsal bývalý předseda představenstva Jiří Kittner v prosinci loňského roku, aniž by to mně, jako primátorovi, oznámil. Nebyla to jeho povinnost, ale považoval bych alespoň za slušné se o tom zmínit. Město do Dopravního podniku dává víc než 200 milionů ročně," vysvětlil bývalý primátor Jan Korytář.

Závady by nebylo kde reklamovat, bojí se odpůrci

Zajímavostí je, že Dopravní podnik ve spolupráci s firmou Pragoimex si chce montovat tramvaje sám. To je ale také jeden z důvodů, proč opozice proti nákupu jakýchsi stavebnic tramvají brojí.

"Cílem celého projektu bylo získat tramvaje levněji a v budoucnu je třeba i montovat a prodávat jinam," oponuje bývalý primátor Jiří Kittner (ODS), který loni smlouvu podepsal. Sporná zakázka by se měla podle opozice zrušit mimo jiné proto, že tramvaje byly určeny na trasu do Rochlic, která se stavět zatím nebude, respektive je odložena na neurčito.

Dalším důvodem je, že kdyby Dopravní podnik tramvaje smontoval se závadami, nebylo by je kde reklamovat a znovu by do nich město muselo dávat peníze.

"Myslíme si, že radnice Dopravnímu podniku 320 milionů nedá, protože je nemá. Ten si bude muset peníze získat od obyvatel Liberce zvednutím jízdného. Jinou možnost mít nebude," prorokuje stínový ekonom radnice Jaromír Baxa ze sdružení Změna pro Liberec.

Podle Dopravního podniku je však smlouva jen rámcová a podnik nemusí tramvaje koupit, pokud je nebude potřebovat. Liberec však podle Kittnera nové tramvaje potřebuje bez ohledu na to, zda trať do Rochlic postaví. "Nemůžeme jen donekonečna repasovat staré vozy, které jsou i více než 30 let staré," uzavřel.