Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluce v libereckém parkování. Více míst, placení mobilem i nové automaty

  18:15aktualizováno  18:15
Liberec chystá velké změny parkovacího systému. Nové automaty upozorní řidiče pomocí mobilu, že je parkoviště obsazené a umožní i bezhotovostní platbu. Navíc chce město zvýšit i kapacitu míst k parkování. Jednou z možností je, že rezidentská místa by část dne sloužila jako placená krátkodobá stání.

Jedno z parkovišť v Liberci. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Řidič dojíždí do centra Liberce, krouží ulicemi a hledá místo, kde by zastavil. A když už ho najde, zjistí, že je jen pro rezidenty. Nakonec dorazí na parkoviště a u automatu loví po kapsách desetikoruny a další drobné.

Také marně. Běží do nejbližšího obchodu, aby si rozměnil, a po návratu má za stěračem „vzkaz“ od městské policie.

Tato zkušenost, dnes častá pro návštěvníky Liberce, by už v příštím roce mohla patřit minulosti. Město totiž uvažuje o novém v systému parkování - měl by být modernější, vstřícnější k řidičům a přinést více míst.

„Jsme deset let pozadu oproti jiným městům. V době, kdy existují mobily a platební karty, nemají u nás řidiči jinou možnost než zaplatit mincemi. To chceme změnit,“ říká liberecký primátor Tibor Bathyány.

„Vzhledem k tomu, že smlouva na provozování parkovacího systému končí 31. prosince letošního roku, máme jedinečnou možnost ji změnit. Všechno je to zatím jen záměr, který budeme upřesňovat.“

Město by nově chtělo využívat i místa pro rezidenty, která bývají přes den prázdná. Nové parkoviště by mohlo vzniknout i v sousedství vlakového nádraží. S tím souvisí i uvažovaná změna tarifů.

Na jedno místo dva tarify

Na jedno místo by platily dva – pro návštěvníky a pro rezidenty. S těmi by se radnice domluvila už ve chvíli, kdy jim bude vydávat nové karty. „Dostali by slevu,“ říká mluvčí radnice Zuzana Minstrová. Dvojí parkování na jednom místě by ale platilo jen v centru - tam, kde je místa málo.

Další novinkou by byla informační služba pro řidiče – přes mobil a přímo u automatu. „Dozvěděli by se, která parkoviště jsou plná a která volná, aby nejezdili z jednoho na druhé,“ upřesňuje primátor.

Nový systém by měl přinést i peníze do kasy města. Část automatů totiž nepatří městu a peníze z nich nejsou do jeho kasy. Peníze z parkování plynou do rozpočtu Technických služeb města Liberce a společnosti City Parking Group, které přístroje spravují.

A nejde o málo. Například za rok 2013 utržily technické služby za parkování téměř 17 milionů korun.

Radnice může do budoucna prostřednictvím svých firem a organizací ohlídat všechny, kdo mají s parkováním co do činění. Město bude mít na starosti rozvoj, údržbu, dodávku parkovacích technologií a servis.

Technické služby stavbu a úklid parkovišť a zón pro stání, městská policie bude kontrolovat, zda lidé neparkují špatně nebo načerno, a Liberecká IS všechno zajistí počítačově.

Změny v parkovacím systému podpoří i opozice. „Nemáme s tím problém. Dnešní systém placení mincemi jen svádí k tomu, že lidé neplatí vůbec,“ konstatuje Michal Hron ze Starostů pro Liberecký kraj.

„Jen se mi nezdá to, že by se ceny měnily podle nabídky a poptávky. Výsledkem by mohlo být to, ž řidiči budou pojíždět mezi parkovišti a hledat to nejlevnější.“





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obžalované čtveřici hrozí za těžké ublížení na zdraví 5 až 12 let vězení.
Za brutální útok v baru poslal soud všechny obžalované do vězení

Krajský soud v Liberci rozhodl v případu mimořádně brutálního útoku na muže a ženu v českolipském baru Hong Kong. Čtyřem obžalovaným vyměřil nepodmíněné tresty...  celý článek

Slavící hejtman Martin Půta.
Nechci sedět na dvou židlích, říká hejtman Půta. Místa ve sněmovně se vzdá

Od voličů v Libereckém kraji dostal téměř čtyři a půl tisíce hlasů. Ze sedmnáctého, posledního místa kandidátky Starostů a nezávislých se tak hejtman Martin...  celý článek

Vizualizace průtahu vedoucího kolem řeky Ploučnice.
Průtah městem nechceme, rozhodli obyvatelé Mimoně v referendu

Osmisetmetrová silnice, která by odváděla dopravu z přetíženého náměstí 1. Máje a přilehlých ulic se v Mimoni stavět nebude. Lidé ji odmítli v referendu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.