Korupční kauza nás ničí, říká nový šéf dopravního podniku

  16:13
Nové vedení získal před měsícem Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DPMLJ). V čele představenstva usedl Michal Zděnek, ekonom a finanční expert s elitním vzděláním. Přišel, aby dopravní podnik vyvedl z krize.

Michal Zděnek, ekonom a finanční expert s elitním vzděláním, usedl do čela představenstva dopravního podniku před měsícem. Přišel, aby společnost vyvedl z krize a vrátil jí dobré jméno. | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

Ta započala v květnu, kdy v síti Národní centrály proti organizovanému zločinu uvízlo celkem devět lidí, mezi nimi i tehdejší představitelé vedení podniku. Policie je viní z celkem šesti trestných činů: podplácení, přijetí úplatku, legalizace výnosu z trestné činnosti, zjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě, poškození finančních zájmů EU a porušení povinnosti při správě cizího majetku.

Zděnek má teď nelehký úkol: napravit pošramocenou pověst podniku a hlavně zařídit, aby firma vlastněná městem nepřišla o stovky milionů, jejichž čerpání z Evropské unie je kvůli korupční kauze pozastaveno. „Nepoužívám slovo krize rád, ale z tohoto pohledu je dopravní podnik skutečně v režimu krizového finančního řízení,“ připouští Michal Zděnek.

Studoval jste na Massachusettském technologickém institutu v USA, Univerzitě v belgických Antverpách nebo Staffordshirské univerzitě v Anglii, tedy jste člověk s elitním vzděláním. Na akademické půdě jste pak i působil v rámci české VŠE nebo Norské ekonomické škole v Bergenu, kde jste přednášel. Co může člověka s takovou kariérou přivést do Liberce?
Jsem, možná trochu paradoxně vzhledem k mému profesnímu životopisu, typ člověka, který je rád doma. V resortu dopravy jsem se jako ekonomický expert pohyboval dlouhodobě. Takže když jsem byl v rámci výběrového řízení vedením liberecké radnice osloven ohledně možné spolupráce v rámci dopravního podniku, potěšilo mne to a nabídku jsem s radostí přijal.

Co vás vlastně přimělo spolupracovat s Andrejem Babišem, jemuž jste krátce dělal poradce pro ekonomiku, posléze pak byl v dozorčí radě Českých drah a ČD Cargo?
Dlouhodobě se snažím být aktivní ve veřejném prostoru v otázkách hospodářské politiky a ekonomie. Když to čas dovolí, píšu analytické texty na toto téma do novin, publikuji na blogu. Když o mou expertízu projeví zájem někdo z politiků, což se občas stává, tak z toho mám radost a snažím se pomoct. Nepracoval jsem ale jen pro Babiše, působil jsem i v Národní ekonomické radě vlády (NERV) za vlády premiéra Nečase. Sám nejsem členem žádné strany, ke všem problémům přistupuji odborně.

Jak vidíte jako ekonom současnou situaci DPMLJ?
Nové představenstvo je ve funkci skoro přesně měsíc. Za tu dobu jsme se seznámili s hlavními problémy, které dopravní podnik tíží a začali je řešit. Finanční situace společnosti není aktuálně vůbec jednoduchá, ale věřím, že najdeme s kolegy řešení, které bude dlouhodobě udržitelné a povede ke stabilizaci podniku. Nicméně podařilo se nám najít vnitřní rezervy, které umožnily vyplacení mimořádných půlročních odměn všem zaměstnancům. V případě řidičů jde o 3 200 korun, v případě technicko-hospodářských pracovníků pak 2 000 korun.

Policisté vyšetřují loňskou rekonstrukci tramvajové trati v Rumunské ulici a také nákup 17 plynových autobusů, v této souvislosti je obviněno devět lidí, včetně exředitele dopravního podniku Wejnara a vašeho předchůdce Šulce. Jak tato kauza ovlivňuje chod společnosti?
Kauza a její dozvuky mají samozřejmě devastující dopad na chod společnosti. Z pohledu finančního řízení je negativně ovlivněno plánované cash flow dopravního podniku. Řídící orgány obou zmíněných operačních programů, tedy ministerstvo dopravy a ministerstvo pro místní rozvoj, nás již informovaly, že proplácení dotačních titulů je v tuto chvíli zastaveno a bude se čekat na vyřešení oné korupční kauzy. Negativně bylo ovlivněno také dobré jméno společnosti, což mne, vzhledem k velkému množství lidí, kteří pro podnik denně poctivě pracují, mrzí možná ještě více než ten dopad finanční.

Michal Zděnek

  • Ekonom a expert na problematiku financí, makroekonomie a veřejného sektoru. Studoval ekonomii na Massachusetts Institute of Technology v USA, University of Antwerp v Belgii a Staffordshire University v Anglii. 
  • Působil na Norwegian School of Economics v Norsku a VŠE Praha. Krátce byl v dozorčích radách ČD a ČD Cargo.
  • Působil v NERVu během Nečasovy vlády nebo v roce 2014 jako poradce Andreje Babiše pro zdravotnictví a dopravu. Jejich cesty se ale kvůli neshodám rozešly.

Takže dotace nebyly proplaceny. O jaké částce se tedy bavíme?
Předmětné dotace proplaceny nebyly a v dohledné době zřejmě nebudou, což pro nás představuje problém v řádu desítek milionů korun, které nám teď chybí. Jasnou prioritou z pohledu dopravního podniku i jeho akcionářů je rekonstrukce a prodloužení tramvajové trati do Jablonce nad Nisou, kterou bychom nezvládli zaplatit z vlastních zdrojů. Bavíme se tady o celkových investičních nákladech ve výši 1,2 miliardy korun, z čehož činí právě dotace 800 milionů korun. Nepoužívám slovo „krize“ rád, ale z tohoto pohledu je dopravní podnik skutečně v režimu krizového finančního řízení.

Jak se v takové situaci podnik zachová? Má vůbec takové peníze? Nebo by požádal svého vlastníka, kterým je město Liberec, o finanční pomoc?
Nechci v tuto chvíli předbíhat a spekulovat. Každopádně jednáme aktivně s oběma ministerstvy jakožto řídícími orgány operačních programů, které jsou dotčeny a snažíme se najít řešení. O průběhu jednání a finanční situaci dopravního podniku budeme samozřejmě informovat oba akcionáře.

Našli jste vy sami nějaká pochybení v materiálech, které vám po sobě vaši předchůdci zanechali?
Aktuálně byla zahájena právní a ekonomická prověrka vybraných smluvních vztahů a rozhodnutí bývalého vedení. Jinými slovy jde o audit, který prověří všechny dodavatelskoodběratelské vztahy, smlouvy a klíčová rozhodnutí bývalého vedení. Až budou známy výsledky, tak s nimi veřejnost pochopitelně seznámíme.

Primátor Jablonce Petr Beitl hrozil, že bude žalovat u soudu nedávný průběh valné hromady, na níž jste byli jmenováni do funkcí. Prý je vliv Jablonce na chod dopravního podniku snížen na minimum, když přišlo o své lidi v představenstvu. Tohle vás nějak trápí?
Obecně platí, že jako předseda představenstva nemohu mít radost, když se akcionáři hádají a vyhrožují si žalobami. Efektivnímu řízení společnosti to nikdy neprospívá. Snad se emoce časem uklidní, jsem v tomto směru optimista. Podle mých informací ale zatím žádná žaloba u soudu podána nebyla.

Může to ohrozit fungování dopravního podniku, pakliže by soud vydal předběžné opatření, vaše rozhodnutí by se stala neplatnými. To není problém?
Nepředpokládám, že se tak stane. Osobně si nemyslím, že je k předběžnému opatření důvod. Nicméně nejsem právník a mohu se mýlit.

Myslíte, že to může vést ke stavu, kdy se dopravní podnik opět rozdělí a Jablonec se plně osamostatní?
Pokud jsem dobře informován, tak město Jablonec již založilo vlastního dopravce, což je jejich svaté právo. Trend z pohledu dezintegrace je tedy zřejmě jasně nastolen. Co se týče tramvajové trati mezi oběma městy, ta zcela jistě nadále bude v režii našeho dopravního podniku.

V roce 2019 vyprší podle mnohých nevýhodná smlouva s BusLine, která zajišťuje provoz autobusů v Jablonci nad Nisou a z více než třetiny i v Liberci. Jaký je další plán?
V tuto chvíli pečlivě analyzujeme všechny možné alternativy dalšího vývoje, v dané věci nepadlo zatím žádné závazné rozhodnutí.

Co varianta, že by dopravu zajišťoval dopravní podnik sám, ta není na stole?
Je to jedna z mnoha variant, které zvažujeme. Naše úvahy v této oblasti jsou nicméně na samém počátku. Znamenalo by to pro nás velké rozšíření vozového parku ve velmi krátké době a přijetí kvalifikovaných zaměstnanců, kterých je na trhu práce, jak všichni víme, nedostatek.

Ještě jste ani nenastoupil a už jste čelil kritice, že váš plat 150 tisíc korun měsíčně není adekvátní? Co na to říkáte?
Nevím, vůbec jsem nad tím nepřemýšlel. Upřímně, vzhledem k tomu v jaké situaci dopravní podnik aktuálně je, tak na pomluvy a závist nemám čas.

  • Nejčtenější

Vinen, vyslechl si hejtman Krkoška u soudu. Krátce poté oznámil rezignaci

21. března 2024,  aktualizováno  11:20

S peněžitým trestem 200 tisíc korun odešel dnes od Obvodního soudu pro Prahu 2 hejtman...

Sparta zlomila Liberec a je v semifinále, Pardubice se postupu přiblížily

20. března 2024  16:40,  aktualizováno  22:55

Hokejisté Sparty jsou prvním semifinalistou letošního play off extraligy. Pražané ve čtvrtém zápase...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kriminalisté vyšetřují údajné zneužití dětí, podezřelým se jejich rodiny mstí

25. března 2024  17:10

Kriminalisté vyšetřují údajné zneužití dvou dětí v Mimoni na Českolipsku. Podle zjištění portálu...

Spory dědiček ohrožují oblíbenou samoobsluhu, zaměstnanci se bojí o výplaty

21. března 2024  9:38,  aktualizováno  15:18

Budoucnost prodejny potravin Kendik v libereckém paláci Dunaj je nejistá. Dlouhodobé rodinné spory...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všichni se snaží šetřit, pro nás je to cesta do pekla, říkají malovýrobci

22. března 2024  15:48

Ruční a bio výrobou mohou jen těžko konkurovat cenám v supermarketech. Kromě prodeje na svých...

Šperky z Turnova učarovaly i Obamovi. Teď Český granát míří do Japonska

28. března 2024  16:17

Jeho barva, rudá jako holubí krev, upoutala pozornost člověka již v době stěhování národů. Obchodní...

Soda mezi sklo i pečení na 860 stupňů. Medaile pro MS se tvořily měsíce

28. března 2024  12:19

Medaile pro květnový hokejový šampionát už spatřily světlo světa. Jsou z tradičního tuzemského...

V jablonecké nemocnici hořela kuchyně, hasiči zachránili dva lidi

27. března 2024  12:20,  aktualizováno  15:50

V nemocnici v Jablonci nad Nisou hořela dnes kolem poledne kuchyně. Několik desítek lidí se před...

Naprosto likvidační, zhodnotil soud zbití známého. Muži zpřísnil vězení na 12 let

27. března 2024  15:45

Odvolací soud dnes poslal osmačtyřicetiletého Jana Holického za pokus o vraždu na dvanáct let do...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...