Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Liberce do Prahy za 35 minut. Stát plánuje rychlotrať do Polska

  11:04aktualizováno  11:04
Zatím to zní jako sci-fi, stát se ale vážně zabývá otázkou vysokorychlostní železnice z Prahy k polským hranicím a dál do Wroclawi. Mezinárodní koridor by podle úvah mohl vést přes Liberec.
Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut.

Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Vlak by pak hranici překonával v Jindřichovicích pod Smrkem a uháněl dál na Jelení Horu. Jako utopie vypadá tato myšlenka zejména ve světle nynějšího spojení Liberce s Prahou, kdy cesta po dráze trvá asi 2,5 hodiny.

U navrhované trasy se počítá s tím, že superrychlý vlak zvládne cestu mezi Libercem a Prahou do 35 minut. V případě vedení vysokorychlostní tratě přes území Libereckého kraje jsou mezi Prahou a Libercem navrženy tři varianty.

Vlak by například jel tunelem pod Jeřmanicemi. Ve zbývajícím úseku z Liberce na státní hranici s Polskem připadají v úvahu dvě trasy s maximální rychlostí 250 a 350 km/hod.

Ve hře o mezinárodní koridor rychlého železničního spojení evropského významu je kromě Liberce i Hradec Králové. Na Polsko by se trať napojila v Královci. Vedení Libereckého kraje požaduje, aby koridor vedl přes Liberec.

„Ukazatele finanční náročnosti zatím hovoří v náš prospěch. Na naší trase by obsloužil i víc cestujících,“ řekl Marek Pieter, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu.

Trasa obslouží až 400 tisíc lidí

Pokud by trasa koridoru Praha – Wroclaw vedla přes území Libereckého kraje, obsloužila by podle informací z krajského úřadu 300 až 400 tisíc lidí včetně průmyslového centra v Mladé Boleslavi. Naopak přes území Královéhradeckého kraje by koridor lépe obsloužil maximálně 200 tisíc obyvatel.

„Ze studií v Polsku vyplývá, že by polská strana preferovala spíš přechod hranic v Jindřichovicích pod Smrkem. Zejména proto, že by Jelení Hora získala rychlé spojení s Wroclawí a Varšavou,“ přiblížil Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v kraji.

„Hrubé odhady investičních nákladů přes Liberec jsou přes 80 miliard korun. Přes Královéhradecký kraj by to bylo více než 100 miliard korun,“ dodal Blažek.

O tom, jestli trať nakonec povede přes Hradec, či Liberec, rozhodne až studie proveditelnosti. „Na přelomu let 2018 a 2019 bude zadána studie proveditelnosti na toto spojení, která záměr dále upřesní a umožní usazení tras do územních plánů,“ uvedl Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty.

Stavět by se mohlo za 30 let

Úsek Praha – Wroclaw je součástí globální sítě. Stavba přichází v úvahu zhruba za 30 let. Budování souvisí s nařízením Evropského parlamentu o hlavních směrech unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě.

Stát v souvislosti s počátkem vysokorychlostních tratí předběžně operuje s letopočtem 2030. V té době by mohla být dokončena dráha z Prahy do Drážďan a současně zahájena stavba tratě Praha – Brno, jež by mohla finišovat o deset let později. A do roku 2050 má být vybudována právě trať Praha – Wroclaw.

Královéhradecký kraj, na rozdíl od Liberce, již s Prahou spojují dvě elektrifikované železniční tratě. Postupně procházejí modernizací na rychlost až 160 km/hod.

V tom, jestli trať na Wroclaw má vést přes Liberec, nebo Hradec, nemá jasno ani vedení Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

„Podle mě by byla lepší trasa přes Liberec. Lépe obslouží sever Čech a je průchodnější než oblast Broumovska, kde by se vše nesmírně složitě projednávalo z hlediska ochrany přírody,“ řekl před časem pro iDNES.cz prezident svazu Miroslav Vyka.

„Na druhou stranu by to přes Hradec bylo stavebně mnohem jednodušší, protože tudy již vede kvalitní trať,“ zmínil zase pro server člen prezidia Miloslav Zítka.

Autor:



Nejčtenější

Ve studiu jsem expert, ne fanoušek, vzkazuje komentátorka Ledecké

Lucie Hrstková Pešánová komentovala zlatý závod Ester Ledecké. Schytala za to...

Zatímco komentátoři z Itálie, Švýcarska či Rakouska při zlaté jízdě Ester Ledecké jásali už v polovině tratě, od...

Policii se přihlásil muž, který srazil školáka na sjezdovce v Rokytnici

Rokytnice nad Jizerou.

Policii se přihlásil třiašedesátiletý lyžař, který se v úterý na sjezdovce v krkonošské Rokytnici nad Jizerou srazil s...



Sparta - Liberec 2:0, góly v úvodu i závěru, obstaraly je posily

SOUBOJ PŘED BRANKOU. Sparťanský útočník Václav Kadlec se tlačil za míčem, před...

Sparťanští fotbalisté vstoupili do jarní části vítězstvím, ale také nepříliš přesvědčivým výkonem. V 17. kole první...

Příliš sexy pohyby jsou na škodu, říká českolipská poledancerka

Pětadvacetiletá Bára Szabová vyučuje pole dance v České Lípě a podle ní je...

Tanec u tyče si každý spojí se striptýzovým barem. Přitom nic není vzdálenější pravdě. Nejde o žádné vrtění u tyče....

Čtyřletá dívka spadla z lanovky v Rokytnici, vyklouzla matce z rukou

Rokytnice nad Jizerou. Stanice lanovky na Lysé hoře

Ze sedačky lanovky v lyžařském areálu Horní Domky v Rokytnici spadla čtyřletá dívka. Vrtulník ji převezl do nemocnice,...

Další z rubriky

Vlci dál zabíjejí ovce, Liberecký kraj už stáli přes 150 tisíc korun

Do české přírody se pomalu začali vracet až na počátku 90. let minulého století.

Vlk zakousl první ovci na území Libereckého kraje prokazatelně před čtyřmi lety. Od té doby už stát prostřednictvím...

Zdrogovaná žena stála v noci s dětmi na balkonu a hrozila, že je hodí dolů

(Ilustrační snímek)

Vyhozením svých malých dětí z druhého patra panelového domu vyhrožovala v neděli v noci 27letá žena v jablonecké Lípové...

Developer zasypal chráněné hořce, dostal pokutu 300 tisíc korun

Národní přírodní rezervace Mionší - hořec tolitovitý.

Pod hromadami hlíny a kamení zmizely zákonem chráněné hořce tolitovité. Stalo se tak přímo na území Krkonošského...

Najdete na iDNES.cz