Růžová kola už málem objela zeměkouli, vandalům odolávají

  6:27aktualizováno  6:27
S úspěchem se setkal projekt sdílených kol v Liberci. Vyplývá to z aktuální statistiky. Za první čtvrtrok se výpůjčky vyšplhaly do desetitisíců.

Za první 3 měsíce se svezlo přes 4 300 lidí, kteří podnikli téměř 24 tisíc jízd. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Od jara ulice Liberce brázdí cyklisté na růžových kolech. Jde o kola sdílená, která si lidé půjčují přes mobilní aplikaci. Podle statistiky je projekt, nazvaný Rekola, úspěšný.

„Jezdí na nich lidé každého věku, stylu a sociálního postavení, což je fantastické,“ neskrývá radost koordinátorka sdílených kol v Liberci Andrea Trojanová.

Průměrná jízda měří kilometr a půl

Za první tři měsíce se svezlo přes 4 300 uživatelů, kteří podnikli bezmála čtyřiadvacet tisíc jízd. Jedna jízda měřila zhruba kilometr a půl a trvala devět minut. Pravidelných uživatelů, kteří jeli alespoň jednou týdně, je téměř pět stovek.

„Celkem cyklisté na cestách Libercem ujeli třiatřicet tisíc kilometrů, což je skoro jako by objeli zeměkouli,“ dodala Trojanová.

Růžových kol je v Liberci šedesát. „V provozu však nejsou vždycky všechna, protože některá máme třeba zrovna v servisu,“ objasnila Trojanová, proč si někdy lidé stěžují, že o kolo k vypůjčení v ulicích města ne a ne zavadit.

Cyklisté zapomínají kolo odhlásit

Projekt Rekola už předtím, než zjara vstoupil do Liberce, úspěšně fungoval v několika českých městech v čele s Prahou a Brnem. Liberecké bicykly ale – a to je ryze místní specialita – disponují přehazovačkami. „Jsou uzpůsobena na kopcovitý terén a mají třírychlostní převod,“ potvrdila Magda Zicháčková, jež se o propagaci Rekol stará.

Fotogalerie

Právě Liberec má pověst drsného sudetského podhorského města, které módní výstřelky odjinud přejímá jen nerado a neochotně, pokud vůbec. Rekola to však změnila.

„Liberečané jsou k novinkám obecně tak nějak skeptičtí. Z toho hlediska je velmi pozoruhodné, že se tu projekt Rekola ujal. Samozřejmě nás to těší,“ poznamenala Trojanová.

Dávno pryč jsou zjevně také doby, kdy bylo módou vše veřejné ničit. „Musím lidi pochválit, protože s nějakým úmyslným poškozováním bicyklů se nesetkáváme. Stává se třeba, že některá kola musíme dohledávat, protože se nám v systému neukáží jako vrácená, ale to je spíš dáno tím, že jsou lidi roztěkaní a zapomenou je poté, co dojedou, uzamknout a v aplikaci označit,“ popsala Trojanová.

Zóna sahá od Ruprechtic k aréně

Princip je prostý. Jedinou podmínkou je mít platební kartu a chytrý telefon. Do něho si zájemce o svezení stáhne aplikaci a pak si už jen na mapě Liberce vybere, které kolo je mu nejblíž. Bicykly jsou přivázány zámkem s číselným kódem, jehož kombinace přijde do aplikace v okamžiku, kdy dotyčný zvolí možnost Vypůjčit kolo.

V tu chvíli běží patnáctiminutový interval, kdy je svezení zdarma. Pokud někdo bezplatnou dobu překročí, účtuje se pět korun za každých dalších patnáct minut. Částky se strhávají z platební karty. Kola je možné půjčovat si a vracet jen ve vymezeném úseku.

Ten zahrnuje jakési širší centrum města – na jedné straně sahá k nádraží, na druhé třeba k plaveckému stadionu či do Lidových sadů s lokálními přesahy třeba na ruprechtické náměstí nebo ke sportovní aréně.

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Astana - Jablonec 2:1, hosty srazil gól v závěru, postup je takřka utopií

ROZHODNUTO Jevgenij Postnikov z Astany se raduje, právě vstřelil gól Jablonci v...

Ne, a zase ne. Bohužel. Ani na čtvrtý pokus. Jablonečtí fotbalisté v Evropské lize ještě nevyhráli, v dalekém...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Robotka Matylda ukončila svou pouť po Česku, nacestovala 1 718 kilometrů

Humanoidní robotka Matylda dorazila po cestě dlouhé 1 718 kilometrů do...

První tuzemská autostopařka s umělou inteligencí, robotka Matylda, ve středu odpoledne dorazila do Pelhřimova. Na cestě...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Další z rubriky

Na cyklostezce u Rádla bude bezpečněji, vyrostly tu dva nové úseky

Oba asfaltové bezmála tři metry široké úseky nové cyklostezky měří 602 a 368...

Z Rádla do Milířů u Jablonce nad Nisou se cyklisté nově svezou po trase určené přímo jim. Už nebudou muset riskovat na...

Za dvě výjimečně brutální vraždy dostal bezdomovec 28 let vězení

Obžalovaný František Havel (vpravo) přichází ke krajskému soudu v Liberci,...

Za dvě vraždy lidí bez domova v České Lípě dnes potrestal soud v Liberci třiadvacetiletého bezdomovce úhrnným...

Defibrilátory pomůžou zachránit život, budou na Ještědu i Bezdězu

Zásadní roli hraje defibrilátor při první pomoci u pacienta se zástavou podání...

Pokud některého z turistů postihne srdeční kolaps, má nyní větší šanci na přežití. Například na hradě Bezděz, Vosecké...

Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?
Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?

Bujná fantazie k dětem neodmyslitelně patří. Její používání znamená, že vývoj probíhá v pořádku. Kromě toho je důležitá pro rozvoj slovní zásoby a pro celkovou kreativitu. Jak tyto kvality u svých potomků podporovat? A je potřeba je někdy i usměrňovat?

Najdete na iDNES.cz