Lidé v Liberci nedávno vyrazili na Velkou jarní cyklojízdu, podmínky pro...

Lidé v Liberci nedávno vyrazili na Velkou jarní cyklojízdu, podmínky pro cyklisty ve městě nejsou stále příliš dobré. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Liberci chybí síť cyklostezek, město pořád čeká na dotace

  • 11
Cyklisté v Liberci mají stále problémy s bezpečnou jízdou po městě. Například na slibovaný úsek cyklostezky, který by je vyvedl z centra směrem na Hrádek nad Nisou a Žitavu, čekají marně už několik let.

Cyklistická doprava se v Liberci stále blíží spíš hazardu se zdravím. Přestože město za několik posledních let sáhlo k několika úpravám a podmínky se snažilo vylepšit, je to pořád málo.

Přibyly především vyznačené pruhy u opravovaných silnic. Ani ty ale netvoří ucelenou síť a cyklista se na nich dostává do rizikových situací. Například v křižovatkách.

„Problémem je, že v Liberci není koordinátor, který by hlídal nové stavby. Je jen na odboru územního plánování, pak se ale stává, že u nové stavby nikoho nenapadne řešení pro cyklisty. Byť jde třeba o místo pro ně významné,“ zmínil předseda spolku Cyklisté Liberecka Pavel Matějka u příležitosti Velké jarní cyklojízdy. Ta měla poukázat mimo jiné na stav cyklistické infrastruktury a potřeby cyklistů.

Do Hrádku stále nevede cyklostezka

Ti už léta čekají na dobudování ani ne dvoukilometrového úseku cyklostezky u Nisy za čističkou odpadních vod na Machnín. Tento úsek od jízdárny v Růžodole je velmi potřeba. Stezka by navázala na stávající čtyřkilometrovou cyklostezku z dolního centra. Jezdce na kolech by pak vedla bezpečně do nebo z města směrem na Hrádek a k německé Žitavě.

„Cyklisté by se po dostavbě vyhnuli frekventovaným úsekům. Teď musejí jezdit přes systém kruhových objezdů nebo to objíždí přes kopec,“ přiblížil Matějka.

Projekt má už stavební povolení. To se ale muselo prodlužovat, aby nepropadlo. Stavbu totiž zhatil nedostatek peněz. Liberec chtěl úsek stavět už před dvěma lety, tehdy ale nezískal dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. „Stále stojíme o to, aby se úsek dobudoval. Cyklostezka z města je vysoce exponovaná část a zatím, bohužel, končí bez návaznosti u koníčků v Růžodole,“ řekl primátor Tibor Batthyány. Oddalování projektu nedělá Liberci dobré jméno ani u návštěvníků města.

Předseda cyklistů se za Liberec stydí

„Vždy se stydím za Liberec, když vidím německé cykloturisty, jak vyjedou s koly z nádraží, dostanou se na cyklostezku, došlapou k čističce a tam skončí,“ přidal Matějka jednu z ostudných scén, které cyklostezka „do nikam“ přináší.

Na městě ale věří, že se cyklisté dočkají už příští rok. „Letos budeme dávat první žádost o dotaci ve výši dvaceti milionů do Integrovaného plánu rozvoje území, tam bude jistota, že peníze budeme mít. Stavba by tak měla začít v první polovině příštího roku,“ řekl náměstek primátora pro ekonomiku Jan Korytář.

Podle něj se myslí i na dobudování úseku Hrazená–Široká. „Pracuje se na projektové dokumentaci,“ uvedl Korytář.

Sedm kilometrů za 45 milionů

Vizí města je v následujících letech vybudovat s pomocí evropských dotací dalších zhruba sedm kilometrů cyklostezek. Jedná se o devět úseků v blízkosti řeky Nisy. Odhaduje, že na ně bude potřeba 45 milionů korun.

Zlepšilo by se například spojení mezi centrem a Poštovním náměstím v Rochlici, mezi ulicí Letná a Sousedskou ulicí nebo Soukenným náměstím a vlakovým nádražím.

Matějka ale upozorňuje na to, že město nepotřebuje nutně jen cyklostezky. Mnohde podle něj postačí, aby byl Liberec pro cyklistiku lépe prostupný a odstraňovaly se bariéry. Těch je celá řada.

„Jsou to jednoduše řešitelné věci a nejsou drahé. Týká se to třeba možnosti obousměrné jízdy v jednosměrce. Například Moskevskou by správně cyklista nahoru neměl jet, i když nikoho neohrozí. Pokud by jel třeba Rumunskou ulicí, brzdil by tramvaj,“ podotkl Matějka.

Cyklodopravu bude rozvíjet placený člověk

Naopak ocenil, že město myslí na cyklisty vyznačováním speciálních pruhů. Nově jsou v opravované ulici Dr. Milady Horákové. Obousměrnou jízdu některými jednosměrkami se už podle Matějky také podařilo s městem projednat. Cyklistů se změny dotknou v brzké době. „Jde hlavně o ulice kolem Nerudova náměstí a ulice k nemocnici.“

Náměstek Korytář věří, že se brzy podaří sladit i nové stavby, aby víc vyhovovaly cyklistům. „Vyšel nám projekt placený z Evropské unie Demo EC a díky němu budeme mít na pět let peníze na člověka, který by se měl velkou část pracovní doby věnovat rozvoji cyklodopravy.“