Na přípravě muzea tramvají spolupracuje Dopravní podnik s místním Boveraclubem. Díky němu už lze v Liberci potkat tento zrenovovaný vůz Bovera z roku 1929 a od loňska také tramvaj 6MT z roku 1953.

Na přípravě muzea tramvají spolupracuje Dopravní podnik s místním Boveraclubem. Díky němu už lze v Liberci potkat tento zrenovovaný vůz Bovera z roku 1929 a od loňska také tramvaj 6MT z roku 1953. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Liberecké zastupitelstvo podpořilo stavbu muzea tramvají

  • 19
Zastupitelstvo v Liberci dalo zelenou vzniku muzea historie tramvajové dopravy. Projekt společně s dalšími třiatřiceti dalšími schválilo zařadit mezi akce, které by město mohlo zaplatit z evropských dotací. Liberec má z evropských peněz k dispozici 540 milionů korun.

"Není to ještě finální podoba seznamu, je to ale impulz, který jsme dali svým partnerům a řekli jim, že s nimi počítáme," říká koordinátor evropských projektů Michal Vereščák ( o seznamu více zde).

Muzeum má vyjít na více než sedmdesát milionů korun, z toho téměř šedesát čtyři milionů půjde z Evropské unie. Projekt předkládá Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, který také zaplatí zhruba jedenáctimilionovou spoluúčast.

"Nikdo nezastírá, že to bude muzeum ztrátové. Ale to už je na dopravním podniku, aby si to uhradil z jiných příjmů, než z těch, které dostává od města," zmínil zastupitel ODS Jiří Kittner.

S Dopravním podnikem na přípravě muzea spolupracuje parta nadšenců z místního Boveraclubu, jehož počátky sahají do sklonku 80. let minulého století. Získali už několik zchátralých historických tramvají a postupně je renovují (o Boveraclubu čtěte zde).

Opozici vadí, že muzeum sebere velkou část dotací

Opozice ale chtěla muzeum ze seznamu vyškrtnout. Z celého seznamu jí vadí jen tento jediný projekt. Hlavně proto, že je drahý. "Je to položka, která značně ukusuje z celkových peněz," uvedla zastupitelka za Změnu pro Liberec Kateřina Absolonová.

S ní souhlasí i zastupitelka Unie pro sport a zdraví Zuzana Kocumová.

"Uřízneme tak sedmdesát milionů na jednu akci, kvůli které se tam pak nedostanou třeba rekonstrukce tělocvičen a hřišť u škol. Jenže ty pak budeme někdy v budoucnu muset stejně opravit, nebo nám spadnou. Akorát, že nás to bude stát mnohem víc, než bychom zaplatili teď, kdy k tomu městu stačí patnáctiprocentní účast," doplnila Kocumová.

Peníze by pak podle ní místo muzea mohl dostat například i pavilon leknínů v liberecké botanické zahradě, který měl vyjít na deset milionů korun, ale na seznam se nedostal ( o výhradách opozice k muzeu také zde).

Opačné názory ale při hlasování převážily. Seznam projektů včetně muzea tramvají schválilo 26 zastupitelů, proti bylo jen osm.

"Takové muzeum je typické pro celou řadu evropských měst. To, že nemůže být v depu, je dané tím, že prostory pro to nejsou vhodné. Navíc nejde jen o výstavu tramvají, ale na muzeum jsou navázané i další aktivity, pro děti, pro studenty. V Liberci nemáme jediný projekt, který by podporoval techniku," řekl zastupitel za Liberec občanům David Václavík.