Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová silnice do průmyslové zóny v Liberci má zabránit kolapsu továren

  6:32aktualizováno  6:32
Nehoda na tahu do průmyslové zóny Jih v Liberci může ochromit výrobu ve firmách, potřebná druhá silnice ale stále chybí. Zástupci firem na problém upozorňují při jednáních město i Liberecký kraj. Karta je teď na straně Liberce, který musí změnit územní plán.

Například firma Denso (snímek je z výroby) měla před příchodem a vybudováním provozu v Liberci slib, že vznikne druhá silnice na Doubí. Ani po patnácti letech se tak nestalo. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Problém ale řeší také Liberecký kraj. Chce nechat zpracovat technickou studii nového napojení do průmyslové zóny. Má určit, jestli nová, zhruba 1,4 kilometru dlouhá silnice vyžaduje proces vyhodnocení vlivu na životní prostředí.

„Napojení průmyslové zóny dlouhodobě neodpovídá počtu aut, která tam denně jezdí. Ve spolupráci se svazem průmyslu jsme zahájili konkrétní kroky, které povedou k výstavbě dalšího kapacitního napojení průmyslové zóny ze silnice první třídy,“ uvedl Marek Pieter, náměstek hejtmana pro dopravu, investice a veřejné zakázky.

V zóně o rozloze 125 hektarů působí dvě desítky firem, především dodavatelů autodílů, které zaměstnávají tisíce lidí. S hlavním tahem na Prahu ji spojuje pouze ulice České Mládeže. Ta ale kapacitně nestačí, po silnici denně projede 13 tisíc automobilů.

Nová silnice by měla podle náměstka Pietera extrémně zatížené spojnici odlehčit a co nejkratší cestou odvést kamiony i osobní auta na silnici I/35. „Pracujeme na tom, aby kolony do průmyslové zóny zmizely. Přípravu nového kapacitního napojení hodláme spolufinancovat,“ zmínil Pieter.

Firmy jsou zoufalé, tvrdí odborář

Se zpracováním technické studie se počítá letos v srpnu. Liberecký kraj za ni zaplatí 238 tisíc korun. Samotná stavba silnice však podle Pietera nezačne dřív než v roce 2020.

„Firmy jsou ze současné situace zoufalé. Například Denso mělo před příchodem do Liberce slib, že druhá silnice na Doubí vznikne. Ani po patnácti letech se tak nestalo,“ řekl Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů.

Zastupuje pracovníky řady firem, které v zóně působí. „Všechny pozemky jsou přitom zastavěné, přibylo lidí, co jezdí do zóny. Kolaps tam hrozí víc než kdy v minulosti. Stačí jedna větší nehoda a hrozí zastavení výroby,“ popsal situaci Šubrt.

„Doslova masakr je to mezi střídáním směn. Silnici ucpávají dlouhé kolony osobních aut, v nich stojí i autobusy, co vozí lidi, a kamiony. Tento stav je už neúnosný,“ zdůraznil Šubrt.

Vyřeší se věc do roka a do dne?

V současné době pořizuje Liberec 88. změnu územního plánu. Její součástí má být strategické hodnocení, jestli jsou navržené plochy z hlediska životního prostředí vhodné pro nové připojení průmyslové zóny.

„Bylo by dobré, kdyby se to do roka podařilo vyřešit. Potíže byly mimo jiné se třemi domy. Vyřeší se výkupem, demolicí nebo změnou užívání,“ řekl liberecký primátor Tibor Batthyány.

O trase druhé příjezdové komunikace se v Liberci léta diskutuje. Lidé v jejím okolí se nejvíce bojí toho, že kvůli výstavbě silnice přijdou o zelené plochy, kde mohou trávit volný čas.

Silnice by měla být podle Pietera komunikací druhé třídy ve správě kraje. Na financování výstavby by kraj rád získal dotace. Šance je podle Pietera z programu na podporu podnikatelských nemovitostí a infrastruktury ministerstva průmyslu a obchodu nebo ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Největší zaměstnavatel bude spojovat firmy

Denso Manufacturing je největším zaměstnavatelem v Průmyslové zóně Liberec – Jih. Specializuje se na výrobu klimatizačních jednotek pro automobily, chladičů a ventilátorů k nim. Největšími odběrateli jsou automobilky skupiny Volkswagen, Ford, BMW, Suzuki, kolínská automobilka TPCA, ale také Mercedes-Benz nebo třeba Lamborghini.

V současné době má firma 2144 kmenových zaměstnanců. Ve fiskálním roce, který skončil 31. března 2016, uskutečnila zakázky za 12,4 miliardy korun a její hospodaření skončilo ziskem bezmála 623 milionů korun.

Nyní se připravuje spojení společnosti Denso Manufacturing Czech s firmou Denso Air Systems. Manažeři tím chtějí posílit obchodní aktivity v České republice. „Spojení umožní oběma společnostem pružněji reagovat na požadavky zákazníků a zefektivnit dodávku vlastních výrobků odběratelům,“ informovala mluvčí Denso Manufacturing Markéta Dousková.

Denso Air Systems byla založena jako strategický dodavatel Denso Manufacturing a ostatních sesterských firem v Anglii a Turecku. Vyrábí hliníkové díly, které jsou spojovacím prvkem v klimatizačních jednotkách do osobních vozů. Firma se zhruba 500 zaměstnanci uskutečnila v loňském roce zakázky za bezmála 760 milionů korun.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zdolávání hory alpským stylem trvalo horolezcům devět dní. Lezli bez fixních...
Ponožky jsme sušili na těle ve spacáku, říká uznávaný horolezec Hák

Loni sjel na lyžích nejvyšší afghánskou horu Nošak a způsobil senzaci. Kromě jeho party horalů z Krkonoš se to podařilo zatím jen rakouské expedici před 46...  celý článek

Kuchař Pavel Vedral předváděl, jak vařit zdravě dětem.
Maso pečené přes noc se úplně rozpadá. Náhražky odmítám, říká kuchař

Jde to i bez polotovarů a prášků. O tom je přesvědčený mistr kuchař Pavel Vedral, který navštívil Mateřskou školu Sídliště v Liberci-Vratislavicích. Tamním...  celý článek

Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut.
Z Liberce do Prahy za 35 minut. Stát plánuje rychlotrať do Polska

Zatím to zní jako sci-fi, stát se ale vážně zabývá otázkou vysokorychlostní železnice z Prahy k polským hranicím a dál do Wroclawi. Mezinárodní koridor by...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.