Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava trati připraví Novou Ves o nádraží, lidé proti tomu protestují

  9:14aktualizováno  9:14
V Nové Vsi je pozdvižení. Lidé se bouří, že u nich po dokončení opravy železnice nemají stavět vlaky. O chystané změně se navíc dozvěděli, až když byla na papíře. Z návrhu nových jízdních řádů.

Petice visí například také na zastávce hromadné dopravy u novoveského koupaliště v Jablonci. | foto: Petra Laurin, 5plus2.cz

„Nikdo se nás na nic neptal, vlak je tu přitom důležitý nejen pro místní, ale i turisty,“ řekl starosta Milan Fiala.

Mezi Novoveskými už koluje petice. Jedna je na internetu, další visí přímo na zastávce a deset sběračů obchází místní obyvatele s podpisovými archy. Jmen rychle přibývá. „Z padesáti lidí, s nimiž jsem mluvil, polovina potvrdila, že vlakem pravidelně jezdí,“ doplňuje kronikář Břetislav Hušek.

Železnice ukončila provoz na zastávky v minulých dnech, nadále by měla fungovat jen jako nákladiště. Využívání zastávky si Korid LK, koordinátor dopravy v Libereckém kraji, se souhlasem kraje u železničářů neobjednal.

„Zdůvodnil to umístěním mimo obec, koncentrací dalších zastávek v okolí a organizací místní autobusové dopravy,“ vysvětluje mluvčí Správy železniční cesty Jakub Ptačinský.

Nová Ves byla vesnicí roku

Železniční stanice vznikla v Nové Vsi před 120 lety. „Využívá se i mimo přepravní špičky a o víkendech, ptají se po ní dětské tábory a turistické výpravy,“ poznamenal drážní specialista Jindřich Berounský.

Obec se vloni stala krajským vítězem soutěže Vesnice roku a jedním z důvodů, proč jí přibývá obyvatel, je snadná dopravní dostupnost. Místostarostka Kamila Lubasová se setkala se zástupci KORIDU LK a vedením Správy železniční dopravní cesty, jež opravuje trať. Žádné řešení se jim ale zatím najít nepodařilo.

„Rekonstrukce má zrychlit dopravní spojení mezi Jabloncem a Tanvaldem, respektive na trati mezi Libercem a Tanvaldem,“ dodává krajský radní Vladimír Mastník s tím, že Liberecký kraj zajistil zatím náhradu autobusy a bude usilovat o zachování nástupiště v Nové Vsi.

„Zrušit autobusovou zastávku je ještě snadnější a potom zůstaneme úplně bez spojení,“ obává se Lubasová. Přestože vlak nestaví přímo ve středu obce, po zkratce kolem vody se k zastávce lidé dostanou za pět minut.

První kraj, kde se začalo penalizovat zpoždění

„Nevyužívá se jen pro cesty do Liberce a Tanvaldu, ale pro další cestování vlaky,“ podotkla místostarostka. Pokud by lidé měli chodit do další blízké stanice, Jablonecké Paseky nebo Jablonec zastávka, museli by absolvovat tříkilometrový pochod. Cesta přitom vede i lesem a v zimě se neudržuje.

Podle správy železnice byl Liberecký kraj prvním z regionů, který začal dráhy penalizovat za zpoždění. Zhruba sedm let také tlačil na opravu trati a potřebu zkrátit interval ze 40 minut na půl hodiny.

Do tohoto taktu se ale přepravce ve špičce ani po rekonstrukci, která potrvá 13 měsíců a přijde na 685 milionů korun, zřejmě nevejde. Proto hledal další úspory a ze zastávek vyřadil Novou Ves. V Jablonci je přitom pět zastávek a ve Smržovce čtyři. V obou místech teprve před krátkou dobou jedna přibyla.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace průtahu vedoucího kolem řeky Ploučnice.
Průtah městem nechceme, rozhodli obyvatelé Mimoně v referendu

Osmisetmetrová silnice, která by odváděla dopravu z přetíženého náměstí 1. Máje a přilehlých ulic se v Mimoni stavět nebude. Lidé ji odmítli v referendu...  celý článek

Obžalované čtveřici hrozí za těžké ublížení na zdraví 5 až 12 let vězení.
Za brutální útok v baru poslal soud všechny obžalované do vězení

Krajský soud v Liberci rozhodl v případu mimořádně brutálního útoku na muže a ženu v českolipském baru Hong Kong. Čtyřem obžalovaným vyměřil nepodmíněné tresty...  celý článek

Navrhujeme park, nábřeží a náměstí, které jsou schopné tvořit příjemné...
Parovod zmizí a k řece Nise u libereckého mrakodrapu povedou schody

Krajský úřad v Liberci zveřejnil výsledky architektonické soutěže na úpravu prostranství před svou budovou. Zvítězil v ní domácí ateliér re:architekti, jehož...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.