Příbuzní invalidů mnohdy zneužívají vyhrazená parkovací místa. Ilustrační snímek

Příbuzní invalidů mnohdy zneužívají vyhrazená parkovací místa. Ilustrační snímek | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Lidé zneužívají parkovací místa pro invalidy. Liberec chystá kontrolu

  • 8
Desítky parkovacích míst vyhrazených v Liberci pro invalidy jsou bez využití nebo je zneužívají příbuzní handicapovaných lidí. Systém parkování pro invalidy v Liberci zkrátka nefunguje, jak by měl.

Vedení Liberce to chce to změnit. I když se jedná o citlivou záležitost, stávající systém chce prověřit. Zaměří se na, v minulosti vydaná, oprávnění k vyhrazenému stání. Získat vyhrazené stání bude také zřejmě těžší.

Přitom až do roku 2011 neexistovalo omezení. Kdo měl průkaz ZTP, získal zdarma vyhrazené stání. Potíž je dnes hlavně v případech, kdy postižený nevlastní auto či řidičské oprávnění. Vozí ho pak příbuzní.

„Z materiálů, které jsme na radě dostali, skutečně nevyplývá, že stání jsou poskytována opravdu potřebným,“ uvedl radní Filip Galnor.

Například na sídlištích je celá řada parkovacích míst pro vozíčkáře se svislou značkou. Na takovém parkovišti pak nesmí zastavit nikdo jiný a je trvale blokované.

Počet vydaných karet pro invalidy se každý rok zvyšuje

Jenže podle radních to dnes zdaleka nejsou jen místa pro skutečně postižené řidiče, kteří potřebují mít auto co nejblíže svého domu. Často se totiž stává, že místo je blokované pro auto někoho, kdo jen jednou za týden odveze špatně chodící příbuznou.

Počet parkovacích karet pro lidi s průkazy ZTP nebo ZTP/P se nezmenšuje. Naopak. Do roku 2011 bylo ve městě 450 těchto míst, k dnešnímu dni jich je na území Liberce zřízeno na 650.

Vedoucí odboru správy veřejného majetku David Novotný na zasedání městské rady řekl, že do roku 2011 se povolení k vyhrazenému stání vydávalo neomezeně. Invalidní žadatelé tak získali parkovací stání vyhrazené na neomezenou dobu bez jakékoli pozdější revize. Parkovací místa dokonce mnohdy dostali i lidé, kteří neměli nemocné pohybové ústrojí. Léčili se třeba s játry.

Město teď chce především prověřit, jestli vyhrazená parkovací místa slouží původnímu účelu.

Pokud držitel karty zemře, často to radnice nezjistí

„V kontextu nedostatku parkovacích stání na sídlištích je potřeba určit, jestli je to místo nezbytné a opravdu využívané,“ zmínil radní Galnor.

„Jedním z návrhů je, aby se například vyžadovalo čestné prohlášení, že se jedná nejen o stejné trvalé bydliště, ale i o společnou domácnost. Žadatel by měl být také majitelem vozu nebo to bude muset být někdo ze společné domácnosti,“ míní radní Galnor.

Radní upozorňují i na to, že pokud vozí handicapovaného jednou za čas zdravý příbuzný, nepotřebuje k tomu vyhrazené stání. O novém závazném postupu při schvalování vyhrazených míst pro invalidy bude rada hlasovat v květnu. A revize vyhrazeného stání by měla proběhnout do konce roku.

Město bude chtít mimo jiné zjistit, jestli lidé s nárokem na parkovací místo na stejné adrese opravdu bydlí. „Praxe je taková, že když někdo umře, tak vesměs, pokud to nezjistíme sami nebo to někdo neudá, není šance to zjistit,“ podotkl na radě David Novotný.

„Řada lidí toho bohužel zneužívá. Člověk třeba nežije, rodina to ale nenahlásí a dál jezdí na jeho kartu. Potíž je v tom, že odbor dopravy i správy majetku nezískává informace, že pominuly podmínky vyhrazeného stání. Určitě se nebude jednat o nějaké drastické snížení těch stání a není to ani účel. Jde o to, aby ta místa byla přiřazena opravdu potřebným,“ doplnil radní Galnor.

„Je dobře, že se tím chce město zabývat. Zatím k tomu nikdo neměl politickou odvahu. Přitom to zneužívání vyhrazených stání se opravdu děje,“ souhlasí s plánovanou revizí vyhrazených míst vozíčkář Jiří Jiroudek.