„Náměty čerpala Zlesáková během svého ročního pobytu v Tongánském království na Borneu a dalších místech Tichomoří,“ přibližuje výstavu s názvem Hledání smyslu namalovaného krokodýla na obloze kurátorka Anna Habánová.
Právě v tropech, uprostřed prorůstající vegetace, si Zlesáková naplno uvědomila intenzivní blízkost života a smrti ve všem, co člověka obklopuje, a také co chce svými obrazy vyjádřit. Podle Habánové dokáže malířka zachytit velmi drobné rozdíly či sklo v okně. Obrazy pak opravdu vypadají jako skutečné fotografie neskutečného světa. Zážitek je umocněn pohledem z dálky, který ochoz nad bazénovou halou umožňuje.
Ač název odkazuje k nebezpečným plazům, návštěvník má často problém rozpoznat, co na celkem devatenácti obrazech je. „V některých momentech se dostáváme za hranu, která odděluje realistickou malbu a malbu abstraktní,“ míní Habánová a poukazuje na další poznávací znak autorky.
„Zejména v černých tónech se objevuje dekor, který Markéta Zlesáková čerpá v islámském umění a snaží se ho do těch děl zapracovat.“
Markéta Zlesáková se ve své volné malířské tvorbě zabývá dlouhodobě tématem okna jako místa s takřka neomezeným prostorem pro fantazii a barvu. Průhledy z místnosti ven nebo naopak z vnějšku do uzavřeného prostoru se u ní datují od dob ukončení Akademie výtvarných umění v roce 2004.
Obsahová linka rozměrných pláten sahá od venkovské podhorské krajiny severních Čech až po prales na Borneu. Spojujícím momentem jsou vzpomínky, paměť a její vrstvy a barevnost. Výstava obrazů bude v liberecké galerii k vidění do 24. listopadu.