Meziválečná auta byla citlivá na počasí, hromadné garáže lze najít dodnes

  11:07aktualizováno  11:07
Když se řekne hromadné garáže, lidem v Liberci vytanou na mysli obchodní centra Forum a Plaza, která se začala rodit zhruba před deseti lety. O hromadné i individuální parkování byl ovšem zájem i mezi válkami a důkazy lze ve městě stále nalézt.

Garáže a dílny libereckého hotelu Imperial. Nad garážemi byly pokojíky, kde přespávali šoféři, zatímco ti, které vozili, se ubytovali v hotelu. | foto: archiv Jaroslava Zemana

„O garáže, ať už hromadné nebo individuální, byl velký zájem. Tehdejší auta byla citlivější na špatné počasí. Kdyby zůstávala zaparkovaná venku na ulici, škodilo by jim to,“ řekl pracovník libereckého pracoviště Národního památkového ústavu Jaroslav Zeman.

Tehdejší střední třída, která nebydlela ve vilách s garážemi, proto potřebovala svá auta někam uložit. Vozy se garážovaly všude možně v kůlnách a průjezdech domů.

„Podnikavci si garáže také stavěli a pronajímali je sousedům – tak to patrně vypadalo třeba v jednom ze dvorů na Hanychovské třídě v Liberci. Tam vybudoval taxikář Max Langer autoservis a pumpu. Uvnitř parkoval své drožky a k pronájmu měl i pár garáží,“ uvedl Zeman.

Fotogalerie

„Provoz auta byl nákladný, pronájmy garáží nevyjímaje. Platilo se za ně padesát, sedmdesát korun měsíčně, což byla týdenní mzda dělníka,“ přiblížil.

Fenoménem těchto časů byly garáže halové. „Sloužily návštěvníkům města, turistům i třeba obchodním cestujícím,“ dodal Zeman.

Jejich provozovatelé nezřídka nabízeli doplňkové služby: mytí aut, tankování benzinu a servis. „Vozy v oněch dobách vyžadovaly mnohem častější systematickou péči,“ řekl památkář.

Menší stavby se dochovaly dodnes

Větší i menší stavby určené pro parkování a servisování aut se dochovaly ve městě dodnes. Některé z nich stále, byť v pozměněné podobě, slouží svému účelu.

Komplex s prodejnou vozů Hyundai v ulici Gen. Svobody tak v sobě stále obsahuje prvorepublikové objekty z dob, kdy zde garáže a pumpu provozoval Willibald Breuer. „Byl tu též servis a prodejna vozů Ford a Škoda,“ zmínil Zeman.

Blíže k městu, v ulici Zhořelecká kousek od Malého divadla, se nalézá zahradnictví a prodejna květin. Stavby ve dvoře domu s velkými výlohami jsou pozůstatky někdejších garáží a autoservisu. „Prodávaly se tu fordy, fiaty a jawy,“ podotkl Zeman.

Dnes pražírna, dříve továrna na řetězy

Na domě číslo 55 v Ruprechtické ulici, jehož fasáda ještě před nedávnem nesla nápis Auto Tatra a v němž se dnes praží káva, pak byl Autohaus Antona Eisenkolba.

„Rozsáhlý areál obsahoval vše důležité pro motoristy a cyklisty, včetně příslušenství. Prodávali tu olej, benzin i pneumatiky. Fungoval zde servis a prodej vozů Tatra a Mercedes. Součástí areálu, z něhož se však oproti původnímu plánu podařilo vybudovat jen část, byla i továrna na řetězy. Vedle toho si tu motorista mohl nechat svoje auto opravit a seřídit. Firma provozovala také vlastní taxislužbu a řidiči mohli přespat v motorestu v domě, kde je dnes restaurace Country Saloon,“ prozradil Zeman.

Mercedesky se prodávaly a servisovaly taktéž v přístavbě a dvoře domu číslo 510/13 na třídě Milady Horákové, kde nyní sídlí obchod s cyklistickými potřebami.

Evropský dům ctí původní architekturu

Halové garáže Gustava Leubnera v Orlí ulici hned za mostem přes Nisu dnes slouží jako sklad a prodejny několika firem včetně výrobce koupelen; garáže nazvané City Grand Garage Strass vedle sídla krajského úřadu po nedávné rekonstrukci fungují coby Evropský dům – sídlo institucí, které pomáhají s vyřízením eurodotací.

„Rekonstrukce byla citlivá a ctí původní architekturu,“ pochvaloval si Zeman.

Garáže vznikly – dílem z bývalých stájí – i u hotelů Zlatý lev, Černý kůň nebo Imperial. „Nad garážemi byly pokojíky. V nich přespávali šoféři, zatímco ti, které vozili, se ubytovali v hotelu,“ popsal Zeman.

Prakticky jediné hromadné garáže, které se dožily dneška v podstatě v původním stavu včetně vnitřního dispozičního uspořádání, jsou bývalé Central Garage z roku 1932 v sousedním Jablonci nad Nisou, do nichž se vjíždělo z nároží Smetanovy a Podhorské ulice.

Poslední pumpa stojí v Hodkovicích

Samotné benzinové pumpy v meziválečném Československu provozovaly firmy Fanto, Kralupol, Naftaspol, Vacuum Oil Company nebo Bratři Zikmundové. Nezřídka šlo jen o pouhé stojany umístěné na ulicích, ale některé stanice už byly kryté.

„V Liberci se dlouho udržela prvorepubliková čerpací stanice na nároží Jablonecké a Kristiánovy ulice. Ustoupila stavbě léčebny dlouhodobě nemocných,“ dodal Zeman.

Staré pumpy dávno odvála moderní doba. Jedna však pozapomenuta přežila dodnes: stojí v Hodkovicích nad Mohelkou při okresní silnici z Jablonce do Turnova a pochází z roku 1934.

„Mohla by se dočkat památkové ochrany,“ naznačil Zeman.

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Výroba v autoprůmyslu se zmenšila, firmy v Libereckém kraji propouštějí

Klimatizační jednotky vyrobené v Densu jsou používány ve vozech značek VW, BMW,...

Několik firem, které vyrábějí komponenty do aut v Libereckém kraji, snížilo výrobu, zastavilo nábor nových pracovníků...

Další z rubriky

Exšéf libereckého dopravního podniku přihrával zakázky svým známým

Manažer dopravního podniku Pavel Šulc je také obviněný z korupce, podle policie...

Pavel Šulc byl předsedou představenstva Dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Ve funkci podle zákona...

Auto rozkolísané rychlou jízdou skončilo v kotrmelcích, řidič zahynul

Při dopravní nehodě u Citonic na Znojemsku se zranilo šest lidí, pro těžce...

Vysoká rychlost a nezvládnuté řízení zřejmě stály život řidiče osobního automobilu, který dopoledne havaroval u Mimoně...

Jablonecké muzeum vytvořilo trikoloru ze skleniček. Vzdává hold designu

Na výstavě nazvané Dva v jednom je kolem 400 exponátů ze sbírek jabloneckého...

Do barev trikolory se zahalily sály jabloneckého Muzea skla a bižuterie. Jako dárek ke sto letům republiky přichystalo...

Najdete na iDNES.cz