Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrat slavné tradice. V Libereckém kraji zase budou koňské dostihy

  15:47aktualizováno  15:47
Ze stájí v mimoňském hřebčínu se opět ozývá ržání teplokrevníků a lipicánů. Rozsáhlý statek o rozloze 30 hektarů, k němuž patří kromě stájí i pastviny a dostihová dráha, koupila firma Maestoso Luna. Ta zde chce navázat na chov plemenných koní a zase pořádat dostihy jako za časů největší slávy hřebčína.

Miloslav Vrlíček, jednatel firmy, která koupila hřebčín, na jeho zchátralé tribuně. | foto: Tomáš Lánský, 5plus2.cz

Naposledy se zde závody běžely v roce 2011. „Je to hřebčín s tradicí, obklopený krásnou přírodou. Jsou tu pastviny i závodiště, prostředí je hezčí než v Kladrubech, okamžitě jsme si to tu zamilovali,“ prozradil Miloslav Vrlíček, zástupce jednatelky firmy.

O koupi hřebčína usiloval dva roky, kdy jej předchozí majitel chtěl prodat. Nakonec musel o hřebčín bojovat v dražbě.

„S původním vlastníkem byla těžká dohoda. Nejdřív slíbil hřebčín nám, pak zase upřednostnil zájemce z Egypta. Nakonec došla trpělivost věřitelům a dali hřebčín do dražby. Tam jsme ho získali za 8,5 milionu korun,“ vylíčil Vrlíček.

Že koupil v podstatě rozpadající se ruinu, zjistil až při důkladné prohlídce areálu. Hospodářské zázemí je dožilé, střechami zatéká, okna netěsní. Stáje pro koně nikdo nemodernizoval třicet let. Seník je příliš malý, dostihovou dráhu nikdo neosíval trávou.

„Dodnes nemáme spočítáno, kolik milionů si rekonstrukce hřebčína vyžádá, ale práce je tu minimálně na rok,“ vypočítává Miloslav Vrlíček. Jako první zprovoznil stáje, kam nastěhoval 16 koní, které patří firmě. Dalších 40 kójí bude Maestoso Luna pronajímat zájemcům o ustájení soukromých koní.

Firma chce opravit střechy a postavit nový seník

V plánu má firma opravu střech všech budov a stavbu nového montovaného seníku. Bude mít na délku 32 metrů a nahradí původní, dřevěný, který už kapacitně nedostačuje. Pak přijde na řadu oprava železné tribuny u dostihové dráhy. Z ní v roce 2012 ukradli zloději kovů asi 2,5 tuny železa a znemožnili tím konání dostihů.

„Okolí tribuny doplníme sociálním zařízením a novými montovanými buňkami pro rozhodčí a personál. Pak už nebude konání dostihů nic stát v cestě,“ dodává Vrlíček. Stihnout to chce do léta 2015, kdy si mimoňský hřebčín připomíná 50 let od založení.

Z obnovení dostihové tradice má radost i město. Jeho starosta František Kaiser si od toho slibuje zviditelnění města. „Dostihy v Mimoni byly jediné v celém Libereckém kraji a za dva dny se tu vystřídalo třeba pět tisíc lidí. Pravidelně na ně jezdil prezident Klaus. Liberec byl městem zimních sportů, my zase městem dostihů,“ prohlásil starosta.

Prodej hřebčína přitom původně nebyl vítaným krokem. Město se bálo, že jej koupí spekulanti s pozemky. „Měli jsme strach, že hřebčín rozparcelují a pozemky budou dál rozprodávat. Že to nakonec koupila firma se vztahem k přírodě, která chová koně, je pro Mimoň nejlepším vyústěním,“ dodal Kaiser.

Historie hřebčína v Mimoni se píše od roku 1921, kdy zde vznikla vojenská hříbárna. Později již armáda koně nepotřebovala a hřebčín v roce 1949 připadl Státnímu statku Zákupy pro chov chladnokrevných koní. Plnokrevníci se zde chovali od roku 1965, kdy byla v Napajedlech koupena roční plnokrevná klisna Tarantella.

Byli tu koně čečenského prezidenta

Tehdy dosáhl hřebčín svých zatím největších chovatelských úspěchů. Jel se zde první závod. Potomci Tarantelly dvakrát vyhráli Československé derby. I ostatní odchovanci hřebčína sklízeli na dostihových drahách úspěchy, hřebčín nakupoval plemenné koně po celém světě.

Po revoluci koupil hřebčín Zbyněk Pulec, který se později zaměřil hlavně na obchod s koňmi. Nějaký čas zde byly ustájeny koně čečenského prezidenta Ramzana Kadyrova. Chovatelská činnost byla utlumena a v roce 2011 se jel poslední závod.

„V roce 2010 se jel závod v době povodní, takže jsme druhý den museli zrušit a odložit. Od té doby se na nás lepila smůla. V roce 2011 ještě nikdo netušil, že je to naposledy, co se dostihy jedou,“ zavzpomínala vedoucí hřebčína Andrea Janečková.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut.
Z Liberce do Prahy za 35 minut. Stát plánuje rychlotrať do Polska

Zatím to zní jako sci-fi, stát se ale vážně zabývá otázkou vysokorychlostní železnice z Prahy k polským hranicím a dál do Wroclawi. Mezinárodní koridor by...  celý článek

Pomoci Liberečanům přestat s kouřením dorazil do centra města osvětový stánek v...
V restauracích, kde se nekouří, lidem více chutná, ukázal průzkum

Čistý vzduch v pohostinství vybízí hosty k větší konzumaci. Alespoň tak hovoří výsledky průzkumu mezi obyvateli Libereckého kraje, který si nechalo po...  celý článek

Operu Panna Orleánská nastudovalo liberecké divadlo F. X. Šaldy.
Rozhodná a neústupná. Johance podlehnou diváci stejně jako král

Johanka z Arku bude hlavní hrdinkou opery Panna Orleánská, kterou nastudoval soubor divadla F. X. Šaldy. Dílo z pera Petra Iljiče Čajkovského, jenž vychází z...  celý článek

Renault Captur  0,9 TCe / 66 kW
Renault Captur 0,9 TCe / 66 kW

r.v. 2013, naj. 72 599 km, benzín
259 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.