Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ralsko čeká na spásu. Pomůžeme, shodli se ministři Stropnický a Brabec

  15:52aktualizováno  15:52
Ministři obrany Martin Stropnický a životního prostředí Richard Brabec se přijeli podívat do oblasti bývalého vojenského prostoru Ralsko a letiště Hradčany. S místními politiky řešili tristní stav území o rozloze 250 kilometrů čtverečních.

Ministr obrany Stropnický v družném rozhovoru s hejtmanem Martinem Půtou, přihlíží ministr životního prostředí Richard Brabec. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Ralsko už více než dvě desetiletí přešlapuje na místě. Nedaří se nastartovat jeho obnovu a najít smysluplné využití.

„Nejvíc nás tíží vybydlené budovy, protože jsou nebezpečné. Druhou věcí je průjezdnost celého prostoru. Vojenské lesy si prostor dost uzavřely, je tu spousta značek zákaz vjezdu motorových vozidel, dokonce i vjezdu kol. Pokud se chceme otevřít turistům, tohle nejde. Dnes jsem měl poprvé dojem, že jsme se bavili o tom, jak problém celého území řešit,“ řekl starosta města Ralsko Miroslav Králík.

Fotogalerie

Dlouhodobou potíží v Ralsku je znečištěné životní prostředí.

„Likvidace ekologické zátěže po sovětské armádě v Ralsku skončila, ale hodně se tady zaspalo. Například Milovice jako satelit Prahy jsou mnohem dál a v lepším stavu. Jsou tam stovky nových bytů, dětská hřiště,“ zmínil ministr životního prostředí Richard Brabec.

Souhlasí ale s vizí Ralska a Libereckého kraje, že má území potenciál pro šetrnou turistiku.

„To je budoucnost, oblast má rozhodně co ukázat. Ale nebude to žádná legrace. Záležet bude na obcích a kraji, jak to uchopí manažersky a jak se jim podaří přilákat návštěvníky,“ zmínil ministr Brabec.

Ministr obrany Martin Stropnický přislíbil vyřešit problémy s průjezdem oborou Židlov. „Oboru bychom rádi zachovali, ale spojuje dvě obce, pro které je to docela velká komplikace. Průjezd oborou totiž není nejšťastnější, objížďka komplikuje život. Budeme se snažit domluvit se na tom, kudy vést alternativní cestu a oboru zároveň udržet,“ uvedl Stropnický.

Kdo zaplatí demolice vybydlených budov?

Hlavní směr využití celého území vidí Ralsko i kraj v turistice. Jenže území například hyzdí stovky starých vybydlených a nebezpečných budov, které potřebují demolici.

Zástupci kraje se bavili mimo jiné o tom, jak bourání zaplatit. Mohl by pomoci právě stát, nebo evropské fondy.

„Dokud z prostoru neodstraníme nevyužité a polozřícené budovy, těžko přesvědčíme investory, aby začali v oblasti podnikat a nabízet tam ubytování nebo další turistické služby,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andělčina, Liberec IV-Perštýn, okres Liberec. Dvougenerační hrázděná Liebiegova...
Hrázděné domy. Jaká zajímavá stavení jsou v Česku na prodej

V České republice se prodává velké množství hrázděných a podstávkových domů. Některé se pyšní několika patry, či dokonce věžičkou. Téměř všechny stojí v...  celý článek

Lukáš Jašek, Jan Stránský a Adam Dlouhý se radují z gólu Liberce.
Vydřené tři body. Liberec udolal Vítkovice v přesilovkách

Hokejisté Liberce potvrdili, že i když se jim zatím letos moc nedaří, na domácím ledě jsou takřka neporazitelní. Ve nedělním utkání 13. extraligového kola...  celý článek

U letiště bylo v pátek zamaskováno celkem tři sta parašutistů. Jsou součástí...
Lidem v Ralsku vadí vojenská cvičení, chystají proti nim i petici

Lidé v okolí Ralska se bojí návratu armády do tohoto někdejšího vojenského újezdu. Vojáci sice na začátku 90. let odešli a Ralsko se otevřelo civilnímu životu,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.