Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Moderní vlaky v Libereckém kraji nebudou. Máte staré tratě, vzkázal stát

  • 47
Liberecký kraj ztratil šanci, že dosáhne na nové vlakové soupravy pro tratě směrem do Pardubic a Ústí nad Labem. Do Turnova a České Lípy tak budou cestující dál jezdit jen ve vysokopodlažních motorových vozech z poloviny 90. let. U nich musí například vozíčkářům pomoci nastoupit vlaková četa.

Kraj sice o výměnu vlaků stojí, peníze na moderní nízkopodlažní soupravy pro rychlíky a osobní vlaky ale stát na Liberecko nepošle.

Liberecký kraj se tak ocitá v začarovaném kruhu. Důvodem, proč nemá nárok na peníze z ministerského Operačního programu Doprava 2014–2020, je špatný stav tratí. A ty stát v Libereckém kraji nemodernizuje. Ministerstvo poslalo krajům k připomínkám návrh materiálu pro vládu, který poskytnutí evropských dotací na nákup vlaků dále zpřesňuje.

„V materiálu se ale mění dříve avizované programové podmínky, které všechny vlakové linky našeho regionu z dotací prakticky vylučují,“ upozornil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Ministerstvo žádnou trať na Liberecku neelektrizovalo

Vládní materiál podle kraje mimo jiné nově navrhuje dotace jen pro vozidla na elektrifikovaných tratích pořízená do majetku státu a provozovaná na modernizované infrastruktuře. „Bohužel u nás zatím ministerstvo dopravy žádnou trať neelektrizovalo a ani to v blízkém čase neplánuje,“ upozornil hejtman.

Kraj proto odeslal na ministerstvo zásadní připomínky. „O celé věci budeme dále jednat,“ říká hejtman. „Náš nesouhlas je ostrý. Půjde do připomínkového řízení a pak se bude předkládat do vlády. Nedokážu ale říci, jaký bude výsledek,“ podotkl Pavel Blažek, jednatel krajské společnosti Korid LK, jež koordinuje krajskou dopravu.

„Připomínky Libereckého kraje, tak jako dalších krajů i ministerstev řádně vypořádáme,“ vzkázalo ministerstvo dopravy prostřednictvím svého tiskového mluvčího Tomáše Neřolda.

Podle něj si ale Liberecký kraj špatně vykládá vládní materiál. „Ministerstvo upřednostňuje vozidla v elektrické trakci, pořízená do majetku státu u dálkové dopravy, kterou objednává stát, tedy u rychlíků, které obsluhují více krajů. Tato podmínka se nevztahuje k regionální dopravě,“ řekl mluvčí Tomáš Neřold.

Lepší vlaky jezdí na regionálních tratích

V Libereckém kraji teď paradoxně jezdí na regionálních tratích o několik tříd lepší vozy, než na Pardubice a Ústí nad Labem. Na Jizerskohorské železnici vozí cestující moderní vlaky Stadler. Jezdí v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce na Jablonec, Tanvald a Harrachov a ze Smržovky do Josefova Dolu.

„Nasazení moderních vlaků a pravidelný jízdní řád na Frýdlantsku, Tanvaldsku a Hrádecku se odrazilo pozitivně. V některých případech se počet cestujících zvýšil o téměř polovinu v porovnání s původním stavem,“ zhodnotil hejtman vlaky Stadler. Poslední vozy dorazily do Libereckého kraje na začátku roku 2012.

„Pokud jde o finanční podporu na pořízení nových vozidel z Operačního programu Doprava 2014–2020, je třeba jasně říci, že jde o evropské peníze. K jejich využití proto má doporučení Evropská komise a ministerstvo dopravy nemůže ignorovat její stanovisko,“ podotkl Neřold.