Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Most na Semilsku zažil Hitlera i komunisty. Nyní je kulturní památkou

  8:30aktualizováno  8:30
Loni stavební firma zbourala staletý most na Kamenici v Bohuňovsku u Jesenného. Lidé proto raději nenechali nic náhodě a za další unikátní stavbu, spálovský most přes Kamenici u Semil, začali bojovat. Pomocí petice.

Most, který sousedí se spálovskou hydroelektrárnou, vznikal v neklidné době předválečného vzepětí let 1936 až 1938. | foto: Aleš Mastník, 5plus2.cz

A dnes je betonový most v Podspálově, vyhlášený díky několika konstrukčním zajímavostem, kulturní památkou.

Za peticí, která záchranu stavby odstartovala, stáli od počátku i dva bozkovští písmáci Karel Čermák starší a Stanislav Hlava.

Ještě před pár měsíci Čermák podpisovou akci komentoval zdrženlivými slovy. „Nechceme, aby se nějak medializovala,“ vyslovoval obavy, aby se betonová stavba nedočkala osudu Bohuňovského mostu.

Nakonec se spálovské železobetonové dílo za podpory libereckého pracoviště Národního památkového ústavu podařilo prohlásit za novou kulturní památku.

Most, který sousedí se spálovskou hydroelektrárnou a zapadá do okolní dramatické přírody, vznikal v neklidné době předválečného vzepětí let 1936 až 1938.

Stavební firma, která v té době postavila ve vojenském prostoru Brdy důležitý zkušební železobetonový pěchotní srub určený pro obranu republiky, odvedla skvělou práci.

První most postavený šikmo k toku

I proto zůstal do dnešních dnů, až na zvětralé betonové zábradlí, v dobré kondici.

„Podle všeho to je první most v Československu, postavený šikmo na tok řeky. Další neobvyklostí je jeho spád i konstrukční řešení, kdy mostovku podpírá oblouk tvořený dvěma samostatnými segmenty s odlišným založením a dokonce se vzájemným posunem,“ vysvětluje Roman Hedvičák, pracovník památkové péče v Semilech.

Fotogalerie

Stanislav Hlava, narozený v roce 1926, pamatuje doby, kdy se šikmý most stavěl.

 „Dříve tu vedla jen pěší lávka přes Kamenici, asi dva metry nad hladinou vody. A když se voda zvedla, často jej zaplavovala,“ vzpomíná.

V roce 1936 se začala stavět silnice ze Železného Brodu do Vysokého. „Most se na rozdíl od cesty, která navždy skončila na Podbozkově, podařilo dokončit. Ve směru na Podbozkov dokonce stával dřevěný pracovní tábor,“ vzpomíná Hlava.

Dokončovací práce na cestě i mostu probíhaly v době, kdy už Hitler táhl Evropou. Lágr tu stojí dodnes, stejně jako označení letopočtu 1939 nad jeho vchodem.

Mezi další chráněné mosty na Semilsku patří i klenutý most v Peřimově a dřevěný zastřešený most v Bystré. Jeho technický stav je však špatný.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andělčina, Liberec IV-Perštýn, okres Liberec. Dvougenerační hrázděná Liebiegova...
Hrázděné domy. Jaká zajímavá stavení jsou v Česku na prodej

V České republice se prodává velké množství hrázděných a podstávkových domů. Některé se pyšní několika patry, či dokonce věžičkou. Téměř všechny stojí v...  celý článek

Poškozený plakát Jiřího Kittnera.
Na plakáty exprimátora Kittnera načmáral vandal kosočtverce

Desítky kosočtverců namaloval vandal na předvolební plakáty s portrétem libereckého exprimátora a kandidáta ODS v parlamentních volbách Jiřího Kittnera....  celý článek

Lidé mohou psy na Troskách uvázat na odložišti u hradní zdi vybaveném kůly a...
Turistům vadí, že nesmějí na Trosky se psy, památkáři zákaz chválí

Občasné vytí na „psím parkovišti“, překousané vodítko i vášnivé debaty s kastelánem. Tak to vypadlo během sezony na na hradě Trosky, kam památkáři zakázali...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.