Mostu v Železném Brodě škodí hlavně nákladní auta, vše dovršily kry, které

Mostu v Železném Brodě škodí hlavně nákladní auta, vše dovršily kry, které přinesla velká voda. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Železný Brod má obavy o jediný most přes Jizeru. Zchátral a houpe se

  • 5
Obyvatelé Železného Brodu se obávají, že přijdou o jediný automobilový most přes Jizeru. Jeho už tak špatný stav způsobený hlavně těžkou nákladní dopravou zhoršily povodně, které při tání přinesly velké ledové kry. Most se ale opravy hned tak nedočká.

Přes most vede silnice spojující Železný Brod a Semily. Zatěžují ho především těžká nákladní auta s kamením z lomů. Když po mostě přejíždějí, celý se povážlivě houpe. Ve vyjetých kolejích a prohlubních se navíc drží voda. Katastrofický stav mostu je nejen na povrchu, ale i ve vlastní konstrukci.

"Už dvakrát jsme se písemně na krajském odboru dopravy dotazovali, jaký je stav mostu a jaký je plán opravy. Získali jsme jen jednu neurčitou odpověď," postěžoval si železnobrodský starosta André Jakubička. Obává se, aby most nezkolaboval.

"Samozřejmě nás trápí i ta každodenní realita, kdy za deště nepřejdete přes most suchý. Ve vozovce jsou vyježděné koleje, odtokové kanály nefungují, ucpávají se a jsou malé, chodníky jsou také propadlé, ty kaluže se drží všude," podotýká Jakubička.

Špatný stav mostu potvrdila jarní kontrola krajské správy silnic. Na sedmibodovém žebříčku stavu mostů si vysloužil pětku, ještě loni to byla čtyřka.

Oprava mostu bude nejdříve příští rok

"Letošní povodně posunuly most o jeden stupeň dolů. Z hlediska statiky ho neustále sledujeme, pravidelně tam jezdí naše kontroly. V rámci výhledové projektové dokumentace most připravujeme k opravě," uvedl krajský náměstek pro dopravu Martin Sepp.

S termínem opravy je ale opatrný. "V první řadě musím od projektantů a našich lidí vědět, kolik to bude stát a co ta oprava bude znamenat. Myslím, že tento rok to už nebude, ale příští rok by mohla rekonstrukce začít," poznamenal Sepp.

Kraj s opravou původně počítal v rámci půlmiliardového úvěru na opravy mostů v kraji. Odhadovaný čtyřicetimilionový rozpočet se ale vedení kraje zdál příliš vysoký.

"Myslím, že se nám cenu podaří snížit. Každopádně kvůli konstrukci i umístění mostu bude oprava složitá," dodal Sepp.