Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železné krasavice prodali. Muzeum tramvají v Liberci je v nedohlednu

  16:51aktualizováno  16:51
Z Liberce pomalu mizí tramvajové skvosty. Muzeum, kde měly stát, zatím nikdo nechce stavět. Chybějí i peníze. Sen všech "šotoušů" se tak zatím odkládá na neurčito.

Oranžová východoněmecká KT4 měla být "pártyvozem" nebo alespoň exponátem muzea. Tím se ale pro nedostatek vůle a peněz nestala. | foto: Tomáš Lánský, 5plus2.cz

Ambiciózní projekt tramvajového muzea, které mělo představit unikátní historické stroje v držení libereckého dopravního podniku, skončil v šuplíku. Poté, co pro finanční náročnost zamítli zastupitelé muzeum vystavět na Výstavišti, nabídlo se centrum iQlandia, že projekt podpoří ve svém areálu.

Dnes už je ale jasné, že muzeum jen tak nevznikne. Stále na něj totiž nejsou peníze. Dopravní podnik se navíc některých strojů zbavuje, což je neklamným znamením, že projektu už nikdo moc nevěří.

"Zelená" a "Oranžová" jsou fuč

Naposledy byly prodány tramvaje RT6S a KT4, které mohly být exponáty muzea. Stály ale ve vozovně, kde zabíraly místo jezdícím tramvajím.

Pro zelenou RT6S neměl dopravní podnik žádné využití, tramvaj totiž byla značně...

Pro zelenou RT6S neměl dopravní podnik žádné využití, tramvaj totiž byla značně poruchová. Jako jediný exemplář svého druhu, který navíc po Liberci jezdil, se mohla stát pilířem tramvajového muzea.

Zelená RT6S vozila Liberečany mezi lety 1999 a 2003, pak byla pro častou poruchovost odstavena. Šlo o jediný vyrobený kus. Tramvaj teď slouží jako reklamní poutač na parkovišti pod skiareálem Bubákov nedaleko Herlíkovic.

O trochu větší štěstí měla její oranžová sestřička KT4, tu si koupil dopravní podnik v maďarském Szegedu, který tento typ tramvají dodnes využívá.

"Je to lepší, než aby tady na ně sedal prach. Tramvajové muzeum, pokud vůbec kdy vznikne, by muselo být v mnohem skromnější verzi, než jakou bychom si my přáli, a stejně by tam na ně nezbylo místo. Počítalo by se spíše se staršími a cennějšími libereckými tramvajemi, jako je 6MT," vysvětluje šéf Boveraclubu Tomáš Krebs.

Projekt muzea zatím spí

V iQlandii projektu sice pořád věří, ale vše podmiňují ziskem dotace z Evropské unie. A nejbližší rok, kdy budou vypsány dotační tituly na tento typ staveb, jsou roky 2016-17.

"Projekt zatím spí. My se ho nevzdáváme, ale vše je závislé na tom, jestli uspějeme s žádostí ve výzvě, která ještě ani nebyla vypsána," podotkla obchodní manažerka iQlandie Jana Pivoňková.

Vznik muzea tramvají naráží i na prozatímní neochotu politiků projekt prosadit. Aktuálně totiž v dopravě řeší důležitější projekty.

"Natvrdo řečeno, nejsem v té věci optimistou. Máme teď jiné starosti, například rekonstrukci tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem. Z hlediska dlouhodobé perspektivy je to pohádka budoucnosti," míní předseda představenstva dopravního podniku Roman Šotola.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obžalované čtveřici hrozí za těžké ublížení na zdraví 5 až 12 let vězení.
Za brutální útok v baru poslal soud všechny obžalované do vězení

Krajský soud v Liberci rozhodl v případu mimořádně brutálního útoku na muže a ženu v českolipském baru Hong Kong. Čtyřem obžalovaným vyměřil nepodmíněné tresty...  celý článek

Mandragora servíruje své ryzí muzikantství už pětadvacet let a zdaleka nekončí....
Jablonecká Mandragora slaví čtvrt století s rockem a funkem

Čtvrt století není v životě lidském zrovna krátká doba. A v životě hudební skupiny už se jedná přímo o úctyhodný věk. Přesně 25 let na scéně si nyní připomíná...  celý článek

Třem nalezeným ostatkům vévodila kostra vzrostlého muže. Měřil kolem 180...
Hroby v Jilemnici vydaly ostatky tří mužů, stopy vedou k Valdštejnům

Tři hroby s ostatky mužů, z nichž jeden je takřka jistě proslulý šlechtic Zdeněk ze Štěpanic z rodu Valdštejnů, našel v Jilemnici archeolog Jan Prostředník....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.