Z expozice výstavy Ingrid – víc než jen značka v jabloneckém muzeu | foto: Lenka Brabencová, MF DNES

Výstava ukazuje kolekci skla Ingrid, popelník stojí tisíce korun

  • 0
Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou představuje kolekci sklářského designu mezi světovými válkami. Na výstavě s názvem Ingrid - víc než jen značka návštěvníci poznají předměty našich babiček.

Čtvrteční vernisáž si nenechali ujít sběratelé z Rakouska, Německa ani USA. Možná také proto, že se jí účastnila i Ingrid, dcera Curta Schlevogta, podle níž byla celá kolekce pojmenována. "Datum vernisáže není náhodné. Ingrid zde s námi oslavila svoje narozeniny," poznamenal kurátor Petr Nový.

Projekt Ingrid - víc než jen značka je dosud nejrozsáhlejší prezentací umělecké krystalerie jabloneckých firem Hoffmann a Schlevogt, která se stala sběratelským fenoménem. Představuje největší veřejnou a soukromou sbírku, které spravují Muzeum skla a bižuterie v Jablonci a soukromý vídeňský sběratel Eduard Stopfer.

Ten bezplatně zapůjčil muzeu svoji sbírku, jež čítá až tři sta předmětů. "Začal jsem sbírat ateliérové sklo, to ale bylo příliš drahé. Pak jsem na bleším trhu ve Vídni objevil první věci z kolekce Ingrid a ty se mi zalíbily," vzpomíná na začátky vídeňský sběratel.

Jeho prvním předmětem byla váza s andělíčky. Stopfer, podobně jako tisíce dalších lidí, si vytvořil sbírku barevných váz, dóz, sošek či popelníků a ani nevěděl, co sbírá.

Z expozice výstavy Ingrid – víc než jen značka v jabloneckém muzeu
Z expozice výstavy Ingrid – víc než jen značka v jabloneckém muzeu

"K tomuto specifickému sklu se vymýšlela řada příběhů, aby se lépe prodávalo. Ověřené informace od rodiny a z archivů lidé najdou až v nové publikaci, která vychází při příležitosti výstavy," poznamenal Nový.

Značka Ingrid se ujala

Značka vznikla ve třicátých letech a překvapivě se ujala. "Schlevogt byl vynikající obchodník. Uměl si najít cílovou skupinu a zjistil si, v jaké cenové hladině se chce pohybovat. Vznikla tak cíleně vytvořená kolekce a s ní jezdil po celém světě.

Schlevogt byl vlastně první, kdo dal sklu barvu. Třicátá léta jsou také specifická tím, že není zájem o křišťál, ale o barvy.

Své zákazníky si sklo našlo především mezi Američany. V poslední době šla cena skla nahoru. "Pokud je předmět opravdu se sbírky Ingrid, tak například cena popelníku může být i několik tisíc korun," dodal Nový.

Protože umělecká krystalerie je charakteristická také bohatým zdobením a tvarem, je součástí výstavy doprovodný program zaměřený na vnímání umění různými smysly. Především hmatem.

Muzeum proto připravilo tři doprovodné programy. Ve vestibulu muzea návštěvníci mohou napsat tajný vzkaz Braillovým písmem, přímo na výstavě si vyzkoušejí, jak lidé s vadou zraku mohou vnímat předměty. Dále si mohou zájemci vyplnit test a získat tak zajímavou knihu k výstavě. Navíc je v muzeu připraven program pro školy.