Deset kilometrů cyklostezky přijde téměř na 30 milionů korun. (ilustrační snímek)

Deset kilometrů cyklostezky přijde téměř na 30 milionů korun. (ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na cyklostezku kolem Jizery se bruslaři nedostanou, bude bez asfaltu

  • 7
Mezi Dolánkami u Turnova a Líšným na Železnobrodsku vzniká desetikilometrový úsek cyklostezky Greenway Jizera. Stavba ale bruslaře nepotěší, většina cest totiž nebude mít asfaltový povrch. K rozhodnutí neasfaltovat se nikdo nehlásí.

Na téměř desetikilometrovém úseku se bude sice stavět jen 2,6 kilometru nových cest a zbytek povede po stávajících místních cestách, na jejichž opravu nelze použít dotaci z Evropských fondů, ale ani nové úseky nebudou vyasfaltované. Na stavební práce, které zahrnují také dvě lávky přes Jizeru, přitom padne 27,5 milionu.

Zástupce vedoucího Chráněné krajinné oblasti Český ráj Aleš Hoření tvrdí, že CHKO asfalt nezakázalo, i když většinou má výhrady.

Greenway Jizera

Mapa budoucí cyklostezky podél Jizery

Záměrem je vybudovat zhruba 190 kilometrů dlouhý úsek s hlavní cyklostezkou a sítí bezpečných stezek.

Trasa povede od pramene Jizery pod Smrkem v Jizerských horách až k soutoku Jizery s Labem v Lázních Toušeň.

Dosud jsou hotové jen některé krátké úseky, především v okolí Turnova a Semil.

"Pro nás byla zásadní otázka, jestli tu Greenway podél Jizery vést, nebo ne. Je to evropsky významná lokalita, nadregionální biokoridor, II. zóna CHKO. Na druhou stranu velká část komunikací tam už existovala. Celkově nám přišlo, že to nebude mít vliv na bukové stráně a kytičky, které tam rostou, že se turisté budou pohybovat jen v koridoru cesty. Proto jsme s tím souhlasili. Otázka povrchů nebyla prvořadá," uvedl Hoření.

Hana Maierová, turnovská starostka a předsedkyně Sdružení Český ráj, které je investorem, ale tvrdí, že minerální beton, tedy nezpevněný povrch, byl podmínkou ochranářů.

Od asfaltu ruce pryč

"V rámci stavebního řízení do toho mělo co mluvit také CHKO Český ráj a pokud si vzpomínáte, tak my už jsme s nimi měli diskuzi o cestě z Dolánek na Loužek, i tam vyvstal požadavek, že chtějí minerální beton. My jsme pak zjistili, že tu podmínku nemělo CHKO v územním řízení, a tak jsme toho využili a položili jsme tam asfalt," uvedla Maierová.

"Mám před sebou šanon Greenway Jizera, kde jsou veškerá naše stanoviska. Nezaznívá tam písemně z naší strany do územního a stavebního řízení jakákoliv podmínka, kterou bychom stanovili. My jsme pouze vždy souhlasili s tím, co bylo navrženo, co projektant a žadatel předložili," poznamenal Hoření.

"Požadavek nedělat všude asfalt byl výsledkem dohody hned na začátku projektu, kterou jsme přijali. Nebylo to tak, že by nám něco nakázali," upřesnil ředitel Sdružení Jiří Lukeš.

S projektem už nelze nic dělat. Nadějí pro bruslaře jsou slova Lukeše, že asfalt do budoucna není vyloučen, zvlášť pokud se budou opravovat stávající cesty, po kterých Greenway povede.

Kvalitu stezky prověří povodně

Pohyb bruslařů mezi cyklisty a chodci by i tak byl složitý. Šířka stezky bude kvůli nedostatku prostoru jen 2 až 2,5 metru. "Dokážu si představit kritiku po střetech bruslařů s cyklisty a chodců," podotkl Lukeš.

Část mezi Malou Skálou a Líšným měla být otevřena již v červnu. "Podle vyjádření geologa budou kvůli únorové velké vodě a krám nutné nějaké další drenáže, se kterými se nepočítalo, takže tento termín nestihneme," upřesnil Lukeš.

S velkou vodou lze očekávat problémy i v dalších letech. Místy zhruba metrová vzdálenost budované cesty od hladiny budí otázku, zda tam bude i příští rok.

"Je pravda, že v některých místech mezi Malou Skálou a Líšným vede stezka v místech, která bývají při povodních pod vodou," podotkl maloskalský starosta Michal Rezler. Velká voda tak prověří kvalitu stavebních prací. "Nebyla jiná možnost, než stezku vést po stávající turistické pěšině. S vodou musíme počítat," dodal Lukeš.

Nový úsek cyklostezky z Dolánek (zeleně) do Líšného (červeně)

Nový úsek cyklostezky z Dolánek (zeleně) do Líšného (červeně)