Osm měsíců poté. Na silnici z Liberce do Jablonce už stojí pilíře

  • 5
Denně tudy projíždělo deset tisíc vozidel, dnes se tu pohybují hlavně nákladní auta, bagry, buldozery i válce. Silnice z libereckých Kunratic do Jablonce nad Nisou se uzavřela před osmi měsíci.

O čtyři měsíce později už tu vyrůstal násyp kolem Autoservisu Maryško a u firmy Novoplast podchod pro pěší. Dnes, o další čtyři měsíce později, je násyp, který vystoupal až do výšky devíti metrů hotový, stejně jako zhruba třicet metrů dlouhý podchod, kudy budou procházet lidé.

„Odtud povede chodník, který se stočí tady k přechodu,“ ukazuje ředitel výstavby Jan Wohlmuth z firmy M - Silnice. Nová už je i zastávka autobusu a točna.

„Jsem rád, že tohle je hotové a stihlo se to, než napadne sníh. Mohl se sem vrátit autobus a otočit se tu může i zimní údržba,“ říká.

Řidiči vjíždí i přes zákaz

Značka se zákazem vjezdu se posunula až za točnu. Podle ředitele ji ale řidiči vůbec nerespektují.

„Jezdí tudy i přes zákaz. Mě by to třeba vůbec nenapadlo, vjet někam na stavbu, ale kolikrát vidíme i nákladní auta nějakých firem, jak tudy projíždějí,“ podotkne.

Ve finální pozici už je i šest set metrů dlouhý úsek, který vede od autobazaru ke křižovatce s druhou, staronovou silnicí pro místní obyvatele.

„Do zimy plánujeme tento úsek konstrukčně zrealizovat tak, aby byl funkční a zároveň chráněn před povětrnostními vlivy,“ vysvětluje ředitel. „Raději bych ale, aby žádná zima nebyla,“ dodává.

Před čtyřmi měsíci se zastavily práce i na výstavbě prvního mostu, dlouhého 140 metrů. Stavaři totiž narazili na žulu, i když s ní geologové ani projekt nepočítal. Dnes už se most jasně rýsuje. Většina pilířů už stojí.

„Projektanti vymysleli jiné řešení, všechny sloupy i obě opěry jsou založeny na mikropilotách, takže dál už to pokračuje podle původní dokumentace,“ přibližuje.

Silnice se narovná

Od mostu půjde silnice rovně, původní zatáčky zmizí. Ustoupit musí i garáž u jednoho z domů. Ředitelství silnic a dálnic, které stavbu platí, ji už vykoupilo.

O kus dál stabilizují lezci svah. Nejdříve je potřeba vyvrtat díry na kotvy, které se musí ještě zpevnit. Přes to pak přijdou protierozní rohože a ocelové pletivo.

Vybudované už jsou i retenční nádrže a kanalizace směrem do údolí. Nádrže zachytí dešťovou vodu i nečistoty a díky omezenému odtoku nehrozí, že domky v údolí vyplaví přívalová vlna.

Nahoře, mezi autosalonem a kynologickým cvičištěm má vyrůst druhý most. Stavební povolení na něj mělo přijít původně už v květnu. A ač je konec listopadu, stále ho v ruce stavaři nemají.

„Z procesních důvodů se jeho vydání zpožďuje, což brzdí zahájení stavebních prací. Při předpokládaném vydání do začátku stavební sezóny v roce 2017 ale není termín dokončení silnice ohrožený,“ vypočítává Wohlmuth.

Stavaři odstřelí svah lomu

„Proti vydání stavebního povolení se odvolal majitel sousedícího pozemku. Odvolání bude řešit krajský úřad a rozhodnutí nelze předjímat,“ upřesňuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Zjara chtějí stavaři odstřelit i svah bývalého lomu, který je nejtvrdším místem. Zatím jsou prý se stavbou ve čtvrtině.

„Uvidíme, jaká bude zima, pokud to klimatické podmínky dovolí, budeme kontinuálně ve stavebních pracích pokračovat,“ dodává Wohlmuth.

Téměř každý den chodí přes staveniště i Marie Seidlová, která žije v jednom z místních domků u silnice. Se stavebním ruchem je smířená.

„Oni nám dělníci vycházejí velmi vstříc, můžeme tady chodit, dcera tudy jezdí i autem. Prostě chápeme, že se ta silnice udělat musí, vydržíme to,“ svěřuje se Seidlová.

Nová silnice, kterou vlastní Ředitelství silnic a dálnic, má být dlouhá 2,7 kilometrů. Kromě rychlostní za 360 milionů korun vyrůstá vedle i staronová, která povede k místním domkům.