Mezi Libercem a Jabloncem začnou jezdit tramvaje po deseti minutách. (ilustrační snímek)

Mezi Libercem a Jabloncem začnou jezdit tramvaje po deseti minutách. (ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Mezi Libercem a Jabloncem pojede více tramvají. Cestující si sednou

  • 17
Namísto čtyř tramvají šest, namísto patnácti minut jen deset. Cestování mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou po kolejích má nabídnout větší komfort než nyní. Tím, že se intervaly spojů na lince jedenáct zkrátí, získají cestující větší šanci, že si ve voze sednou.

Podle posledního dopravního průzkumu, který proběhl loni na podzim, nasedne do tramvaje směrem na Jablonec nad Nisou v pracovní den 5 133 lidí. Do Liberce pak využije linku jedenáct denně 5 322 cestujících.

V jednom voze je přitom k sezení zhruba pětadvacet míst. Tramvaje jezdící mezi oběma městy mají rozložení sedaček dva plus jedna, ty, které jezdí po městě nabízejí sezení v řadě.

„Tím že jde o meziměstskou tramvajovou trať, tak na ní cestující přibývají. A abychom přilákali další, tak jim musíme nabídnout určitý standard a komfort, ideálně možnost, že tu necelou půlhodinu budou sedět. To je dnes v dopravní špičce takřka nemožné,“ uvedl Luboš Wejnar, ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

Návrh na posílení meziměstských spojů přišel z Libereckého kraje. Radní se obávali, aby cestujících nepřibylo v souvislosti s dlouhodobou uzavírkou silnice mezi Kunraticemi a Jabloncem.

Kdy bude kratší interval, to zatím neví

„Zatím se ale takové obavy nepotvrdily. Nicméně jsme připraveni v okamžiku, kdy se situace zhorší, zvýšit dopravnímu podniku příspěvek na provoz tramvajové linky, což je zhruba milion a půl korun,“ zmínil Vladimír Mastník, krajský radní pro dopravu.

Více meziměstských spojů bude jezdit jen v dopravní špičce, ta je ráno do osmi hodin, odpoledne zhruba od 13:30 do osmnácti hodin. Deset minut je podle Wejnara ještě ideální doba.

„Musíme vzít v úvahu dobu jízdy, vzdálenost mezi výhybnami. Tím, že je to jednokolejná trať, platí tam mimořádná bezpečnostní opatření, nesmí dojít k tomu, aby se setkaly dva vozy proti sobě. Na to má ještě další vazbu linka pět, která jede pouze do Vratislavic, ta musí jezdit v prokladu a intervaly musejí být totožné. Není technologicky možné, aby jedna linka jezdila po patnácti minutách a jedna po deseti,“ vysvětlil ředitel dopravního podniku.

Kdy začnou tramvaje jezdit v kratších intervalech, ale zatím neví ani kraj, ani město Liberec. Musejí domluvit hlavně financování.

„Uzavřít to chceme do konce června,“ prohlásil primátor Tibor Batthyány. Pokud se obě strany shodnou, mohl by nový jízdní řád začít platit už od září letošního roku.

Tramvajová trať spojuje Liberec s Jabloncem od roku 1955 a je dlouhá 12 kilometrů.