Plochy opravených nástupišť na tramvajové trati vyhřívají speciální topné...

Plochy opravených nástupišť na tramvajové trati vyhřívají speciální topné kabely. | foto: DPMLJ

Už žádná prosolená břečka pod nohama. Vytápěná nástupiště budou suchá

  • 11
Hrabání sněhu z tramvajových zastávek mezi Libercem a Jabloncem bude minulostí. A to nejen kvůli současnému extrémně teplému počasí. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou totiž zastávky postupně vybavuje vyhřívanými nástupišti.

Během letošní zimy už má vyhřívání 29 nástupišť. „Vybavení jsme instalovali především při rekonstrukci tramvajových tratí. Posledních dvanáct míst přibylo při letošních opravách tratě do Jablonce nad Nisou,“ zmínila mluvčí dopravního podniku Martina Poršová.

Dopravní podnik nedokázal v minulosti pokaždé rychle reagovat na sněžení nebo tvorbu námrazy, která ohrožovala chodce na nástupních plochách zastávek.

I když téměř současně vyrážejí pracovníci s hrably a lopatami, na některé zastávky se dostanou později. Během masivního sněžení navíc jejich snažení připomíná nikdy nekončící práci.

To teď na nově rekonstruovaných nástupištích nehrozí. Automaticky je vyhřívají speciální topné kabely na základě impulzu z termostatu. Využívá se k tomu proud z troleje pro napájení samotných tramvají. Má to hned několik výhod. Odpadá napájení z klasické distribuční sítě. Využívá se také proudu, který při brzdění vyrábějí modernizované tramvaje.

„Zařízení na zastávce se uvede v činnost automaticky, pokud teplota klesne pod čtyři stupně Celsia. Díky tomu nedochází k námraze na nástupišti a napadaný sníh hned odtává,“ uvedl předseda představenstva dopravního podniku Pavel Šulc. „Všechna takto vybavená nástupiště zůstávají čistá a nemusí k nim vyjíždět pracovníci dopravního podniku. Nejdůležitější je ale zvýšení bezpečnosti cestujících.“

Tento způsob čištění zastávek je také ekologičtější. Na zastávce nepřistane ani gram soli, na minimum se také sníží prašnost.

„Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou je v případě využití této technologie ošetření tramvajových zastávek v čele před podobnými provozy v České republice a zřejmě i nějaký čas zůstane. I do budoucna počítáme s vyhříváním dalších nástupišť,“ uvedl ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar.