Miss ČR Michaela Salačová na přehlídce světoznámé značky bižuterie Jablonex v...

Miss ČR Michaela Salačová na přehlídce světoznámé značky bižuterie Jablonex v roce 2000 | foto: R. Čejka, MF DNES

Návrat k sedmdesátým letům dal jablonecké bižuterii novou naději

  • 0
Výrobci bižuterie na Jablonecku očekávají, že se jim v nadcházející sezoně bude opět dařit. Do módy se totiž vrací jednodušší modely a také drobnější skleněné prvky, na které se zdejší firmy specializují.

Předpověď barevnosti bižuterie pro nadcházející podzim a zimu zní: černá magie, retro-luxus, netradiční klasika a nové zlato. Řídí se jí drtivá většina místních bižuterních firem.

Palace Made in Jablonec

Vlajkovou lodí pro bižuterní výrobce v regionu se stala prodejna Palace Made in Jablonec. Vystavuje v ní zhruba třicet firem a na jejich výrobky se přijde podívat i dvě stě lidí za týden.

V prodejně zákazníci najdou zhruba šest tisíc typů bižuterie. Od standardů až po to, co by se mělo v současné době nosit. 

Největší prodejna bižuterie ve střední Evropě vznikla na jaře letošního roku.

Hitem letošní zimy jsou také dramatické náhrdelníky, masivní náramky nebo prsteny. "Ty se vyrábějí z velkých perlí, nebo je tu další možnost. Z více jednořadých náramků si nositelka vyrobí originální bižuterii," nastínil nadcházející trend designér firmy JBX Retail Jiří Šebesta.

Podle něj by se teď bižuterním výrobcům mělo více dařit. Zatímco doposud módní odborníci diktovali například řetězy s velkými komponenty, na které se místní výrobci příliš neorientují, nadcházející letní sezona bude ve znamení drobnější skleněné bižuterie.

Móda se nyní vrací také k 50. a 70. letům. "Tvůrci módy měli překombinované modely, do kterých se už bižuterie moc nehodila. Teď se již střihy zjednodušují a bižuterie bude potřeba," poznamenal Šebesta.

Tak jako se mění trendy ve zpracování, tak udávají směr také barvy. Letošní zima nevynechá černou. Ve stylu retro se také objeví červená, žlutá, modrá a mechově zelená. Skotské kostky nebo kožešiny by měly doplnit voskované nebo broušené perle.

"Vracíme se také ke zlatu v tom nejčistším provedení. Nazýváme ho novým zlatem," nastínil Šebesta.

Kolekce vzniká s ročním předstihem

Kolekci firmy vytvářejí s předstihem jednoho roku a vycházejí z různých inspiračních materiálů jako jsou výstavy, časopisy nebo trendové věstníky, které mají na starost specializované firmy. "Pro nás je směrodatná Evropa," dodal Šebesta.

Bižuterní firmy změnu v trendech vítají. Nezaměřují se totiž na výrobu masivní bižuterie, které dominuje několikacentimetrový komponent, ani na velkovýrobu.

Dříve například Jablonex zásoboval takové řetězce jako Marks and Spencer nebo C&A a další. Ti všichni postupně přešli k čínské konkurenci.

"Tyto řetězce objednávají v takovém množství, které je pro zdejší firmy neproveditelné. Není to totiž jen o výrobě, ale také o servisu," uvedl místopředseda Svazu výrobců skla a bižuterie Milan Kohout.

Tento druh obchodu je pro menší výrobce velmi složitý. "Půjdeme raději cestou kvality a trendů. V obchodních domech se prodává levnější bižuterie. Cenově s konkurencí z východu nemůžeme soutěžit," dodal Kohout.