Liberecký kraj chce problém s nevyhovujícími zastávkami řešit, všechny zmapoval a podrobil rozsáhlé analýze.
„Nejsme se stavem zastávek spokojeni. V některých případech mohou být i nebezpečné. Jak cestující vědí, není výjimkou, že na zastávkách nejsou žádná nástupiště a lidé vystupují do krajnice,“ řekl jednatel společnosti Korid LK Pavel Blažek.
„Alarmující je, že několik set zastávek přímo nevyhovuje z hlediska bezpečnosti,“ přiblížil jeden z výstupů analýzy vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp.
Jak řekl, některé zastávky jsou přímo v jízdním pruhu i na silnicích s velkou intenzitou dopravy. „Velkým problémem je, že u zastávek nejsou přechody pro chodce,“ zmínil Čáp.
Podle analýzy bylo v kraji k polovině září 1850 autobusových zastávek. Těch bez nástupního prostoru, ve kterém by byli cestující schovaní před projíždějícími auty, je 404.
Stojící autobus vidí řidiči na poslední chvíli
Dokument mimo jiné říká i to, že pět procent zastávek je v místech se špatným rozhledem. V praxi to znamená, že stojící autobus vidí řidiči na poslední chvíli a stejně tak jsou mimo rozhled řidičů čekající cestující. Problém se týká 156 stanovišť příměstské autobusové dopravy. Ve městech jich je méně, celkem 21.
Řada zastávek také nemá nástupní hranu a cestující vystupují přímo do silnice. I kdyby přijel bezbariérový autobus, je to handicapovanému člověku k ničemu.
Společnost Korid chce dát projektem Modernizace autobusových zastávek, který zpracovává pro Liberecký kraj a jehož součástí je i zmíněná analýza, mimo jiné obcím manuál, jak by měly stanice správně vypadat. Zmiňuje souhrn opatření k modernizaci zastávek, aby odpovídaly zákonu s důrazem na bezpečnost a komfort cestujících.
„Doufáme, že projekt je podnětem k tomu, aby se se zastávkami začalo něco dít,“ přiblížil Pavel Blažek.
„V samotném Liberci velký problém není, zastávky jsou tu většinou v pořádku nebo se postupně rekonstruují. Týká se to už jen některých okrajových částí města,“ zmínil vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.
Zastávka nemá nástupiště
Příkladem, kdy zastávka v Liberci nemá nástupiště a cestující vystupují do silnice, je třeba Polední ulice v Radčicích. „Úplně typickou ukázkou, jak by zastávka neměla vypadat, je Valdov na silnici třetí třídy v místní části Jablonného v Podještědí. Je tam zarostlá dopravní značka, chybí označník, není tam nástupní plocha ani přístřešek. To je hodně extrémní a odstrašující příklad,“ přiblížil Jan Čáp.
„Zastávky postupně opravujeme, podle našich možností. Jsou to tak dvě nebo tři za rok podle toho, co nám dovolí rozpočet. Valdov dřív byla jen zastávka v blízkosti rekreačních chat. Až poslední dobou se tam začalo stavět a bydlí tam stále víc lidí. Také tuto zastávku opravíme,“ řekl starosta Jablonného v Podještědí Jiří Rýdl.
V katastru Jablonného je pětadvacet zastávek. Z toho osm je zcela nových i se stříškami. Pět naopak vypadá podobně jako Valdov. Obnova jedné zastávky vyjde podle starosty asi na 50 až 70 tisíc korun. „Zatím jsme opravy řešili sami, metodiku kraje ale asi do budoucna využijeme,“ uvedl Rýdl.
Kraj chce také sjednotit vzhled označníků zastávek. Dnes má značka rozličnou podobu. Ministerstvo dopravy právě schvaluje typ jednotného označníku, který se má objevit ve všech zastávkách v kraji.
„Chceme jít cestou jednotného grafického stylu, který je na západě obvyklý. Každý pozná, že se pohybuje v systému IDOL. Dozví se, kde nastupuje, jaké tam jezdí další spoje. Kvalita označníků nebyla zatím dobrá. Byl bych rád, kdyby se nám výměna podařila v příštím roce,“ zmínil Pieter.
Náklady na výměnu se dnes odhadují na deset milionů korun. Dá se ale předpokládat, že se cena výběrovým řízením sníží.