VIDEO: Na cyklotrase vznikla past, hluboký dlážděný žlab před kolejí

  • 72
Nebezpečná past vyrostla na oblíbené mezinárodní cyklotrase z Liberce do saské Žitavy. Při rekonstrukci železničního přejezdu ve Stráži nad Nisou přehradil asfaltovou vozovku hluboký odvodňovací žlab, vyskládaný z dlažebních kostek. Cyklisty i motoristy ohrožuje od soboty.

„Je skandál, že něco takového mohlo na silnici vůbec vzniknout,“ řekl železničář a dopravní specialista Jindřich Berounský. „S něčím podobným jsem se nikdy nesetkal.“

Záludný žlab si prohlédl Miroslav Těšina, zakládající člen sdružení Cyklisté Liberecka. „Cyklotrasa Odra - Nisa, kterou odvodňovací žlab protíná, má na českém území mnoho vad,“ upozornil Těšina.

„Ale tak nebezpečné místo jako před železničním přejezdem na Stříbrném kopci ve Stráži jsem dlouho neviděl. Cyklistům hrozí nebezpečné pády přímo na železniční trať. Mezi Libercem a Frýdlantem jezdí vlaky hodně rychle a je otázkou, jestli by se zranění cyklisté dostali z kolejí včas. Když pojedou ve skupině a odvodňovací žlab pošle k zemi jednoho, může dojít k hromadné havárii,“ dodal Těšina.

Žlab řidiči překonávají hlemýždím tempem

Cyklotrasu ze Žitavy do Liberce a zpět brázdí mnoho německých penzistů na klasických terénních kolech i drahých elektrokolech. Těšina změřil hloubku odvodňovacího žlabu a zjistil, že se blíží k deseti centimetrům.

Železniční přejezd ve Stráži nad Nisou vyzkoušel i majitel liberecké autoškoly Easy Lukáš Kobera. „Odvodňovací žlab před přejezdem je nevhodný, tak hlubokou překážku bych tam nečekal,“ dodal Kobera. „Ještě nikdy jsem na něco takového na silnici nenarazil. Myslím, že nižší sportovní auta tam musí dřít podvozkem.“

Nebezpečný žlab vyhloubili stavbaři zhruba tři metry od koleje. Nechce-li řidič přijít o tlumiče, musí skoro zastavit a překonat žlab hlemýždím tempem. Přesto vozidla dostávají rány a třesou se jak sulc.

Pokud by v zimě stoupalo auto přes přejezd ke žlabu a brzdilo by před ním, pak by podle Kobery na náledí a sněhu pravděpodobně uvízlo. Zadek bezmocně stojícího delšího vozu by pak zasahoval do jízdní dráhy vlaku.

Správce kolejí tvrdí, že s ním obec žlab neprojednala

Odpovědnost za zákeřné místo na sebe přehazují Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a obec Stráž nad Nisou. „Vybudování odvodňovacího žlabu nebylo investicí Správy dopravní a železniční cesty,“ prohlásil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

„Tato akce proběhla pouze v časovém zákrytu s naší opravou přejezdu. Nebyli jsme ani účastníky žádného povolovacího řízení k odvodňovacímu žlabu.“

Žlab vede těsně u železniční trati po obecní strážské silnici a ústí do propustku pod kolejemi. Nachází se v ochranném pásmu dráhy, které je 60 metrů od osy krajní koleje. Jak vyplývá ze zákona, každá stavba v ochranném pásmu dráhy musí být projednána se SŽDC.

Přejezd ve Stráži se ocitl v havarijním stavu, když dešťová voda pravidelně zaplavovala jeho konstrukci a štěrkové lože, což ohrožovalo bezpečnost železničního provozu.

Přednosta Správy tratí Liberec Jaroslav Janda prohlásil, že se oprava přejezdu povedla a jediným nedostatkem je špatně zvolená konstrukce odvodňovacího žlabu, který však zajišťovala obec, a nikoliv SŽDC.

„Domnívali jsme se, že k odvodnění komunikace bude použita standardní prahová vpusť, umožňující bezpečné projíždění automobilů,“ vysvětlil Janda.

Problém by mohla vyřešit mřížka

„Odvodňovací žlab jsme vybudovali na popud Správy železniční dopravní cesty a po dohodě s ní,“ prohlásil strážský starosta Karel Jäschke. „Projel jsem přes něj v pohodě superbem.“

Opačný názor zastávají obyvatelé Stráže nad Nisou - Stříbrného kopce, přinucení zdolávat hluboký žlab každodenně svými auty. Na přejezdu s výstražným světelným a zvukovým zařízením, jaký stojí ve Stráži, smí řidiči i cyklisté jet maximální rychlostí třicet kilometrů za hodinu.

„Kdyby vjel třicítkou do žlabu cyklista, vezli by ho pravděpodobně k nám do nemocnice,“ poznamenala zdravotní sestra Táňa Schovánková. „Náš známý na motorce o žlabu nevěděl, a jenom se štěstím se nevyboural.“

Její soused ze Stříbrného kopce Tomáš Charypar lituje hlavně cyklisty. „Jestli se okamžitě se žlabem něco neudělá, tak se tam určitě někdo strašlivě rozmlátí,“ konstatoval Charypar. „Ale hluboký žlab není bezpečný ani pro auta. Nedovedu si představit, jak se přes něj dostaneme v zimě.“

Berounský nechápe, proč obec nenechala přikrýt žlab mřížkou. „Jsem v dopravním výboru Libereckého kraje a vzhledem k tomu, že nebezpečný žlab je na mezinárodní cyklotrase, obrátil jsem se na vedoucího odboru dopravy krajského úřadu,“ řekl Berounský.

Starosta Jäschke sice překonal žlab superbem v pohodě, ale připustil, že je tam „asi něco špatně“. „Ve středu dopoledne silnici na několik hodin uzavřeme a odvodňovací žlab zalijeme asfaltem,“ slíbil v úterý starosta.