Nádraží v Rokytnici nad Jizerou zarůstá trávou a chátrá.

Nádraží v Rokytnici nad Jizerou zarůstá trávou a chátrá. | foto: Aleš Mastník, 5plus2.cz

Sen o krkonošském metru se rozplývá, zvelebování trati zatím nezačalo

  • 12
Sdružení obcí Jilemnicko vystoupilo ze společenství, které mělo za cíl zvelebit skomírající trať z Martinic do Rokytnice nad Jizerou. A to především proto, že plány na přidání zastávek, vlakových spojů i prodloužení kolejí až k parkovištím lanovky na Lysou horu zůstávají stále jen na papíře.

Tehdy vzniklé sdružení Krkonošské metro plánovalo převzetí skomírající železniční trati z Martinic do Rokytnice nad Jizerou od Českých drah a chtělo ji provozovat společně s Fakultou dopravní Českého vysokého učení v Praze. „Mám obavy, že se neudálo za dva roky vůbec nic,“ poznamenal starosta Jilemnice Vladimír Richter.

Zakladateli společnosti Krkonošské metro, jejímž hlavním cílem bylo získání regionální dráhy Martinice v Krkonoších - Rokytnice a ověřování nových technologií vyvinutých především na ČVUT v Praze ve skutečném provozu na této trati, byl svazek obcí Jilemnicko a občanské sdružení Přítel Krkonošského Metra.

Za ním stojí nadšený semilský propagátor horské dopravy Karel Jakubů, který se umírající horskou železnici snaží oživit už od roku 1998.

Železniční trať z Martinic do Rokytnice

Postavil ji hrabě Harrach v roce 1899. Už po jejím dokončení se objevil záměr na její napojení na trasu Tanvald - Harrachov. Žádný z plánů na pokračování, ať už do Kořenova, Harrachova nebo Horní Rokytnice, se nedočkal realizace. V minulosti se dokonce objevily i snahy trať zavřít a na železničním náspu vybudovat cyklostezku.

Myšlenkou bylo, že celou železniční trať Krkonošské metro převezme a společně s Fakultou dopravní ji bude provozovat. Vysoké učení by dostalo k dispozici funkční železnici, kde by mohlo zkoušet ve skutečném provozu nové technologie.

Bezplatné převzetí? V zákoně nemá oporu

Přibylo by zastávek, vlakových spojů a vlaky by spíše připomínaly tramvaje. V dopravní laboratoři by navazovaly i spoje do okolních horských obcí.

Jako z říše snů se pak jevila možnost prodloužení kolejí až k parkovištím lanové dráhy na Lysou horu v Rokytnici. Železniční dráha totiž končí asi dva kilometry od centra střediska a k patě Lysé hory to je pět kilometrů.

Sdružení obcí Jilemnicko však došla trpělivost a z Krkonošského metra letos po dvou letech existence, údajně pro jeho nečinnost, vystupuje. Stává se jen jakýmsi podporovatelem. O snahách občanského sdružení na záchranu horské železnice České dráhy vědí. Podle jejich mluvčího je však ze zákona vyloučené, aby sdružení železnici bezúplatně, nebo za korunu převzalo.

„Tratě, které nebudeme provozovat, musí nejprve odsouhlasit naše správní rada a poté ministerstvo dopravy a vláda. Teprve poté dojde k nacenění tratě a prodeji,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Sleva by mohla nastat jen v případě, že by o danou železnici nebyl zájem.

„Bohužel v těchto velkých institucích to není tak, že do týdne jednají. Vymění se tu náměstek a celé kolečko může začít znovu,“ popsal letitá jednání Karel Jakubů, který před časem inicioval založení studentského projektu Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

V současné době studenti připravili podklady pro územní řízení, na jehož konci by bylo položení kolejí do hlavní cesty, která protíná Rokytnici od křižovatky na Harrachov až k Lysé hoře a která by na železniční trať navazovala.