Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejstrmější trať slaví výročí, motoráky jezdí do Harrachova už 50 let

  15:03aktualizováno  15:03
Nejstrmější železniční trať v České republice slaví jubileum. Letos je tomu padesát let, co parní lokomotivy na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova nahradily motorové vlaky. Na počest této události čeká v sobotu na kořenovském nádraží návštěvníky jízda historickými vlaky.

Parní lokomotiva na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem | foto: Roman ČejkaMF DNES

Dvanáctikilometrová trať, které se mezi lidmi říká Polubenka, je velmi strmá. Vlaky tu musí překonat převýšení více než 270 metrů a sklon trati je až 58 promile. Aby lokomotiva kopec vyjela, je mezi kolejnicemi speciální ozubnice, která dříve pomáhala vlakům překonat prudké stoupání.

Do Polska po 65 letech

Zubačka Tanvald - Harrachov - Parní ozubnicová lokomotiva 404.003, Dolní

Na železnici mezi Sklářskou Porebou a Harrachovem se doprava zastavila na podzim 1945. V té době to přitom byla jedna z nejmodernějších tratí v zemi.

Trať je dlouhá zhruba 14 kilometrů, z toho asi kilometr je na českém území. Projekt obnovy trati za více než 160 milionů korun financovala z podstatné části Evropská unie.

"Trať byla postavena v letech 1899–1902 jako důležité spojení průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západní oblastí Slezska, jejímž významným střediskem bylo město Hirschberg, dnes Jelení Hora," říká Petr Prokeš z Železniční společnosti Tanvald.

30. června 1902 byl provoz z Tanvaldu do Kořenova zahájen. Do Polska se začalo jezdit až o 4 měsíce později, jelikož těsně před dokončením stavby se zřítil pilíř viaduktu přes řeku Jizeru.

Zatímco dopravu ve Slezsku zajišťovaly moderní pruské a později říšskoněmecké elektrické lokomotivy, na naší straně jezdily rakouské ozubnicové lokomotivy řady 404.0 z Floridsdorfu. "Dochovala se do dnešních dní a je umístěna jako exponát Národního technického muzea v Jaroměři," dodává Prokeš.

Zlatá éra zubačky skončila za druhé světové války. Tehdy Němci na trať začali nasazovat i parní lokomotivy bez použití ozubnice a tím došlo k poškození trati. Do tohoto období spadá i největší železniční nehoda v historii trati.

Historický vlak na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem
Kořenovská zubačka
Kořenovská zubačka

Nehodu v roce 1945 nepřežil strojvedoucí

Pátého srpna 1945 se 125 tun vážící lokomotiva po průjezdu polubenským tunelem se spádem 53 promile převrátila a zřítila se z vysokého náspu. Hazardní jízdu zaplatil životem strojvedoucí, topič stačil ještě vyskočit.

Po válce bylo uzavřeno spojení do Polska, které se podařilo obnovit až po 65 letech. Poslední, kdo se na trati tehdy svezl, byli odsunutí Němci z pohraničí.

"V roce 1961 nahradily zastaralé parní ozubnicové lokomotivy motorové. Ostatní motoráčky se učily jezdit bez ozubnice, jak je tomu dodnes," uvádí další člen Železniční společnosti Tanvald Jaroslav Smištík.

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003
Zubačka Tanvald - Harrachov, depo Tanvald. Na snímku Rakušanka T426.001 a parní
Zubačka Tanvald - Harrachov: T426.003 zvaná Rakušanka, dnes kulturní památka

Právě na tuto počest v sobotu vyjedou na koleje historické ozubnicové vlaky. Ty dnes vyjíždějí na trať jen vzácně. "Motorových vlaků s ozubnicí bylo původně osm, dodnes se dochovaly pouze dva," doplňuje Smištík.

Trať prošla v 60. letech minulého století modernizací a fungovala i po revoluci. Mezníkem v novodobé historii se stal rok 1997. Tehdy chtěly České dráhy osobní dopravu na trati zastavit, jelikož byla vysoce ztrátová. Díky odporu veřejnosti a petici, kterou podepsalo více než 25 tisíc lidí, se trať podařilo nakonec zachovat.

Oslavy v Kořenově

Otevřené Muzeum ozubnicové dráhy 9-17h

Odjezd zvláštního ozubnicového vlaku z Tanvaldu do Kořenova 10:30, 13:41

Program na nádraží v Kořenově (jízda na ruční drezíně, historický autobus na Jizerku, jízda koňmo k Polubenskému tunelu, křest knihy o zubačkách, občerstvení) 11-17h

Odjezd zvláštního vlaku do Harrachova 11:51, 15:45

Odjezd zvláštního ozubnicového vlaku z Kořenova do Tanvaldu 12:45, 16:45

Autor:


Nejčtenější

Na vrcholku Ještědu hořel les, hasiči nasadili vrtulník a letadlo

Požár lesa na Ještědu pomáhají hasit i letadla (13.8. 2018).

Stovka hasičů likvidovala šest hodin požár na vrcholku Ještědu. Vzplanul zde lesní porost. Kvůli svažitému terénu...

Nezmarův recept na posily: Nebrat ty nejlepší, ale nejvhodnější

Jan Nezmar

Když v posledním půlroce kariéry nakukoval do manažerské práce, ocitl se u zrodu pozoruhodné kooperace - v létě 2012...



Zápřednice vyděsila lidi ve Cvikově. Jako píchnutí vosy, uklidňuje odborník

Zápřednice jedovatá chránící kokon s vajíčky. Výrazná kusadla jí v tom pomáhají.

Ve Cvikově se objevil jeden z nejjedovatějších pavouků žijících v Česku. Zápřednici jedovatou vyfotili lidé v...

VIDEO: Muž našel v lese 158 grošů z doby Václava II. a Jana Lucemburského

Vysocký poklad, nalezený před týdnem, obsahuje 41 grošů Václava II. s nápisem...

Zatím se koupou v destilované vodě ve dvou plastových miskách a vypadají docela obyčejně. Ale tak velký poklad...

VIDEO: Okupanty přelstili lidé z médií a Havel, vysílali tajně z Ještědu

Po tříminutové palbě před libereckou radnicí zůstalo na dlažbě několik desítek

Před padesáti lety se z Liberce šířila do éteru pravda o invazi. Stěžejní úlohu v protiokupačním vysílání sehráli lidé...

Další z rubriky

Stavba cyklostezky u Jizery narazila na skalnaté údolí a zátopovou oblast

Jezdci na bicyklech na cyklotrase Greenway Jizera.

Měl to být ráj cyklistů, místo toho stavba cyklostezka Greenway Jizera stojí. Naráží na to, že se zatím neví, kudy...

Ztracené filmové záběry ze srpna 1968 v Liberci se po letech našly

Záběry z filmové kamery zachycují i současné Šaldovo náměstí.

Ještě 19. srpna 1968 si Ivo Lajksner z Liberce užíval krásného léta. Zrovna se s manželkou vracel ze zájezdu do...

Nechci dělat mizernou mouku, říká mlynář a chce prorazit do řetězců

Dosud zákazníci mouku z mlýnu Daniela Pernera nemohli koupit v maloobchodech....

Nechci být nejlevnější, ale nejlepší. Krédo, které provází majitele mlýna ve Svijanech Daniela Pernera už řadu let. A...

Najdete na iDNES.cz