Problémy s parkováním na libereckém sídlišti Rochlice

Problémy s parkováním na libereckém sídlišti Rochlice | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Sídliště v Liberci se opravuje, řidiči přijdou o parkovací místa

  • 7
Obnova největšího libereckého sídliště Rochlice s 10 tisíci obyvateli přinese problémy řidičům. Lidé protestují proti tomu, že jim dramaticky ubudou místa k parkování. Nové architektonické uspořádání sídliště naopak pomůže hasičům.

Opravou letos projdou bloky kolem Haškovy ulice. Přibudou travnaté plochy, opravy se dočkají cesty nebo osvětlení. Projektanti ale rozbijí běžný a dnes jediný možný obrázek sídliště a "vyženou" divoce parkující auta z travnatých ploch a okrajů silnic.

Úpravy v Rochlici

Oprava Haškovy ulice přijde na 8,8 milionu korun. Celkově se letos na sídlišti počítá s úpravami za 35 milionů korun. Mimo jiné dojde k oddělení parkovacích ploch od zeleně.

Sídliště Rochlice vzniklo v letech 1974 až 1992, tvoří je několik obytných souborů s bezmála 3 400 byty, v nichž žije téměř 10 tisíc lidí.

V současnosti sídliště prochází velkou rekonstrukcí, která by měla vyjít na 230 milionů korun a skončit v roce 2013.

Takto odstavit auto je přitom odpoledne jediná možnost. Sídliště projektované v sedmdesátých letech s dnešními počty aut nepočítá. V jednom ze tří bloků například na konci oprav zbude místo jen pro 19 automobilů. Doposud se tam vešlo ke 40 autům.

"Je to obrovský problém. Všichni lidi, kterých se to na sídlišti dotkne, jsou strašným způsobem naštvaní. To, že budeme mít podle projektanta všechno v normě a pod okny krásné pískoviště s houpačkou, je sice hezké, obnovou ale přijdeme o dvacet parkovacích míst. Tomu říkám v dnešní době krok vpřed," rozčiluje se jedna obyvatelka Haškovy ulice.

Zvažuje, že si na magistrátu zaplatí za 14 tisíc korun na rok parkovací místo pod domem. "Je to drahé, ale asi to musíme udělat, i když to není řešení. Kam máme dát auto? U supermarketů stát nesmíme... Už tak velký problém se ještě prohloubí," stěžuje si obyvatelka Haškovy ulice.

Podle projektanta byl ale dosavadní stav v rozporu s bezpečnostními normami. "Řidiči parkovali půlkou auta na trávě, zamezovali průjezdu požárních vozidel. Vždy to bylo s komplikacemi a policie to tolerovala. Porovnávat čtyřicet nadivoko parkujících automobilů s dvaceti, která tam stála regulérně a říkat, že je naše práce špatná, protože ubíráme dvacet míst, je značně nefér," obhajuje novou koncepci této části sídliště pražský architekt Zdeněk Janeček.

Spokojení jsou pouze hasiči

Na projektu obnovy Rochlice se autorsky spolupodílel. "To, aby měl každý svá dvě auta zaparkovaná do padesáti metrů od svého vchodu, je nesplnitelný sen. U sídliště, které bylo koncipováno na automobilizaci jednoho auta na čtyři byty, s tím prostě nehneme," dodává.

Město sice řeší parkové úpravy nebo potřebu dětských hřišť, do technické infrastruktury, která by řešila problém s parkováním, ale neinvestovalo. Soukromý a placený parkovací dům vybudovaný společností Proctus Real problémy nevyřešil. Čtyřpodlažní objekt se zhruba 200 garážemi se zdá lidem drahý a nevyužívají jej.

"Jediná možnost do budoucna je dělat oficiální parkovací plochy, lidé na většině míst parkovali načerno. Případně udělat další parkovací plochy v okolí Rochlic. I tak je ale otázkou, jestli lidé nebudou hledat černé plochy k parkování co nejblíže domů," míní náměstek liberecké primátorky Lukáš Martin.

Jedni z mála, kdo se na nový režim v sídlišti těší, jsou hasiči. "Z našeho pohledu je situace neudržitelná, domy jsou pro naši techniku prakticky nedosažitelné," řekl vrchní komisař krajských hasičů Jan Mandl.