Nigerijci Adedayo Aderugbo  a Olugbenga Adams se seznamují s bezkontaktními...

Nigerijci Adedayo Aderugbo a Olugbenga Adams se seznamují s bezkontaktními validátory v liberecké tramvaji EVO 2. Jejich princip jim vysvětluje Michal Kudrnáč, obchodní manažer pro zahraniční trhy Mikroelektroniky Vysoké Mýto. | foto: Tomáš Lánský, 5plus2.cz

Nigerijci zjišťovali v Liberci, jak zamezit krádežím tržeb v autobusech

  • 20
Do libereckého dopravního podniku přijeli zástupci dopravců z africké Nigérie, aby se seznámili s moderními technologiemi ve veřejné dopravě. Některé, například bezkontaktní nákup jízdenek kartou, chtějí zavést v největším nigerijském městě, dvanáctimilionovém Lagosu.

Liberec je po Londýně a Chicagu třetím městem na světě, který bezkontaktní nákup jízdenek kartou umožnil v autobusech a tramvajích.

„Jsme pro ně výkladní skříní moderních technologií, nejen v bezkontaktním nákupu jízdenek, ale i v elektronickém sčítání cestujících a sledování vozidel pomocí GPS,“ podotkl ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar.

Právě tyto technologie zajímaly Nigerijce nejvíc. Hostem setkání byli bankovní specialista Olugbenga Adams a představitelé tamních dopravců Adedayo Aderugbo a Ayodeji Olomojobi.

Trojice mužů byla při setkání v dopravním podniku zpočátku nejvíce zaskočena libereckým počasím. „Máte tu opravdu zimu, pro nás je to skok o 35 stupňů Celsia směrem dolů,“ komentoval Olugbenga Adams.

Jejich domovské město Lagos je největší v celé rovníkové Africe a tamní hromadná doprava se potýká s velkými problémy, například v podobě častých dopravních zácp nebo defraudací tržeb. Právě zpronevěry by mohly automaty na jízdenky, kde lze platit bezkontaktní kartou, vyřešit.

V nigerijském městě jezdí 430 autobusů

„Bezhotovostní nákup jízdenek, tak jak funguje u vás, by řešil problém, kdy si naši řidiči nechávají část tržeb pro sebe a neodevzdávají je nebo jízdné vůbec neúčtují,“ podotkl Adedayo Aderugbo.

„Pokud by se tento systém povedlo v Nigérii zavést, znamenalo by to nejen nižší krádeže jízdného řidiči, ale i lepší přehled o platbách a pohybu cestujících v městské hromadné dopravě,“ zdůraznil Michal Kudrnáč, obchodní manažer pro zahraniční trhy firmy Mikroelektronika, která elektronické validátory vyvíjí.

Dopravu v africkém Lagosu zajišťuje flotila asi 430 autobusů, takže v případě spolupráce by šlo pro firmu z Vysokého Mýta o obrovskou zakázku.

Návštěva z Nigérie má přínos i pro liberecký dopravní podnik. Zájem afrického města, jehož populace je početnější než celá Česká republika totiž dokazuje, že investice do nových technologií se vyplatila.

„Je to pro nás prestižní, že máme co ukázat a čím inspirovat,“ poznamenal ředitel Wejnar.