Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prošoupané podrážky i luxusní vozy. Trojice prošla napříč Norskem

  8:27aktualizováno  8:27
Rovných 2 630 kilometrů má v nohách trojice studentů z Jablonce nad Nisou. Dominik Liška, Jiří Kočíb a Marek Cón během prázdnin pěšky zdolali trasu od nejjižnějšího bodu Norska v Lindesnes po nejsevernější cíp země, mys Nordkapp.

Jiří Kočíb, Dominik Liška, Marek Cón (zleva) zdolali trasu od nejjižnějšího do nejsevernější bodu Norska. | foto: archiv výpravy

Každý den je čekal budíček v půl sedmé ráno a čtyřicet kilometrů s těžkými batohy na zádech. Trasu nakonec mladí muži pokořili za 67 dní a podle neoficiálních turistických tabulek by měli být mezi deseti nejrychlejšími cestovateli, kteří tuto cestu zdolali.

„Ušli jsme nakonec více, než jsme si naplánovali. Z původní trati jsme totiž museli několikrát uhnout, jelikož někdy byl terén velmi těžko prostupný,“ vypráví Dominik Liška.

Velká krize, při které vypnuly nohy

Prvních čtrnáct dní bylo podle mladých cestovatelů fyzicky nejnáročnějších. „Chvíli trvalo, než si tělo na zátěž zvyklo, než jsme se rozchodili, nastavili batohy. Měl jsem ovšem i velkou krizi, kdy mi úplně vypnuly nohy, ale překonal jsem to,“ přidává Liška. Pak prý přišla zátěž psychická.

„Nejhorší je vyrovnat se s tím, že musíte brzy ráno vstát a máte před sebou čtyřicet kilometrů chůze a takhle dalších čtyřicet dní. S tím se musíte hodně srovnat,“ dodává Liška.

Jeho kolega Jiří Kočíb doplňuje, že nejhorší byly přechody kopců. „Léto do Norska přichází celkem pozdě. Všude tedy byly bažiny, voda, naprosté minimum turistických značek. Několikrát jsme trasu museli obcházet,“ říká Kočíb.

Marek Cón vzpomíná zase na zážitky z posledních dnů výpravy. „Počasí nám vyšlo takřka na jedničku, ale poslední dny brutálně pršelo a foukal silný vítr, že se skoro nedalo chodit. To jsme si trochu sáhli na dno,“ vzpomíná Cón.

Balík s náhradní obuví se na severu toulá dodnes

Studenti však vzpomínají především na různé zážitky, které se jim během túry udály. Třeba jak čekali na otevření obchodu nedaleko banky.

„Náhle ze dveří banky vylezl pán a pozval nás dovnitř. Uvařil nám všem kávu, mohli jsme si u něj nabít mobilní telefony a elektroniku a ještě nám půjčil suché ponožky. Slíbili jsme mu, že mu na ně napíšeme recenzi,“ směje se Kočíb.

Trochu hořce se mladý dobrodruh usmívá i nad další historkou. „S Dominikem jsme s sebou měli jen jedny boty, botasky, přes které jsme si za deště dávali nepromokavé návleky. Jenže na asfaltových úsecích jsme takřka prošoupali podrážky. Nechali jsme si proto z Česka poslat balík s náhradní obuví. Česká pošta slibovala jeho doručení do pěti dnů. V Norsku nakonec nebyl ani za čtrnáct dnů a nedávno jsme zjistili, že se toulá ještě někde ve švédském Malmö,“ vysvětluje Kočíb.

Turisté se na cestě živili svými zásobami a zbytek nakupovali v místních obchodech. „Moc jsme si ale neužívali, jelikož Norsko patří mezi nejdražší země na světě. Jedli jsme hlavně těstoviny s různými konzervami a omáčkami. Moc je teď nechci vidět,“ doplňuje Liška.

Ten přidává i charakteristiku Norů. „Lidé nás před začátkem výpravy například varovali, že Norové neberou stopaře. Potřebovali jsme se totiž při příjezdu do Osla dostat na jih Norska, abychom mohli začít naši túru. Nebyla to pravda, zastavili nám takřka hned. Byla to samá drahá a luxusní auta jako Tesla, Volvo, Porsche,“ vzpomíná Liška.

Norové nejsou tak vřelí jako jižní národy

Podle něj nejsou Norové tak vřelí jako třeba jižní národy. „Pokud je však oslovíte, že potřebujete s něčím pomoci, jsou velmi ochotní,“ dodává Cón.

Jelikož mladí turisté hovořili také o psychické zátěži, nabízí se otázka, jak zvládali ponorkovou nemoc. „Docela to šlo. Vše totiž řešila hra kámen, nůžky, papír. Tím se řešilo, kdo ponese odpadky, kdo umyje ešus a podobně. Na člověka, který měl však za sebou sérii proher, se moc nesmělo mluvit,“ směje se Kočíb.

„Zase ale jste si mohli v lesích, kde jsme takřka nepotkali člověka, pořádně nahlas zařvat a zanadávat,“ podotýká Liška.

Pro Lišku a Kočíba nebylo Norsko první dlouhou pěší poutí. Před třemi lety šli po vzoru básníka Karla Hynka Máchy z Prahy do Benátek. Tehdy ovšem museli ujít přibližně polovinu nynější vzdálenosti.

„Na příští rok žádnou túru neplánujeme, ale rád bych časem Dominika překecal, abychom jeli někam na kole a zhnusili si další pohyb,“ uzavírá Kočíb a přidává pozvánku. V sobotu 4. listopadu čeká studenty přednáška o norské pouti v jabloneckém klubu Woko.

Autor:



Nejčtenější

Nemocnice spoléhala na sestřičky z Ukrajiny, zastavilo je ministerstvo

Ilustrační foto.

Do Liberce jich mělo nastoupit třicet. Místo toho zůstávají dál na Ukrajině. Krajské nemocnici v Liberci nevyšel plán...

Napřed ticho, pak euforie. Mladý hasič je prvním Čechem v klubu šampionů

Jan Pipiš z Liberce se stal prvním Čechem, který si na mistrovství světa v...

Profesionální hasič Jan Pipiš z Liberce se v americkém Louisville stal prvním Čechem, který si na mistrovství světa v...



Darováním kostní dřeně zachránil šest lidí, málem při tom sám zemřel

Strážný Ladislav Venclák (vpravo) daroval kostní dřeň, ocenění mu předal...

Strážný Vazební věznice v Liberci Ladislav Venclák daroval kostní dřeň a zachránil tak šest životů onkologicky...

Třinec ve čtvrtfinále LM vyhrál, Kometa remizovala a Liberec prohrál

Třinecký útočník Milan Mikulík (v červeném) bojuje před brankou Brynäs ve...

Hned tři české týmy vstoupily v úterý do čtvrtfinále hokejové Ligy mistrů. Třinec svůj úvodní duelu doma se švédským...

Případ Tecl. Stáhne si ho zpět Slavia, nebo zůstane v Jablonci?

Jablonecký Stanislav Tecl (v zeleném) vyráží dopředu v utkání proti Brnu.

V podzimní části minulé sezony první fotbalové ligy předváděl levý obránce Matěj Hybš v Jablonci tak dobré výkony, že...



Další z rubriky

Oživlý Lenin vyžene diváky na jeviště, z černé komedie bude mrazit

Podle dramaturga Martina Urbana má nová černá komedie diváky rozesmát, ale i...

Stěny připomínající růžový mramor, písmena o velikosti nábytku a Lenin, o kterého se starají dva vědci. Jako v...

Sůl pomůže při objíždění ucpané dálnice, usnadní i cestu do Bedřichova

Bedřichovská silnice.

Sůl dala poprvé vale nebezpečnému klouzání v rozježděném sněhu a ve vyjetých kolejích při zimní cestě z Liberce přes...

Mlýny, pily, cihelny. Nová kniha představí technické stavby Frýdlantska

Vůz s nákladem z mlýna Emila Wohla v Arnolticích před nemocnicí ve Frýdlantu.

Před šesti lety na sebe upozornil historik z libereckého Národního památkového ústavu Petr Freiwillig svou knihou o...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz