Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spojíme liberecké autobusové nádraží s vlakovým, zní z kraje

  6:30aktualizováno  6:30
Dnes slouží pouze k odstavení vlaků, do budoucna by ale místo kolejí mohly být na vlakovém nádraží zastávky autobusů. Zatímco město Liberec plánuje z evropských peněz výstavbu nového terminálu na stávajícím autobusovém nádraží, krajská firma Korid má jiný nápad.

Současná podoba autobusového nádraží v Liberci. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Meziměstskou dopravu chce přesunout přímo na vlakové nádraží. Využije k tomu prostor mezi dvěma nádražními budovami. Místo kolejí tu vyrostou zastávky a silnice. Cestující tak už nebudou muset přebíhat z „autobusáku“ vzdáleného zhruba dvě stě metrů na vlak a naopak.

V plánech je i pěší zóna, která zaplní prostor před nádražím a část ulice 1. Máje. Auta by ji objížděla kolem současného autobusového nádraží.

Koleje nahradí stanoviště autobusů

Cestující by se dostali na zastávky jednoduše. Jen by prošli z ulice výpravní budovou s odbavovací halou. Do autobusu pak nastoupí v místech, kde jsou dnes koleje, které se nepoužívají a jsou na nich dlouhodobě odstavené vlaky.

Fotogalerie

„Za zastávkami by byla silnice a za ní by zůstalo několik kolejí pro potřeby drah a pak už by následovalo první nástupiště tak, jak je tomu dnes,“ přiblížil Pavel Blažek, ředitel firmy Korid, která koordinuje dopravu v kraji.

Hrubý odhad na vybudování nového terminálu je kolem osmdesáti milionů korun a zrealizovat by se nápad mohl do tří až pěti let. Kromě nových zastávek by se využily i ty, které dnes před hlavní nádražní budovou slouží pro náhradní autobusovou dopravu.

Odstavné parkoviště na místě nákladových ploch

Podle Blažka je na nádraží spousta volného místa, které se dá využít třeba i pro parkování meziměstských i městských autobusů.

„Hasiči, kteří tam dnes sídlí, by tam mohli zůstat i dál, ale za nimi směrem k viaduktu jsou dnes nákladové plochy pro železniční nákladní dopravu, kde by mohlo vyrůst velké odstavné parkoviště,“ doplnil ředitel. Ten do budoucna počítá i s tím, že na nádraží povedou i tramvajové koleje.

O nový autobusový terminál usiluje i město Liberec. Chce ho ale vybudovat na tom stávajícím, kde by měly zmizet ošklivé buňky. Kromě toho tu plánuje i parkovací dům, který je v této oblasti potřeba. Peníze na projekt chce žádat z Integrovaného plánu rozvoje území, kde počítá se zhruba 150 miliony korun. A podle Blažka by nebylo od věci, kdyby na projektu spolupracoval kraj s městem.

„Myslím, že na na parkovacím domě se shodneme, ale přijde mi zbytečné, aby tady vyrostly dva terminály, každý na jiném místě, to asi není naším cílem,“ dodal ředitel Koridu.

Nápad podporuje i krajský radní pro dopravu Marek Pieter. „Osobně jsem přesvědčen, že by se zklidnila situace před nádražím, mohla by tu vzniknout částečně pěší zóna. Doprava by se zcentralizovala na jednom místě. Počítáme s tím, že by se první železniční tratě přesunuly až na konec, aby nákladní vlaky nejezdily v blízkosti nádraží a aby se místo uvolnilo pro autobusovou dopravu,“ vysvětlil radní.

Plánem se ještě radní nezabývali, Pieter ale považuje za korektní, aby se v nich kraj sjednotil s městem.

Primátor: Byl by to masakr

S tím nemá problém ani Jan Korytář, náměstek libereckého primátora. „Myslím, že se to dá zkoordinovat. Jako město chceme postavit na současném autobusovém nádraží parkovací dům i terminál. Ten by se ale dal v případě, že se přestěhuje pak k vlakovému nádraží, přebudovat na kanceláře. Ale abychom čekali, až se domluví kraj se Správou železniční dopravní cesty a Českými drahami, to může trvat příliš dlouho a dotace nám mezitím utečou,“ zdůraznil Korytář.

Také primátor Tibor Batthyány by byl nerad, aby kraj nenutil město k zastavení výstavby terminálu.

„Byl bych rád, aby kraj nemluvil do toho, jak má Liberec vypadat. Ne vždy je dobré mít všechno zhutněné do jednoho prostoru, tramvaje, vlaky, autobusy, to je pak masakr. Navíc to s tou výstavbou na nádraží také není jednoduché, svou nakládací rampu tady mají třeba vojáci, která je v mapě NATO, to jsou věci, které nemá Korid úplně dořešené,“ oznámil primátor.

Nicméně spolupráci s firmou prý město dopředu nezavrhuje. „Je pochopitelné, že do toho chce Korid mluvit, přece jenom koordinují dopravu v kraji a je pro ně výhodné mít vlaky i autobusy blízko sebe. Určitě budeme v jednáních s nimi pokračovat,“ uzavřel Korytář.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Třem nalezeným ostatkům vévodila kostra vzrostlého muže. Měřil kolem 180...
Hroby v Jilemnici vydaly ostatky tří mužů, stopy vedou k Valdštejnům

Tři hroby s ostatky mužů, z nichž jeden je takřka jistě proslulý šlechtic Zdeněk ze Štěpanic z rodu Valdštejnů, našel v Jilemnici archeolog Jan Prostředník....  celý článek

Lidé mohou psy na Troskách uvázat na odložišti u hradní zdi vybaveném kůly a...
Turistům vadí, že nesmějí na Trosky se psy, památkáři zákaz chválí

Občasné vytí na „psím parkovišti“, překousané vodítko i vášnivé debaty s kastelánem. Tak to vypadlo během sezony na na hradě Trosky, kam památkáři zakázali...  celý článek

Plánovaný návrh počítá s 25 metrů dlouhým plaveckým bazénem s třemi dráhami a...
Jilemničtí protestují proti novému koupališti, rozhodnout má referendum

Obyvatelé Jilemnice nepůjdou v pátek a sobotu pouze ke sněmovním volbám. Zapojit se mohou také do historicky prvního referenda ve městě. V něm se mají zamyslet...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.