Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

O silnice na Liberecku se má starat nová firma, opozice se bojí tunelování

  • 5
Opozici Libereckého kraje stále víc vadí nová akciová společnost Silnice LK, jejíž vznik na konci května schválilo krajské zastupitelstvo. V úterý navzdory protestům zastupitelé odsouhlasili převod majetku z kraje do akciovky za zhruba 372 milionů korun. Opozice se obává výprodeje majetku kraje, nad nímž po převodu ztratí kontrolu.

"Jako pravicový politik nemám nic proti akciovým společnostem, protože motivují k lepším pracovním výkonům, ale vznik Silnice LK a převádění movitého i nemovitého majetku z kraje do nové akciovky, považujeme za rizikové," tvrdí Jiří Drda, bývalý liberecký primátor a krajský zastupitel.

Nově vytvořená společnost Silnice LK od příštího roku bude v podstatě vykonávat to samé, co dnes dělá Krajská správa silnic Libereckého kraje. Tato příspěvková organizace se stará o údržbu krajských komunikací II. a III. třídy od roku 2002.

Krajští zastupitelé v úterý schválili převod nemovitého majetku za 275 milionů korun, movitého za 90 milionů a navýšení základního jmění akciovky na pět milionů korun.

"Kvapný převod majetku je až podezřelý. Myslíme si, že by zatím stačilo, aby byl nové firmě dán do pronájmu, protože není jisté, že to bude ona, která vyhraje výběrové řízení na opravy a údržbu krajských komunikací," upozorňuje opoziční zastupitel a starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta.

Nad majetkem ztratí kraj kontrolu

Další věc, které se opozici nelíbí, je to, že akciová společnost může nakládat se svým majetkem, aniž by to mohli krajští zastupitelé kontrolovat.

"To je zvlášť nebezpečné v okamžiku, kdy si uvědomíme, že v převáděném majetku jsou pozemky a domy, které se můžou stát v budoucnu zbytné a začnou se podivně a nekontrolovaně prodávat," míní Půta.

Zcela jiného názoru je náměstek pro dopravu Martin Sepp, jenž dlouhodobě tvrdí, že akciová společnost umožní vykázat zisk, který lze opět vrátit do oprav silnic. "Společnost bude mít možnost získat i jiné zakázky třeba v městech a obcích," uvedl dříve Sepp.

Drda nicméně oponuje. "Zajímal jsem se o to v Hradeckém kraji, kde mají podobný systém. Tam se kvalita silnic nezlepšila, víc peněz také nemají, jen management teď bere dvakrát víc než před tím v krajské správě. Obavám se, že u nás to kráčí stejným směrem," dodává Drda.

,