Liberecké vlakové nádraží.

Liberecké vlakové nádraží. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Desítky let jezdily výlukové autobusy od nádraží. Úředník to zakázal

  • 51
Desítky let jezdily náhradní autobusy při výluce vlaků od hlavního vchodu do libereckého nádraží. Podle šéfa odboru dopravy na magistrátu to už nejde. V příštím roce se přitom na dráze chystají další výluky.

Odbor dopravy Libereckého kraje požádal liberecký magistrát o udělení "licence k provozování náhradní autobusové dopravy dočasně přerušenou drážní dopravou". Zjednodušeně řečeno jde o to, aby mohly náhradní autobusy jezdit jako vždy od libereckého nádraží.

Pavel Rychetský, vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu, který býval výpravčím, na to odpověděl několika strohými řádky. Prostor před nádražím patří městu a majitel s tím nesouhlasí.

"Zastávka by měla být zřízena v prostoru Českých drah," poradil Rychetský.

Tím spustil palbu těžké artilérie, neboť se okamžitě ozval drážní specialista Jindřich Berounský.

"Je absurdní, že by autobusy odjížděly třeba z nádražního depa. Přitom to má jednoduché řešení. Odstraní se zábradlí a na silnice se namaluje vodorovné značení," upozornil Berounský, který si směrem k vedoucímu odboru dopravy libereckého magistrátu servítky nebere.

"Rychetský, který vlastní razítko radnice, dlouhodobě škodí veřejné dopravě a nepřináší jiné řešení. Jeho stanovisko k žádosti jsou v obou bodech nejapné," uvedl Berounský, který poukazuje na to, že se zastávkami náhradní autobusové dopravy nemají problém Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, ani Policie ČR.

Výluka do České Lípy bude po celý rok

Otázka odjezdů autobusů začne být aktuální od 15. prosince, kdy nabývá platnost nový jízdní řád. Od libereckého nádraží budou vyjíždět po celý rok náhradní autobusy na Českou Lípu.

Podle Berounského bude situace příští rok horší. Do tratí v kraji by se měly investovat dvě a půl miliardy korun. Opravovat se budou koleje směrem na Lípu, ale také na Turnov a Jablonec nad Nisou a Tanvald. I na nich jsou plánované výluky, a proto bude frekvence autobusů od libereckého nádraží vyšší. Denně se jich tam otočí nejméně čtyřicet.

Útoky Berounského si Pavel Rychetský líbit nenechal a označil tyto informace za polopravdy a lži:

"Pokud současnou situaci s trochou nadsázky shrnu, je nám kladeno za vinu, že jsme neschválili linku autobusové dopravy, která nutí řidiče autobusů porušovat pravidla silničního provozu při zastavení u nádraží."

Berounský to považuje za absurditu na druhou, neboť řidiči autobusů porušovali předpisy desítky let a nikdy pokutu nedostali. Podle něj jde jen o zvůli jednoho úředníka. Jinak se žabomyší spor vysvětlit nedá.