cyklostezka v Německu (ilustrační snímek)

cyklostezka v Německu (ilustrační snímek) | foto: Vít Štěpánekpro iDNES.cz

Od pramene Nisy povede cyklostezka na břeh Baltu, ale až za dvacet let

  • 16
V Libereckém kraji se naplno rozjíždí projekt cyklotrasy, po které bude možné za dvacet let dojet od pramenu Nisy na Jablonecku až k Baltskému moři. Bude měřit 591 kilometrů, z toho padesát kilometrů povede po české straně. Vybudování českého úseku vyjde na 340 milionů korun.

"Peníze na projekt budeme shánět, kde se dá. Většina by mohla být z dotací ze státního fondu dopravní infrastruktury," uvedla krajská cyklokoordinátorka Iveta Moravcová.

Cyklotrasa od pramene Nisy k Baltu.

Česká část povede z Nové Vsi nad Nisou přes Jablonec nad Nisou, Liberec na Hrádek nad Nisou a dál do Žitavy a odtud přes Německo a Polsko až k moři. V Německu patří už existující cyklotrasa Odra - Nisa k vůbec nejoblíbenějším. U nás je zatím hotovo jen několik nenavazujících krátkých úseků, především ve městech.

Kolem čtvrtiny nákladů budou muset uhradit obce. Hlavně těm menším by chtěl kraj přispět na nutnou spoluúčast.

"Nově postavených úseků bude zhruba čtvrtina ze 47 kilometrů, zbytek povede po stávajících komunikacích. Velká část jich je ale poničena," přiblížil projekt Luboš Vaner z projektové kanceláře Vaner.

Cyklisté se nemusejí obávat toho, že se budou proplétat mezi auty po vytížených silnicích. Pouze dva a čtvrt kilometru povede trasa v souběhu se silnicemi první třídy v Jablonci a v Proseči, přes dva kilometry povedou po silnici druhé třídy v Chrastavě a celkem tři a půl kilometru je naplánováno po silnicích třetí třídy. Zbytek využívá místních nebo nových cest.

"Do roku 2015 by mělo dojít k tomu nejdůležitějšímu, výkupům pozemků. Poslední práce mají být dokončeny v roce 2021," upřesnil Vaner.

Za dvacet let by turisté měli dojet od hranic přes Jizerské a Lužické hory až k pramenu Nisy.

Největší problém bude vyřešit průjezd Jabloncem

Většina z necelé padesátky kilometrů bude asfaltobetonová. "Trasa začíná na hraničním přechodu Hartava a vede po pravém břehu Nisy do Bílého Kostela po stávajících, ale povodněmi silně poničených komunikacích," popisuje Vaner.

Cyklisté pak pojedou dál přes Chrastavu k Andělské hoře, kde díky dohodě s drahami nebudou muset stoupat do prudkého kopce.

"Největší problémy jsou s průjezdy přes velká města. Průchod Jabloncem je dokonce složitější než Libercem," podotkl Vaner.

Cyklisté projedou úseky, které dnes nepatří k chloubám, jsou zarostlé a často vypadají jako skládka.

"Je důležité, aby cyklisté regionem pouze neprojeli, ale zastavili se, ubytovali a poznávali okolí. Cyklistika již není turistikou chudých," upozornil na mezinárodní konferenci v Hrádku nad Nisou stavební rada okresu Görlitz Werner Geanu.