Liberecké výstaviště

Liberecké výstaviště | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Opozice i architekti chtějí na libereckém výstavišti domy, ne muzeum

  • 14
Opoziční strana Změna pro Liberec požaduje po zastupitelstvu vypsání architektonické soutěže, ze které by vzešly obytné domy v nevyužitém areálu bývalého výstaviště. Podle politiků jsou lepší volbou než chystané muzeum. K žádosti se připojili i architekti a projektanti, kterým není lhostejný upadající urbanismus v Liberci.

Areál výstaviště navazuje na prominentní obytnou čtvrť Lidové Sady a nyní chátrá. Podle opozice by obytné domy zaplnily jeden z posledních cenných urbanistických prostorů v Liberci lépe než plánované drahé muzeum Kolejové dopravy.

"Je to obytné a velmi kvalitní území, jedno z nejlepších v Liberci. Bylo by logické tam stavět obytné budovy. Místo má všechny parametry z hlediska dopravní obslužnosti nebo osvětlení, aby se tam dalo skvěle bydlet. Tramvajové muzeum může být jinde," je přesvědčen profesor architekt Jiří Suchomel. Domnívá se, že by území o rozloze nejméně 1,5 hektaru mohly zastavět vícebytové domy.

Jejich nejvhodnější podobu by podle něj zjistily architektonické studie. Své návrhy na možný vzhled domů na výstavišti budou moci vypracovat také studenti architektury liberecké univerzity z ateliéru profesora Suchomela jako semestrální práce. Podobnou studii už studenti vytvořili na "kráter" na Perštýně, kde ale pozemek vlastní soukromá firma. U výstaviště je to jiné.

Z domů by město peníze získalo, do muzea musí investovat

"Město má pravomoc rozhodnout o využití svého pozemku. Došlo by k využití vzácného území v centru města, navíc by město do takového projektu nevkládalo peníze, ale naopak by je z něj získalo," domnívá se zastupitelka Zuzana Kocumová ze Změny pro Liberec, která je spoluautorkou podnětu na nové využití výstaviště.

V době, kdy vzniká územní plán, je jedním z konfliktů Změny a ostatních stran přístup k rozrůstání města mimo současnou zástavbu a zabírání nových ploch krajiny. Změně pro Liberec se také nelíbí 90 milionů korun, na které podle plánu výstavba muzea přijde.

"Věřím, že město bude nad naším návrhem přemýšlet. Bylo by mi líto těch devadesáti milionů, které jinak Liberec odmítá investovat do svého chátrajícího majetku, jako jsou tělocvičny nebo parky. Kromě toho, že bychom mohli využít cenné území, vzniklo by něco, na co bychom mohli být po čase hrdí," uvedla zastupitelka Kocumová.

Město: Chybí zájem investorů

Vedení města zařadilo záměr na vybudování muzea mezi finální projekty IPRM. "O možnosti využít areál výstaviště pro bydlení město uvažuje už několik měsíců. I přesto však považuje vybudování tramvajového muzea za prioritní. A to i v souvislosti s podporou technického vzdělávání mládeže. U zbylé části areálu by město souhlasilo se schválením záměru bydlení. Vyžaduje to ovšem mimo jiné změnu územního plánu a zájem investorů. Ten je však v současnosti utlumený," zmínila mluvčí liberecké radnice Pavlína Stránská.

Podle jiných hlasů by se ale pro chystané muzeum hodila část vozovny Dopravního podniku. "Je napojená na koleje, navíc plně nevyužívá všechny prostory. Výhodou je i blízkost Centra Babylon s jeho iQparkem, kde se chystá další dostavba. Spojení technických zajímavostí by bylo pro návštěvníky určitě atraktivní," popsal projektant František Chalupný.

V Liberci je nyní více bytů než zájemců o jejich koupi. Realitní makléři jsou ale přesvědčení, že by o ně v atraktivním místě Masarykovy třídy zájem byl. "V této výjimečné lokalitě by si byty své majitele našly. Je klidná s dostupnými službami, školami, MHD. Lidé se do centra dostanou pěší chůzí. Mohl by tu vzniknout zajímavý developerský projekt, musel by ale zachovat ráz Masarykovy ulice," řekl jednatel realitní kanceláře Elite Liberec Jiří Polák.