Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sedmdesátitunový parník Máj musel z Máchova jezera. Čeká ho oprava

  11:00aktualizováno  11:00
Na břehu Máchova jezera stojí dva těžkotonážní jeřáby, na jejichž lanech se nad hladkou hladinou pohupuje sedmdesát tun vážící výletní loď Máj. Přestože byla na vodu spuštěna už v roce 1958, nejde teď do starého železa. Naopak, v dubnu příštího roku by měla začít sloužit turistům ve své takřka původní kráse.

Na lodi vymění dřevěná obložení, sedačky na horní palubě, okna i těsnění. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

"Každá loď musí jednou za čas z vody, aby se překontrolovala tloušťka železného dna a udělaly nutné opravy. Normálně jsme to vždy dělali při vypuštění jezera, ale to už se několik let nestalo. Proto jsme museli loď vytáhnout na břeh a při té příležitosti uděláme její celkovou rekonstrukci," říká Vladimír Reichert, ředitel Regaty Máchovo jezero, která lodní dopravu na bývalém velkém rybníku provozuje.

Fotogalerie

Dva jeřábníci mezitím opatrně položí Máj na podložky a přesunou své stroje tak, aby jejich ramena dosáhla až k místu, kde bude Máj několik měsíců stát.

"Na první pohled to vypadá zespoda dobře, ale jestli je tloušťka dna v povolené toleranci, to se uvidí až ke konci týdne, kdy to změříme přesně," uvedl Jiří Dreschler z děčínské firmy Nová česká loděnice.

Výlovu lodě s kapacitou dvě stě padesát výletníků, přihlíží několik desítek lidí. Občas se od nich ozvou hlasy, že Máj už generální opravu potřeboval, protože dělal tak trochu na vodě ostudu.

Někteří z přihlížejících jsou členové dokeského jachtklubu, v jehož prostorách se vytažení Máje konalo. Je to jediný pozemek, který je k vytažení lodě a následné opravě vhodný.

Jediná loď českého původu

Velkokapacitní motorová loď Máj byla spuštěna na vodu v roce 1959 na téměř protějším břehu ve Starých Splavech. Je to nejen největší loď zdejší čtyřčlenné flotily, ale také jediná, která je českého původu.

Byla vyrobena v loděnicích Štěchovice a je nejrychlejší ze všech, které Máchovo jezero brázdí. Plně naložená umí jet rychlostí dvacet kilometrů v hodině.

"Dneska už to tam nejde, je tam obrovská jáma. Tehdy ji ve Splavech strkal do vody vyprošťovací tank," upozorňuje Reichert a naznačuje, jak rekonstrukce probíhá a jak bude pokračovat.

"Vyndali jsem oba liazácké motory, které se používaly do trambusů a říkalo se jim Mates. Mysleli jsme, že je vyměníme, ale jsou ve velmi dobrém stavu, tak jim dáme jen lepší údržbu." Loď bude zbavena starých rzí a starých nátěrů. Potom dostane novou barvu.

Zatím se neví, kolik oprava bude stát

Budou opravena dřevěná obložení, sedačky na horní palubě, vyměněna okna i těsnění a provedeny další práce. Celé to přijde na několik milionů korun.

"Přesnou částku ale nevíme. Počítáme a pak vypíšeme na jednotlivé práce výběrová řízení," dodává ředitel Regaty Máchova jezera.

Mezitím se jeřábníkům a lidem kolem lodě podařilo uložit kolos na ocelové podpěry. Říjnové slunce pálí jako v létě a mírný vánek roznáší vůni párků, které čekají, až si fachmani po práci umyjí ruce.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Zdrogovaný Polák ujížděl policii v kradeném autě, narazil do traktoru

V policejní honičku a následnou srážku s traktorem a dalším autem se proměnil pokus zastavit zfetovaného polského řidiče, který ujížděl hlídce mezi Cvikovem a...  celý článek

Při domovních prohlídkách kriminalisté zajistili veškeré pomůcky i prostředky...
VIDEO: Zásahová jednotka zatkla muže, kteří v Liberci vařili pervitin

Zásahová jednotka zadržela ve dvou bytech v Liberci čtyři muže, kteří vyráběli pervitin a zásobovali jím narkomany z Liberce a okolí. Šéfovi skupiny, který je...  celý článek

Navrhujeme park, nábřeží a náměstí, které jsou schopné tvořit příjemné...
Parovod zmizí a k řece Nise u libereckého mrakodrapu povedou schody

Krajský úřad v Liberci zveřejnil výsledky architektonické soutěže na úpravu prostranství před svou budovou. Zvítězil v ní domácí ateliér re:architekti, jehož...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.