"Každá loď musí jednou za čas z vody, aby se překontrolovala tloušťka železného dna a udělaly nutné opravy. Normálně jsme to vždy dělali při vypuštění jezera, ale to už se několik let nestalo. Proto jsme museli loď vytáhnout na břeh a při té příležitosti uděláme její celkovou rekonstrukci," říká Vladimír Reichert, ředitel Regaty Máchovo jezero, která lodní dopravu na bývalém velkém rybníku provozuje.
Dva jeřábníci mezitím opatrně položí Máj na podložky a přesunou své stroje tak, aby jejich ramena dosáhla až k místu, kde bude Máj několik měsíců stát.
"Na první pohled to vypadá zespoda dobře, ale jestli je tloušťka dna v povolené toleranci, to se uvidí až ke konci týdne, kdy to změříme přesně," uvedl Jiří Dreschler z děčínské firmy Nová česká loděnice.
Výlovu lodě s kapacitou dvě stě padesát výletníků, přihlíží několik desítek lidí. Občas se od nich ozvou hlasy, že Máj už generální opravu potřeboval, protože dělal tak trochu na vodě ostudu.
Někteří z přihlížejících jsou členové dokeského jachtklubu, v jehož prostorách se vytažení Máje konalo. Je to jediný pozemek, který je k vytažení lodě a následné opravě vhodný.
Jediná loď českého původu
Velkokapacitní motorová loď Máj byla spuštěna na vodu v roce 1959 na téměř protějším břehu ve Starých Splavech. Je to nejen největší loď zdejší čtyřčlenné flotily, ale také jediná, která je českého původu.
Byla vyrobena v loděnicích Štěchovice a je nejrychlejší ze všech, které Máchovo jezero brázdí. Plně naložená umí jet rychlostí dvacet kilometrů v hodině.
"Dneska už to tam nejde, je tam obrovská jáma. Tehdy ji ve Splavech strkal do vody vyprošťovací tank," upozorňuje Reichert a naznačuje, jak rekonstrukce probíhá a jak bude pokračovat.
"Vyndali jsem oba liazácké motory, které se používaly do trambusů a říkalo se jim Mates. Mysleli jsme, že je vyměníme, ale jsou ve velmi dobrém stavu, tak jim dáme jen lepší údržbu." Loď bude zbavena starých rzí a starých nátěrů. Potom dostane novou barvu.
Zatím se neví, kolik oprava bude stát
Budou opravena dřevěná obložení, sedačky na horní palubě, vyměněna okna i těsnění a provedeny další práce. Celé to přijde na několik milionů korun.
"Přesnou částku ale nevíme. Počítáme a pak vypíšeme na jednotlivé práce výběrová řízení," dodává ředitel Regaty Máchova jezera.
Mezitím se jeřábníkům a lidem kolem lodě podařilo uložit kolos na ocelové podpěry. Říjnové slunce pálí jako v létě a mírný vánek roznáší vůni párků, které čekají, až si fachmani po práci umyjí ruce.