Na lodi vymění dřevěná obložení, sedačky na horní palubě, okna i těsnění.

Na lodi vymění dřevěná obložení, sedačky na horní palubě, okna i těsnění. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Sedmdesátitunový parník Máj musel z Máchova jezera. Čeká ho oprava

  • 0
Na břehu Máchova jezera stojí dva těžkotonážní jeřáby, na jejichž lanech se nad hladkou hladinou pohupuje sedmdesát tun vážící výletní loď Máj. Přestože byla na vodu spuštěna už v roce 1958, nejde teď do starého železa. Naopak, v dubnu příštího roku by měla začít sloužit turistům ve své takřka původní kráse.

"Každá loď musí jednou za čas z vody, aby se překontrolovala tloušťka železného dna a udělaly nutné opravy. Normálně jsme to vždy dělali při vypuštění jezera, ale to už se několik let nestalo. Proto jsme museli loď vytáhnout na břeh a při té příležitosti uděláme její celkovou rekonstrukci," říká Vladimír Reichert, ředitel Regaty Máchovo jezero, která lodní dopravu na bývalém velkém rybníku provozuje.

Dva jeřábníci mezitím opatrně položí Máj na podložky a přesunou své stroje tak, aby jejich ramena dosáhla až k místu, kde bude Máj několik měsíců stát.

"Na první pohled to vypadá zespoda dobře, ale jestli je tloušťka dna v povolené toleranci, to se uvidí až ke konci týdne, kdy to změříme přesně," uvedl Jiří Dreschler z děčínské firmy Nová česká loděnice.

Výlovu lodě s kapacitou dvě stě padesát výletníků, přihlíží několik desítek lidí. Občas se od nich ozvou hlasy, že Máj už generální opravu potřeboval, protože dělal tak trochu na vodě ostudu.

Někteří z přihlížejících jsou členové dokeského jachtklubu, v jehož prostorách se vytažení Máje konalo. Je to jediný pozemek, který je k vytažení lodě a následné opravě vhodný.

Jediná loď českého původu

Velkokapacitní motorová loď Máj byla spuštěna na vodu v roce 1959 na téměř protějším břehu ve Starých Splavech. Je to nejen největší loď zdejší čtyřčlenné flotily, ale také jediná, která je českého původu.

Byla vyrobena v loděnicích Štěchovice a je nejrychlejší ze všech, které Máchovo jezero brázdí. Plně naložená umí jet rychlostí dvacet kilometrů v hodině.

"Dneska už to tam nejde, je tam obrovská jáma. Tehdy ji ve Splavech strkal do vody vyprošťovací tank," upozorňuje Reichert a naznačuje, jak rekonstrukce probíhá a jak bude pokračovat.

"Vyndali jsem oba liazácké motory, které se používaly do trambusů a říkalo se jim Mates. Mysleli jsme, že je vyměníme, ale jsou ve velmi dobrém stavu, tak jim dáme jen lepší údržbu." Loď bude zbavena starých rzí a starých nátěrů. Potom dostane novou barvu.

Zatím se neví, kolik oprava bude stát

Budou opravena dřevěná obložení, sedačky na horní palubě, vyměněna okna i těsnění a provedeny další práce. Celé to přijde na několik milionů korun.

"Přesnou částku ale nevíme. Počítáme a pak vypíšeme na jednotlivé práce výběrová řízení," dodává ředitel Regaty Máchova jezera.

Mezitím se jeřábníkům a lidem kolem lodě podařilo uložit kolos na ocelové podpěry. Říjnové slunce pálí jako v létě a mírný vánek roznáší vůni párků, které čekají, až si fachmani po práci umyjí ruce.