Sedmdesátitunový kolos Máj by měl v novém vyjet na hladinu Máchova jezera v červnu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Výletní loď Máj z Máchova jezera se po 55 letech dočkala generálky

  • 1
Populární výletní loď Máj, která brázdí vlny Máchova jezera, prochází generální opravou. Jde o první celkovou rekonstrukci za pětapadesát let od výroby. Stát bude několik milionů korun.

Na hladině Máchova jezera se hlasitě namlouvají kačeny. Kousek od nich stojí na břehu na masivních podpěrách výletní loď Máj, z níž se ozývají rány kladivem, zvuk svářečky nebo rozbrušovačky.

Sedmdesátitunový kolos nastříkaný vrstvou základní šedé barvy prochází generální opravou, kterou už potřeboval jako koza drbání. Jeho stav dělal zdejší čtyřčlenné flotile na vodě ostudu.

"Loď prochází od října loňského roku první celkovou rekonstrukcí za pětapadesát let své existence. Vyrobili ji v loděnicích Štěchovice a jedná se o jediný exemplář na světě," uvedl Karel Málek ze společnosti Regata Máchovo jezero.

Oprava začala vyzvednutím parníku dvěma velkotonážními jeřáby na břeh zdejšího jachtklubu. Hned poté byly zahájeny práce, které nemusely být kvůli teplé zimě v lednu ani únoru přerušeny.

Nejhorší bylo odpískování celého povrchu

"Nejvíc práce dalo odpískování celého povrchu. Na odstranění dvanácti vrstev starých barev bylo potřeba pětadvacet tun písku," vysvětlil jeden ze tří kapitánů zdejší flotily Milan Martinec, který vyměnil lodní kormidlo za truhlářské nářadí. Stejně jako jeho dva kolegové se aktivně zapojil do oprav Máje.

Zatímco zvenku vypadá loď, která je zatím bez oken, že chybí jen vrchní barva, uvnitř to na brzké dokončení prací nevypadá. Jako sci-fipak zní, že loď dají na vodu ještě v dubnu.

Dva motory Liaz M634, kterým se říká lidově Mates, sice prošly generální opravou, ale zatím stojí nově natřené v loděnici. Podlahy a sedačky jsou vytrhané, po zemi se válejí kabely nové elektroinstalace.

"Určitě to stihneme, i když to tak nevypadá. Až trup natřeme barvou, okamžitě ji spustíme na hladinu jezera. To ale neznamená, že začneme hned vozit pasažéry. Další práce budou pokračovat přímo na vodě," říká Karel Málek a vysvětluje, proč v lodi ještě nejsou zasazená úplně nová okna v hliníkových rámech.

Dvě stě padesát výletníků na palubě

"Když budeme loď dávat zpět na hladinu, tak se trochu celá prohne a okna i rámy by mohly popraskat. Musíme je tam dát až na vodě."

Na parníku, který uveze až dvě stě padesát výletníků, nebudou jen nová okna, ale všechny sedačky na horní palubě, ty v podpalubí budou místo lepkavé koženky, potažené textilem. Nové bude také vybavení kapitánské kajuty, ovládání kormidla, elektrorozvody, vnitřní obložení trupu i bar.

Před tím však bude třeba natřít trup Máje speciální barvou, která odpuzuje řasy. "To, co bude pod hladinou, bude modré. Paluba, kapitánský můstek budou bílé, otěrové lišty modré," přibližuje vzhled opravené výletní lodě Karel Málek.

Chybět na ní bude barva červená, která modrou a bílou doplňovala při slavnostním spuštění Máje v roce 1959 na vodu.

Na hladině jezera se Máj objeví v červnu

Cena opravy bude několik milionů korun, ale její skutečná výše se nedá odhadnout. Hlavně kvůli směrnicím EU, které práce prodražují. "Například tam, kde by dřív stačila v elektroinstalaci trojlinka, musíme dát kabely používané v námořní dopravě," vysvětluje kapitán Milan Martinec.

Přes všechny problémy a stovky hodin další práce vypluje Máj na první okružní cestu po Máchově jezeře určitě v červnu. V tu dobu se už pár divokých kachen bude několik týdnů chlubit svými potomky.