Tunelu skrz Liberec chybí bezpečnostní prvky, musí se rekonstruovat

  8:33aktualizováno  8:33
Libereckému tunelu na průtahu městem hrozí v krajním případě úplné uzavření, pokud neprojde radikální opravou. Nesplňuje totiž požadavky na moderní bezpečnostní technologie. V provozu je už přes dvě desetiletí.

Oprava libereckého tunelu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Z posudku Ředitelství silnic a dálnic vyplývá, že pokud se neprovede kompletní rekonstrukce tunelu, hrozí, že se bude muset uzavřít,“ upozornil vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp.

Ředitelství silnic a dálnic chce proto v rozmezí tří až pěti let začít s rozsáhlou opravou. Pro řidiče pak půjde o těžší kalibr omezení, než s jakými se musejí vypořádat během právě probíhající dvoutýdenní údržby.

Až oprava vypukne, auta budou pouze jedním ze dvou tubusů projíždět řadu měsíců.

„Podstatou problému je skutečnost, že liberecký tunel je v provozu od roku 1992. Dnes nesplňuje technické podmínky pro tunely. V té době neexistovaly. Především se jedná o nižší protipožární odolnost tunelu a nedostatečné technologické vybavení,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Tunel zcela postrádá moderní elektroniku včetně protipožárních čidel nebo bezpečnostních kamer, které nepřetržitě sledují provoz. Její potřeba nabývá na významu v souvislosti s nárůstem dopravy v tunelu. Denně jím v průměru projede na 40 tisíc aut.

Zásahy do konstrukce tunelu

V souvislosti s plánovanou rekonstrukcí se počítá také se zásahy do konstrukcí tunelu, aby se zvýšila jejich odolnost v případě požáru.

„Současný stav tunelu a potřebné úpravy jsme už spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic a policií řešili a na zlepšení stavu se pracuje,“ zmínila mluvčí krajských hasičů Zdenka Štrauchová.

Přesný rozsah stavebních prací ještě Ředitelství silnic a dálnic přesně neví. Více řekne projektová dokumentace, která se teprve bude zpracovávat.

„K rekonstrukci tunelu je potřeba přistoupit, jakmile skončí průzkumné a projektové práce, podaří se vybrat zhotovitel opravy a následných servisních služeb v otevřeném výběrovém řízení a uzavře se smlouva o dílo,“ nechce předjímat mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Ledvinová.

Organizace předpokládá, že se rekonstrukci podaří zahájit nejpozději do pěti let. Během ní budou řidiči projíždět vždy jedním tubusem. Celkové uzavření tunelu není možné, protože by doprava ve městě začala kolabovat. Liberec nemá jinou silnici, která by mohla všechna auta z průtahu pojmout.

Tunel může být zavřený několik měsíců

„Uzavírky potrvají několik měsíců,“ zmínila mluvčí Ledvinová. „Je dost pravděpodobné, že si pak komplexní zkoušky nového technologického vybavení tunelu vyžádají krátkodobé úplné uzavření provozu v obou směrech najednou. Jednalo by se ale maximálně o víkendové omezení. V případě jiných tunelů tyto zkoušky probíhají v době s nejnižší intenzitou provozu na silnici.“

Značné potíže v dopravě vznikají už během nynější dvoutýdenní údržby tunelu. Pojí se totiž s několika dalšími omezeními na průtahu městem.

Jedním z omezení je stavba nájezdu od průmyslové a obchodní zóny Sever ve směru na Prahu. A opravuje se také nájezdová rampa od arény. Kvůli zmíněným komplikacím se ve špičkách ucpávají okolní sjezdy z průtahu a křižovatky.

„Několikaměsíční uzavření tunelu, i když by mělo jít vždy jen o jeden tubus, bude pro dopravu ve městě znamenat velký problém,“ obává se už nyní Vlastimil Malý, komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu.

Autor:

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Lesníci obnaží zříceninu hradu Trosky. Skály bez stromů chtějí ekologové

Rekonstrukce silnice z Borku do Troskovic přišla Liberecký kraj na 42 milonů...

Hradní věže Panna a Baba vystoupí ze zajetí stromů a dají najevo ještě důrazněji svůj majestát. Stejně jako celé...

V Liberci dojezdily jako poslední na světě tramvaje T2

Tramvaj ČKD T2 č. 133 z roku 1958

Konec slavné éry. Tak mluví celý svět, jehož zrak se na jeden den upřel k Liberci. V sobotu 17. listopadu zde dojezdily...

Výroba v autoprůmyslu se zmenšila, firmy v Libereckém kraji propouštějí

Klimatizační jednotky vyrobené v Densu jsou používány ve vozech značek VW, BMW,...

Několik firem, které vyrábějí komponenty do aut v Libereckém kraji, snížilo výrobu, zastavilo nábor nových pracovníků...

Další z rubriky

Smutná chvilka pro demokracii, řekl o veřejném hlasování exprimátor Jablonce

Milan Kroupa z ANO, nový muž v čele Jablonce nad Nisou.

Je to smutná chvilka pro demokracii v Jablonci, prohlásil emeritní primátor města Petr Beitl z ODS. Bonmotem ve čtvrtek...

Státní zástupce podal obžalobu na tři obviněné v kauze zabíjení tygrů

Celní správa a policisté našli při razii našli mrtvého tygra a další zvířata....

V kauze nelegálního zabíjení tygrů a obchodu s částmi jejich těl podal státní zástupce Michael Dostál obžalobu k...

Lesníci obnaží zříceninu hradu Trosky. Skály bez stromů chtějí ekologové

Rekonstrukce silnice z Borku do Troskovic přišla Liberecký kraj na 42 milonů...

Hradní věže Panna a Baba vystoupí ze zajetí stromů a dají najevo ještě důrazněji svůj majestát. Stejně jako celé...

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTOVÝ NÁKUPČÍ Praha východ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Liberecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 55 000 Kč

Najdete na iDNES.cz