Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obnova unikátního tunelu přijde na 100 milionů. V zimě ho trhá led

  8:37aktualizováno  8:37
Krajský historický unikát Harrachovský tunel obsadili stavbaři. Jejich úkolem je tunel opravit a hlavně odvést vodu, která se v zimě mění v led a trhá zdivo. První vlaky tudy projedou zase až v říjnu.

Oblíbená Zubačka na trati z Tanvaldu do Harrachova. | foto: Pavel Šturm / Železniční společnosti Tanvald

Podle Marka Illiaše, mluvčího Správy železniční a dopravní cesty, pod kterou tunel spadá, byla oprava naprosto nezbytná. Naposledy se totiž důkladně opravoval před více než padesáti lety.

„Smyslem současné opravy je zajistit bezpečný železniční provoz,“ říká Illiaš. „Ten ohrožuje zatékající voda do narušeného zdiva v některých tunelových pasech. Když mrzne, led zdivo ničí. “

Stavba za zhruba 100 milionů korun zahrnuje úplnou přestavbu devíti úseků tunelu, ve zbytku dalších vybudují dělníci kanály, takzvané svodnice, které budou vodu odvádět.

S rekonstrukcí vlastního tunelu se sveze i úplná obnova železničního svršku v délce půldruhého kilometru, oprava sousedního Jizerského mostu a zpevnění skalního zářezu v délce zhruba 200 metrů.

Celá akce nebude jednoduchou záležitostí

Stavba nebude jednoduchá. „Bude potřeba skálu vyčistit, zvětralé kameny dostat dolů a kde nebude zářez dostatečný, nezbude než skálu odstřelit,“ doplnil Illiaš.

Akce sice zkomplikuje život cyklistům, kteří míří do okolí polské Jakuszyce, protože místo vlaků pojedou autobusy, ale lidi z Harrachova naopak autobusy přivedou až do centra města, takže se nemusí dostávat na 4,5 kilometru vzdálené nádraží.

Že bude tunel v pořádku, vítají i členové Železniční společnosti Tanvald, a to i přesto, že musejí zkrátit jízdy oblíbenou Zubačkou.

„Je pravdou, že tam byly dlouhodobě problémy s ledem na stěnách, který technicky zajímavou stavbu poškozoval, takže je dobře, že bude v pořádku,“ říká jeden z nich, Pavel Šturm.

Podle něj má tunel zajímavou historii a od jiných tunelů se liší. „Má esovitý tvar a jiný vejčitě protáhlý průřez kvůli elektrifikaci,“ říká Šturm. „Nevede tudy sice ozubnicová dráha, ta končí v Kořenově. Ale je to překrásná trať a turistická atrakce, takže tam s historickými vlaky zajíždíme,“ poznamenává Šturm.

Měděné vodiče odvezla Rudá armáda

Vyšší profil tunelu zvolili projektanti kvůli elektrickým drátům, které byly zavěšené na jeho stropě.

Trať z Hirschbergu (dnes Szklarské Poreby) do Grünthalu (dnes Kořenov) byla od 15. února 1923 elektrifikována jednofázovou soustavou, která fungovala i na elektrifikovaných tratích Dolního Slezska.

Po druhé světové válce ale mezinárodní trať státy zrušily, protože nebyl zájem ji provozovat. Poslední vlak jí projel v říjnu 1945.

Měděné vodiče si potom odvezla Rudá armáda jako válečnou kořist a sloupy na polské straně dělníci postupně demontovali a zůstaly jen v nepřístupných lesích daleko od civilizace. Na trať se vlaky vrátily až v létě 2010 a dnes jsou turisty oblíbeným způsobem dopravy na lyžařské běžecké tratě a cyklostezky mezi Jakuszycí, Orle a Harrachovem.




Nejčtenější

Sparta - Jablonec 2:0, posun na třetí příčku, góly dali Stanciu a Kadlec

Sparťan Nicolae Stanciu slaví gól v ligovém utkání proti Jablonci. Pro...

Sparťanští fotbalisté jsou třetí v tabulce. Nejlepší průběžné umístění v dosavadním ročníku vydřeli v předehrávce 25....

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...



Liberec - Slavia 0:0, jen tyč, hostům klesly naděje na obhajobu titulu

Slávista Miroslav Stoch se divý verdiktu sudího Radka Příhody v utkání v...

Ne, kdepak. Slávističtí fotbalisté šlágr 25. kola v Liberci vítězně nezvládli a jejich naděje na obhajobu titulu se po...

Tvrdili jim, že nebudou mít šanci. Teď chce jejich sklo i císař

Skláři se specializují na hluboký brus. Proto jsou jejich výrobky tak jedinečné.

S manželkou začínali v sídlištní garsonce, zdi obložené koberci, aby tlumili zvuky sklářské brusky a nerušili sousedy....

V Českém ráji je nejkratší tunel, Vyskeř ho nechá zapsat do knihy rekordů

Tunel ve Vyskři měří jen asi dva a půl metru.

Český ráj se bude pyšnit zápisem v České knize rekordů. Může za to kuriozita v malé obci Vyskeř nedaleko Turnova. Na...

Další z rubriky

Cyklista nepřežil na Jablonecku pád do příkopu. Možná ho srazilo auto

(Ilustrační snímek)

Cyklista zemřel v sobotu večer ve Smržovce na Jablonecku. V příkopu u místní silnice jej v devět hodin večer našla...

Po zásahu v dopravním podniku a firmě BusLine policie obvinila devět lidí

Autobusy značky Iveco Crossway již cestující z některých linek znají. Jde o...

Po zátahu Národní centrály proti organizovanému zločinu v Dopravním podniku Liberce a Jablonce a firmě BusLine obvinili...

Liberecká zoo nabízí vstup za dalekohled, pomůže proti pytlákům v Indonésii

(ilustrační snímek)

Starý, nepotřebný, ale stále ještě funkční dalekohled může přispět k záchraně zpěvných ptáků v Indonésii. Stačí, když...

Najdete na iDNES.cz