Oblíbená Zubačka na trati z Tanvaldu do Harrachova.

Oblíbená Zubačka na trati z Tanvaldu do Harrachova. | foto: Pavel Šturm / Železniční společnosti Tanvald

Obnova unikátního tunelu přijde na 100 milionů. V zimě ho trhá led

  • 5
Krajský historický unikát Harrachovský tunel obsadili stavbaři. Jejich úkolem je tunel opravit a hlavně odvést vodu, která se v zimě mění v led a trhá zdivo. První vlaky tudy projedou zase až v říjnu.

Podle Marka Illiaše, mluvčího Správy železniční a dopravní cesty, pod kterou tunel spadá, byla oprava naprosto nezbytná. Naposledy se totiž důkladně opravoval před více než padesáti lety.

„Smyslem současné opravy je zajistit bezpečný železniční provoz,“ říká Illiaš. „Ten ohrožuje zatékající voda do narušeného zdiva v některých tunelových pasech. Když mrzne, led zdivo ničí. “

Stavba za zhruba 100 milionů korun zahrnuje úplnou přestavbu devíti úseků tunelu, ve zbytku dalších vybudují dělníci kanály, takzvané svodnice, které budou vodu odvádět.

S rekonstrukcí vlastního tunelu se sveze i úplná obnova železničního svršku v délce půldruhého kilometru, oprava sousedního Jizerského mostu a zpevnění skalního zářezu v délce zhruba 200 metrů.

Celá akce nebude jednoduchou záležitostí

Stavba nebude jednoduchá. „Bude potřeba skálu vyčistit, zvětralé kameny dostat dolů a kde nebude zářez dostatečný, nezbude než skálu odstřelit,“ doplnil Illiaš.

Akce sice zkomplikuje život cyklistům, kteří míří do okolí polské Jakuszyce, protože místo vlaků pojedou autobusy, ale lidi z Harrachova naopak autobusy přivedou až do centra města, takže se nemusí dostávat na 4,5 kilometru vzdálené nádraží.

Že bude tunel v pořádku, vítají i členové Železniční společnosti Tanvald, a to i přesto, že musejí zkrátit jízdy oblíbenou Zubačkou.

„Je pravdou, že tam byly dlouhodobě problémy s ledem na stěnách, který technicky zajímavou stavbu poškozoval, takže je dobře, že bude v pořádku,“ říká jeden z nich, Pavel Šturm.

Podle něj má tunel zajímavou historii a od jiných tunelů se liší. „Má esovitý tvar a jiný vejčitě protáhlý průřez kvůli elektrifikaci,“ říká Šturm. „Nevede tudy sice ozubnicová dráha, ta končí v Kořenově. Ale je to překrásná trať a turistická atrakce, takže tam s historickými vlaky zajíždíme,“ poznamenává Šturm.

Měděné vodiče odvezla Rudá armáda

Vyšší profil tunelu zvolili projektanti kvůli elektrickým drátům, které byly zavěšené na jeho stropě.

Trať z Hirschbergu (dnes Szklarské Poreby) do Grünthalu (dnes Kořenov) byla od 15. února 1923 elektrifikována jednofázovou soustavou, která fungovala i na elektrifikovaných tratích Dolního Slezska.

Po druhé světové válce ale mezinárodní trať státy zrušily, protože nebyl zájem ji provozovat. Poslední vlak jí projel v říjnu 1945.

Měděné vodiče si potom odvezla Rudá armáda jako válečnou kořist a sloupy na polské straně dělníci postupně demontovali a zůstaly jen v nepřístupných lesích daleko od civilizace. Na trať se vlaky vrátily až v létě 2010 a dnes jsou turisty oblíbeným způsobem dopravy na lyžařské běžecké tratě a cyklostezky mezi Jakuszycí, Orle a Harrachovem.